ویکی‌پدیا:پیوندهای مرده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در بسیاری از نوشتارهای ویکی‌پدیا پیوند به بیرون وجود دارد اما ممکن است این پیوندها مشکل داشته‌باشند یا دچار مشکل شود. در تاریخ ۶ نوامبر ۲۰۰۶, ویکی‌پدیای انگلیسی شامل ۲٬۵۷۸٬۱۳۴ پیوند به بیرون بود که ۱۰٪ آن‌ها خراب بود.

برای این‌گونه پیوندها {{پیوند مرده}} را بیافزایید.

تعمیر

سعی کنید تا حد امکان منبع و مطلبی را که از پیوند مرده است حذف نکنید و به‌جایش سعی کنید وب‌گاه‌های دیگر را جایگزین کنید؛ شاید روزی این پیوندها درست شدند. اما پیوندهایی را که مطمئن هستید برای همیشه مرده‌اند پاک کنید تا به اعتبار مقاله لطمه وارد نشود.

اگر نتوانستید پیوندی را جایگزین کنید از وب‌گاه آرشیو اینترنت کمک بگیرید.

الگو

برای نوشتارهای دارای پیوند مرده می‌توان از {{پیوند مرده}} بهره برد که نتیجه‌اش به‌شکل زیر است:

کدها

پیوندهای مرده با کدهای ویژه‌ای مشخص می‌شوند و هر کد معنی خاصی دارد.

۲۰۰

این خطا به این معنی است که قبلاً این پیوند درست بوده‌است و می‌تواند درست شود شاید به زودی نیز درست شود. به همین دلیل نیازی به دست زدن به این پیوندها نیست و برای آن فهرستی تعیین نمی‌شود.

۳۰۰

این خطا به این دلیل داده می‌شود که سرور از مشخصات ربات اطلاعات بیشتری می‌خواهد و در صورتی که اطلاعات از طرف ربات به آن ارسال نشود این ارور می‌رسد.

۳۰۱

مشخص می‌کند که این محتوا به صورت دائم حذف شده‌است؛ و اینکه پیوند داخل ویکی‌پدیا، احتمالاً باید به مکان جدیدی اشاره کند. اگرچه این تغییر مکان نیاز نیست در همهٔ سایتها اعمال شود. چه اینکه برخی سایت‌ها از ۳۰۱ برای صفحاتی استفاده می‌کنند که نشانی‌شان در داخل سایت تغییر یافته‌است. ویکی‌پدیا در حال حاضر حاوی ۸۴٬۳۰۳ از این نوع پیوندها است.

۳۰۲, ۳۰۳, ۳۰۷

مشخص می‌کند که محتوای مورد نظر موقتاً منتقل شده است، و کلاینت باید به استفاده از لینک اصلی ادامه دهد. گرچه این لینک ها باید در تئوری درست باشند، ولی معمولا توسط مزرعه لینک ها استفاده می‌شوند، و باید بررسی شوند. در حال حاضر ویکی‌پدیا ۱۴۶٬۶۴۳ پیوند با کد وضعیت ۳۰۲، ۱۵۶۷ پیوند با کد وضعیت ۳۰۳، و ۸۸ پیوند با کد وضعیت ۳۰۷ دارد.

۴۰۰

Indicates that the site in question could not understand the bot's request. Although these should hopefully diminish with future revisions of the bot, it may be useful to test them, anyway (low priority). Wikipedia currently contains ۱٬۶۰۴ of these links. Note: links with anchors and HTML entities should be ignored (see talk page).

۴۰۱

The page required authorization, which the bot does not support. The page in question may have included login information, the bot has no way of knowing this. Such links should be fixed if the page does not contain login information.

۴۰۲

Although not an active status code, the servers used it anyway. It indicates that the server requested payment (in theory) from the client. Such links should be fixed. Wikipedia currently contains 4 of these links.

۴۰۳

«ممنوع»(Forbidden) -این حالت زمانی رخ می‌دهد که وب‌گاه برای دیدن این صفحه شرطی را تعیین کرده باشد و شما واجد آن شرط نباشید به طور مثال باید عضو آن وب‌گاه شوید یا پولی پرداخت کنید. ویکی‌پدیای انگلیسی در تاریخ ۲۵ فوریه ۲۰۰۹ ۷٬۹۸۴ پیوند به بیرون ۴۰۳ داشت.

۴۰۴, ۴۱۰

خطای ۴۰۴ معروف‌ترین خطای اینترنتی است و زمانی این خطا می‌دهد که صفحه موجود نباشد (به طور مثال). ویکی‌پدیای انگلیسی در تاریخ ۲۵ فوریه ۲۰۰۹ ۹۲٬۸۰۸ پیوند ۴۰۴ ۲۲۹ و پیوند ۴۱۰ داشت.

۴۰۶

این ارور زمانی اتفاق می‌افتد که درخواست کلاینت برای سرور قابل قبول نیست.

۴۰۹

نشانگر نوعی از خطا است که کاربر نیاز به حل و فصل آن دارد. احتمالاً باید درست (تصحیح) شود.

۴۲۳

گرچه این کد وضعیت فعال نیست، ولی سرور از آن استفاده کرده است تا نوعی از خطای "قفل بودن" را نشان دهد.

۴۲۵

کدی است که نشان می‌دهد سرور اکنون فعال نیست و ممکن است فعال شود یا نشود.

۵xx

این خطا بیانگر این است که سرور مشکلات داخلی دارد.

NA -پروتکل پشتیبانی نشده

- این برای مواردی است که پروتکل برای مرورگر (یا ربات) ناشناخته است. (به طور مثالhtttp://www.wikipedia.org که به طور اشتباه به جای http به کار رفته است).

NA - خطای ناشناخته

بعضی از خطاهای ناشناخته عبارتند از: DNS مشکل دار، تایم‌اوت شدن‌های متوالی و… برای تایم‌اوت شدن غالباً پس از ۳۰ ثانیه درست می‌شود و در صورت نشدن نمایانگر خراب بودن (یا داون) بودن سرور است.

پایین‌گذاری

پایین فهرست پیوندهای خرابی است که در ویکی‌پدیا وجود دارد و یک فایل متنی به شکل زیر است:

نام مقاله، [tab], URL, [tab], توضیحات بیشتر (پیوندهای ویکی‌پدیا به آن), [tab], کد خطا، [tab], پاسخ سرور.

۲۰۰ (آماده نمی‌شود)

300 - 301 - 302 - 303 - 307

400 - 401 - 402 - 403 - 404 - 406 - 409 - 410 - 423 - 425

500 - 501 - 502 - 503 NA (خطای ناشناخته)

جستارهای وابسته