ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه مترجمان/تمدن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ایلام از سال ۳۱۰۰- ۵۳۹ قبل از میلاد مسیح[ویرایش]

پادشاهی ایلامیت‌ها یکی از قدیمی ترین تمدن‌هایی است که ثبت شده، شروع تأسیس آن در ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد بوده که اخیرا کشف آن اعلام شده‌است. این تمدن یک محور فعالیت در خاورمیانه بود و محتملا با تمدن‌های سومر در تماس و ارتباط بود. حتی شواهدی از وجود یک تمدن قدیمی تر که پادشاهی جیرفت نامیده می‌شد وجود دارد ولی افراد بیشتر این تمدن را نمی‌شناسند. در فلات ایران سوابقی از تعداد بیشتری تمدن قدیمی که از نظر تکنولوژیکی بسیار پیشرفته بودند قبل از آمدن قوم آریایی‌ها ازمناطق شمالی وجود داشته‌است که بسیاری از آنها هنوز برای تاریخ نویسان امروزی ناشناخته هستند. از باستان شناسی اطلاعات بسیاری درباره سوابق ماقبل تاریخ ایرانی‌ها یا پرسیاها در دوران میانه (دوران سنگی اولیه) در ۱۰۰۰۰۰ سال قبل وجود دارد. [۱]فرهنگهای تدوین شده اولیه از ۱۸۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ سال قبل وجود داشته‌اند. در ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح جهان یک جامعه کشاورزی خیلی پیشرفته و مراکز جمعیت ماقبل شهری را شاهد بود، که ۷۰۰۰ سال قبل کوزه‌های، شراب آنها در مناطق حفاری شده دررشته کوههای زاگرسRese Disc/NearEast/wine.shtml بدست آمده و (حالا در نمایشگاه دانشگاه پنسیلوانیا هستند) برای دست بیشتر این اشیا محققان ودانشمندان و باستان شناسان فقط شروع به کشف حوزه غیر- آشوریانامپراتوری ایلامیتJiroft civilizations (2) که ۵۰۰۰ سال قبل در اوج قدرت و شکوفایی بود، کرده‌اند.

هوانگ هو ۲۲۰۰-۲۱۴ قبل از میلاد مسیح[ویرایش]

مطابق لهجه‌های فدیمی، هوانگ هو در حدود ۲۲۰۰ سال قبل از میلاد توسط یک امپراتور به نام یو کبیر بر فرضیه سلسله موروثی ایکسیا شروع شد. اگر این سلسله موروثی وجود نداشت این تمدن هرگز شناخته نمی‌شد، اما مشخص سازی اولیه سلسله موروثی خانواده سلطنتی شانگ که در حدود ۱۷۵۰ سال قبل از میلاد با توسعه کشاورزی در هزاره هفتم قبل از میلاد در فرهنگ پیلیگانگ بوجود آمده بود (در سال ۱۹۷۷) درشهر هنان چین کشف شد که شامل نگهداری و توزیع مجدد غلات، میلت، کشاورزی و نگهداری و مراقبت، خوک بود.(همچنین این شواهد به کشتیها دریانوردان با تجربه و ماهر و سیستم پذیرش آنها دلالت می‌کنند.(بخش تاریخ چین: دوران ماقبل تاریخ را ببینید.]] (. این فرهنگ یکی از قدیمی ترین فرهنگهای چینی است که شواهدی بر کوزه‌گری و سفالگری در آن دوران اشاره می‌کنند. اولین خانواده سلطنتی چین خانواده سلطنتی ایکسیا که ۲۰۳۳ قبل از میلاد تأسیس شده و ممکن است کمی بعد از دوران سنگی اول یا پارینه سنگی یا در اوایل شروع فرهنگ عصر برنز بوده باشد.

مطابق ویژگیهای فرهنگ چینی، خانواده سلطنتی شانگ [[۱۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح|۱۶۰۰ [[- ۱۰۶۴ سال قبل از میلاد مسیح تشکیل شده و پیش فرضهای واقعی دوران برنز و استخوانهای راهب‌ها که پوسته‌های لاک پشت‌ها یا استخوان شانه گله‌ها که اولین کاراکترهای خط چینی بر آنها نوشته شده بود و در دره هوانگ هو، یینیکسو، پایتخت خانواده سلطنتی شانگ پیدا شده‌اند. یکی از راهای رسیدن و ارتباط به چین از جهان خارج، درشکه‌ها وگاریهای کوچکی بود که در حدود ۱۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از آنها نام برده شده‌است. خانواده سلطنتی شانگ هنگامی که چینیهای مقیم غرب شورش و بلوایی براه انداختند منقرض شد و خانواده سلطنتی ژائو تشکیل و جایگزین آن شد که از این زمان به عنوان پایان تمدن اولیه چینی یاد می‌شود.

یک منبع دیگر تمدن چینی قدیمی سان ایکسینگدو است که کارها و فعالیتهای دریانوردی عصر برنز را بر پایه علم ستاره‌شناسی و نجوم بکار می‌برد، ولی ناگهان در حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ناپدید شده و هیچ اثر و سابقه‌ای از خود بجای نگذاشته‌است. sanxingdui/pic/page1.html 1 [[=== مقدونی یونان]] ۲۰۰۰-۱۴۵۰ قبل از میلاد مسیح ===

اولین نشانه‌های تمدن یونان از جزیره کرت در حدود ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح شروع شد و تا ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد طول کشید، این تمدن بعد از تأسیس حکومت بزرگی در سراسر یونان شد. تمدن آئیگن وضعیت عمومی برای تمدن‌های ماقبل تاریخ در یونان بود که بیشتر دریای آئیگن را دربرمی گرفت. آن قبلا "مایوسنین" نامیده می‌شد که بخاطر وجود خود اولین توجه را توسط [[هاینریش شلیمن در تخلیه از مایوسنین در سال ۱۸۷۶ شروع شده بود. آن حالا برای استفاده به صورت عنوان جغرافیایی بیشتر معمول است. تمدن مایوسنین حالا بخاطر موفقیت اولیه مینوئن که در جزیره یونانی کرت اوج گرفت، معروف است که علائم آن امروزه به نام سنوسوس بررسی شده‌است. سایت سنوسوس بطور با ارزشی تأسیس شده بود و خیلی متنوع و شواهدی برای ادامه آن از دوران نوسنگی تا نشانه‌های طلوع تمدن کلاسیک وجود دارد. سکونت افراد بشر در سایت، با پیدایش اولین اسکان و سکونت نوسنگی در “ca” در ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح شروع شده بود. باقیمانده جوامع تولید کننده مواد غذایی در یونان در کوهپایه‌های فرانچتی پیدا شده و تعداد سایتها در تسالی با تاریخ درج شده با زغال به “ca” در ۶۵۰۰ سال ماقبل میلاد می‌رسد. لیست سایتهای انسان‌شناسی مناسب شامل آکروتیری در جزیره ترا قرار داشت. کهن ترین نشانه‌های سکونت و اسکان بشر در ترا در آخرین دوران نوسنگی (هزاره چهارم قبل از میلاد یا زودتر [[بود، اما از “ca”در"])قرن نوزدهم قبل از میلاد مسیح |۲۰۰۰]] &ndash، ۱۶۵۰ قبل از میلاد در آکروتیری به صورت بندرهای مهم دریای آئیگن در عصر برنز توسعه یافته بود که می‌توانید در آدرس اینترنتی زیر آنرا ببینید[۲]با اشیای بدست آمده که از جزیره کرت نبودند ولی از فلات آناتولی قبرس، سوریه و مصر از جزایر دودکانس و سرزمین اصلی یونان بودند.

زبان مینوآن‌ها ممکن است در هیراکلیوکلیفوس کرت و در نوشته لینائیر A نوشته شده بود اما هردوی آنها بی‌معنی مانده‌اند. تقریباً ۳۰۰۰ کتیبه دست نوشته کشف شده که بطور واضحی مربوط به مخترعان مواد و منابع بوده‌اند. در دوران مایوسنین، لینائیر A که با لینائیرB جایگزین شده‌است. مرحله بعدی بطور موفقیت آمیزی توسط میکائیل ونتریس در سال ۱۹۵۰ معنی شده که ثابت می‌کند که انواع خیلی قدیمی و کهن زبان یونانی می‌باشند.

دررابطه هنر آئیگن موارد بسیاری صرف نظر شده‌اند.. یک مجسمه‌ساز آئیگنی (یک نمای صورت) بطور گسترده‌ای به جهت ظاهر آن در ۲۰۰۴ آتن برای آغاز جشن مردمی و عمومی شده‌است. مورد دیگر عقیده مقابل بازی پیش بینی آینده‌است. شکلهای آئیگن توجیه شده‌اند، چون آنها خیلی مشابه کارهای سازهای مدرن (برای مثال هنری مور می‌باشند.

اولمک (دنیای جدید) ۱۲۰۰-۴۰۰ قبل از میلاد مسیح[ویرایش]

تمدن اولمک اولین تمدن دنیای جدید بود، که در حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد آغاز شد و در ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح منقرض شد. تا ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح افراد ساکن در قاره آمریکا شروع به کشت و رشد اولین غلات خود، ذرت کردند و شهرهایی را بنا نهادند. در حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، شهرهای کوچکی به این تمدن داخل شدند. یک تمدن مشخص و پابرجایی بوجود آمد. مراکز این شهرها ویزگیهای جشن‌ها را با اهرام و پلازاهای دارای دیوار بودند. اولین مراکز از این نوع در سان لورنسو بود و یکی دیگر هم در لا ونتا قرار داشت. هنرمندان اولمک شکلهای یوزپلنگ و انسان‌ها را ازسفال وسنگ سبز و مجسمه بزرگ سر امپراتور که در هر شهر مهم نصب شده بود را تراشیده بودند. کاشت و استفاده از ذرت در حدود ۷۵۰۰ سال تا ۱۲۰۰۰ سال قبل شروع شده‌است.(اصلاح شده برای تغییرات خورشیدی) [۳]سوابق اولیه از کشتزارهای کم ارتفاع و پست بوته‌های ذرت و تاریخ آنها به ۵۱۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد[۴] اما با وجود این، خانواده‌های حکومت کننده، حتی احاطه خود را بر سرزمینهای تابع خود از دست دادند و تمدن در ۴۰۰ سال قبل از میلاد با تغییر ظاهر و خرابی و انهدام سان لورنسو و لا ونتا دو شهر مهم این تمدن منقرض شد. تمدن به عنوان فرهنگ تمدن آمریکایی میانه ملاحظه شده‌است. آن تمدن مایان را که اولین شاختار آن در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح شروع شده و نفوذ آن بر تمدنهای آینده ادامه دارد را توسعه داده‌است. [۵]

مراجع[ویرایش]