ویکی‌پدیا:نظرخواهی/دشوارسازی ویرایش گمنامان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درآمد

چندی پیش از سوی رستم قابلیتی معرفی شد که در ویکی فرانسوی به فعلیت رسیده بود. این قابلیت کاربران گمنام را وادار به پیش‌نمایش تغییرات می‌کند. ظن این است که این کار بسیاری از خرابکاران کم‌حوصله را منصرف خواهد کرد. این قابلیت توسط وحید در ویکی فارسی نیز به کار گرفته شد و نتیجه در تابلوی اعلانات مدیران اعلام شد. پس از چندی به دست حسام نافعال شد و فعال‌سازی مجدد آن منوط به اجماع کاربران دانسته شد. این نظرخواهی به این منظور به راه افتاده‌است. لطفاً از دادن رأی بی بیان نظر خودداری کنید. حتی اگر احساس می‌کنید که نظرات شما به‌تمام و کمال توسط کس دیگری بیان شده‌است این موضوع را ذکر کرده و سپس رأی بدهید.

موافقان

  1. میلاد قزللو 12:00، 14 مارس 2007 (UTC)
  2. وحید ۱۶:۰۴, ۱۹ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)
  3. Rohan ۱۶:۵۸, ۱۹ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)
  4. حجت/ب ۲۰:۵۳, ۲۲ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)
  5. رستم ۲۰:۴۰, ۲۵ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)
  6. ایرناواش ۰۹:۲۸, ۲۶ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)
  7. یزدگرد ۰۵:۱۸, ۲۷ فوریه ۲۰۰۷ (CET)
  8. فرزاد خلیفه ۰۸:۳۵, ۲۷ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)
  9. پویا ۱۵:۳۲, ۲ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
  10. بهزاد ۰۹:۰۶, ۹ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
  11. --ماني ۰۹:۲۰, ۹ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
  12. --سروش ☺گفت‌وگو ۲۱:۵۰, ۹ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
  13. آریوبرزن
  14. آتورپات ۲۳:۵۵, ۹ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
  15. --آریا مهر ۱۴:۲۴, ۲۳ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

مخالفان

  1. ‍ ‍عزيزی ۱۶:۴۵, ۲ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

نظرات

آن شکل موقتی که هیچ پیغام و اخطاری هم در آن مورد نمایش نمی‌داد به هیچ عنوان از نظر من قابل قبول نبود. گویا در ویکی‌پدیای فرانسوی هشداری وجود دارد که خب من آن را متوجه نمی‌شوم. به طور کل این کار برای کاربران ویکی‌پدیا که ممکن است گاهی بخواهند به هر دلیل با آی‌پی ویرایش کنند عذاب‌آور خواهد بود. برای ویرایش‌های گذری مانند تصحیح غلط‌های املائی هم ممکن است فرد را از ادامهٔ کار منصرف کند. در ایران با توجه به وضعیت کند اینترنت کار بسیار دشوارتر هم می‌شود. اما از جهت دیگر سرعت‌گیری برای خرابکاران خواهد بود و کسانی هم که آزمایشی ویرایش می‌کنند کمتر خرابکاری خواهند کرد. هرچند ممکن است برای آزمایش به پیش‌نمایش قانع نشوند و باز هم ادامه دهند. من خودم هنوز رأی خاصی در این مورد ندارم و دوست دارم نظر دیگران را هم بشنوم. یک سؤال هم که پیش می‌آید اینست که ما در ویکی‌پدیای فارسی اگر می‌توانستیم دسترسی کاربران غیرعضو را به طور کامل غیرفعال کنیم این کار را نمی‌کردیم؟ ‍حسام ۱۳:۳۲, ۱۹ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)

بله موافقم آن شکل موقتی مناسب نبود، برای کابرانی که از سیستم خارج می‌شوند دکمه فعال است و نیاز به پیش‌نمایش ندارند مگر اینکه فایل‌های Cache شده و موقتی را پاک کنند. فکر نمی‌کنم برخی ویرایش‌های مفید نظیر تصحیح غلط املایی را از دست بدهیم چون یک پیش‌نمایش را تقریبا همه انجام می‌دهند. اما کاربران گمنام بیشتر خرابکاری می‌کنند و خیلی کم پیش می‌آید ویرایش مفید داشته باشند و در اکثر موارد کاربران مجبور به واگردانی ویرایش آنها هستند. در مورد سوال آخر هم اگر شدنی بود جالب به نظر نمی‌رسد، پیش نمایش سرعت کاربران گمنام را کاهش می‌دهد اما قدرت ویرایش را از آنها نمی‌گیرد و حتا گمنامان خیرخواه هم نتیجه ویرایششان را می‌بینند و دیگر صفحه را ذخیره نمی‌کنند. فعلا رای من مثبت است اما اگر در طول بحث‌ها به نتیجه رسیدیم این کار بی‌فایده‌است من آنرا عوض می‌کنم. وحید ۱۶:۰۴, ۱۹ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)
  • با سلام. این کار کرد بسیار مناسب بود. حتا اگر راهی داشت موافق اجرای این طرح برای اعضای عادی که فعالیت کم و تغییرات جزئی هستند بودم. (راستی ، می‌توان از این قابلیت به عنوان نوعی جریمه برای بعضی اعضا اجرا کرد). با تشکر.Rohan ۱۷:۰۶, ۱۹ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)

من با این تغییر موافقم. در حالت عادی، من هر صفحه‌ای را که ویرایش می‌کنم، پیش‌نمایش می‌کنم (حتی تنظیم کرده‌ام که همان ابتدا که دکمهٔ «این صفحه را ویرایش کنید» را می‌زنم، پیش‌نمایش دیده شود) و نسبت به این امر که فشار وارد بر سرورهای ویکی را دارم بالا می‌برم واقفم، اما بابت این امر هم که احتمال ویرایش اشتباه و خطای تایپ و غیره را پایین می‌آورم هم خوشحالم! تازه این من بودم که مثلاً کاربر شناخته‌شدهٔ غیر خرابکار هستم. :) پس برای کاربران ناشناس که ریسک خرابکاری‌شان بالاتر هم هست، با افزدوه‌شدن این قابلیت موافقم. فقط ای کاش می‌شد به طور کاملاً عینی و کمی، در یک آمارگیری‌ای چیزی، اثر بخشی این کار را سنجید. ▬ حجت/ب ۲۰:۵۳, ۲۲ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)


یک پیشنهاد هم این‌است که یکی از مدیران لطفا دو پیام اخلاقی به آن اضافه کند و به صورت آزمایشی یک یا دو هفته دوباره فعال شود. یعنی بار اول علاوه بر اینکه می‌گوید IP‌شما خواهد افتاد، بگوید باید پیش نمایش هم بکنید. و بعد از پیش‌نمایش هم مجاز نبودن کپی و خرابکاری و... را تذکر دهد--رستم ۲۰:۴۲, ۲۵ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)
من با این پیشنهاد موافقم. به‌آفرید ۰۸:۳۶, ۲۶ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)


از آنجا که در بدو پیدایش این فتنه با آن موافقت کردم، باید رای بدهم و بنا به اصل موضوع بالا توضیح که:

  • عمده ویرایشات گمنام از جنس خراب است و آمار نسبی به حدی بالاست که کل این امکان توجیه ندارد!
  • عمده خرابکاری‌ها از ندانم کاری تازه کار‌ها و عدم اطلاع از نتیجه فعل یا قانون است!
  • کسی که کارش با پیش نمایش سخت می‌شود (یا عذاب آور!) بهتر است در ویکی ننویسد!
  • کاربرهایی که بنا به دلایلی لاگین نکرده‌اند از دو جهت بیشتر نیست که هیچ یک توجیه ندارد!
  • با احتمال خوبی می‌توان گفت که این کار هیچ خللی در رشد محتوای مفید نخواهد داشت.

ایرناواش ۰۹:۳۹, ۲۶ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)


ضمن این که با تصمیم بالا موافقم، پیشنهاد می‌کنم بعضی صفحهات خاص مانند صفحهات کاربری و مقالات جنجال برانگیز به نحوی محافظت شوند که آی‌پی‌ها نتوانند ویرایش کنند. ساختن یک نام کاربری و ورود به سیستم وقت زیادی نمی‌گیرد و مشکلی که هنگام بستن یک آی‌پی و بسته شدن تمام کاربرانی که از آن آی‌پی استفاده می‌کنند پیش می‌آید کمتر خواهد شد. پویا ۱۵:۵۰, ۲ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

من تا کنون از ویرایش هیچ گمنامی صدمه ندیده‌ام اگر صدمه‌یی هم دیده‌ام باش، که زیاد هم نیست، از ویرایش صاحب‌نامان بوده‌است. به هر حال محدودیت‌گذاری و دشوارسازی ویرایش به زیان ویک‌پدیا است و موجب کندی پیشرفت آن می‌شود. بنای ویکی‌پدیا براعتماد بر انسان‌هاست این مهم‌ترین ویژه‌گی ویکی‌پدیا را از آن نگیرید. با زیاد شدن محدودیت‌ها کم‌کم ویکی‌پدیا را تبدیل می‌کنید به سازمان و تشکیلاتی سنتی در زمینه تهیه دانش‌نامه. از این دانش‌نامه‌ها زیاد است اما ویکی‌پدیا فقط یکی است بگذارید یگانه باشد و خسارت‌اش را هم بپردازیم. عزيزی ۱۶:۵۱, ۲ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
شاید شما ندیده باشید ولی ویکی‌پدیا فراوان دیده. با احترام پویا ۱۶:۵۶, ۲ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
با بخشی از سخنان عزيزی موافقم، آن‌جا که به یگانه بودن ویکی‌پدیا اشاره می‌کند. اساس Web 2.0 که شامل ویکی‌ها هم می‌شود بر همین مشارکت جمعی استوار است. اما من برخلاف نظر ایشان معتقدم که محدودیتی که در این‌جا مورد بحث است، جلوی ویرایش شدن ویکی‌پدیا را نمی‌گیرد، بلکه برعکس، به افراد علاقه‌مند می‌آموزد که برای ویرایش راحت‌تر در ویکی‌پدیا، بهتر است شفاف عمل کنند، و حساب کاربری بسازند و با آن حساب در سیستم ویرایش انجام دهند. این شفاف‌سازی درسی‌است بزرگ برای کاربران خصوصاً کاربران ایرانی. ▬ حجت/ب ۱۹:۰۵, ۲ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
شفاف عمل کردن در ویکی‌پدیا یک انتخاب است و برتری و امتیاز خاصی ندارد. حسام ۲۰:۱۴, ۲ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
برای خود فرد امتیازی ندارد، اما برای ویکی که دارد! :) ▬ حجت/ب ۲۱:۳۰, ۲ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
همان زمان که این کارکرد فعال بود من خواستم ویرایش کنم نشد. اگر قرار است مشکلی پیش بیاورد من مخالف پیش‌نمایشم. دیگر آن که کل مقالات ویکی فارسی مگر چقدر است؟! اگر رقم بالایی بود می‌شد چنین کارکردی را پذیرفت. در هر صورت یکی از نقایص عمده آن است که کاربران ناشناس می‌توانند همه مقالات را ویرایش کنند که به نظر من نباید چنین باشد. بالاخره باید فرقی باشد میان کسی که یک هفته‌است عضو ویکی شده و کسی که از سر تفنن ویرایشی می‌کند. به نظرم دشوارسازی ویرایش گمنامان در مورد مقالات جنجال‌برانگیز باید به صورت ناممکن‌سازی ویرایش باشد و نه فقط دشوارسازی. (من ممکن است نظرم تغییر کند، برای همین رأی ندادم).Aparhizi ۱۰:۰۸, ۵ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
مقالات جنجالی را می‌توان در مقابل ویرایشان گمنامان به طور کلی محافظت کرد. به‌آفرید ۱۰:۱۱, ۵ مارس ۲۰۰۷ (UTC)


بله، با توجه به اینکه یک کاربر ناشناس انگیزهٔ بیشتری برای خرابکاری دارد این کار بهتر است. به نظر من با توجه به اینکه ایجاد یک حساب کاربری جدید چندان کار وقت گیری نیست حتی باید کاربران ناشناس از حق ویرایش کردن به طور کلی باز داشته شوند بهزاد ۰۹:۰۵, ۹ مارس ۲۰۰۷ (UTC).

به نظر من اگر پیام‌های مناسبی با این دشوارسازی همراه شود تا قضیه برای گمنامان سوءتفاهم نشود اشکالی ندارد. در غیر اینصورت شاید کسی که به‌طور گذری می‌خواهد غلط املائی‌ای را بگیرد و ببیند ویرایشش ذخیره نشد از کارش منصرف شود و برود.

در کل ایجاد این محدودیت باعث می‌شود تعداد ویرایش‌های آزمایشی بیاید پایین و کاربران تمیزکار وقت بیشتری برای انجام کارهای مفید خواهند داشت.--ماني ۰۹:۲۰, ۹ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

فکر می‌کنم که روی‌هم رفته کاری به‌جاست چون خرابکاری ناشناسان در ویکی فارسی زیاد است و سرعت‌ها کم و... هرچند که این خرابکاری‌ها با ویکی انگلیسی سنجیدنی نیست یعنی آن‌جا بسیار بیشتر است ولی فکر می‌کنم که این دشواری کار کاربران فعال ویکی‌پدیا را خیلی راحت‌تر خواهد کرد. ولی خوب بایدصفحه پیش‌نمایش ویژه‌ای برای آنان تهیه شود تا این کاربران نیز بدانند که اگر با نام کاربری ویرایش کنند راحت‌تر خواهند بود و الان هم که می‌خواند ویرایش کنند ناچارند تا یک بار دیگر نیز صفحه را ذخیره‌کنند.--سروش ☺گفت‌وگو ۲۱:۵۰, ۹ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
زیانی در این کار نمی‌بینم. کاستن از ویرایشهای نابه‌جا و در پی آن درد سر کمتر. ویرایشگران گمنام هم زیان چندانی نخواهند دید. شاید بد نباشد در پیامی که برای گمنامان گذاشته می‌شود آنان را برای آزمایش بیشتر با زبانی خوش به صفحه تمرین رهنمون کرد و صفحه تمرین را نیز اگر شدنی‌است از این قانون بیرون گذاشت. --Ariobarzan ۲۲:۴۲, ۹ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
  • فکر می‌کنم با توجه به زیادی ویرایش‌های ناخوش‌آیندی که افراد ناشناس در ویکی فارسی انجام می‌دهند و البته با توجه به عدم آشنایی کافی آن‌ها با نحوهٔ ویرایش و در نتیجه چند ویرایش پشت سر هم اگر با یک پیام اخطار مثلاً با این عنوان که ابتدا پیش‌نمایش را ببینید و اگر خوب بود ذخیره کنید و با ذکر دلایل کار جالبی است.آتورپات ۲۳:۵۵, ۹ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
  • شدیدا موافقم،در ضمن نمی‌دانم چرا در ویکی فارسی(لابد مثل جامعه خودمان)در مقابل تغییرات اینقدر مقاومت وجود دارد،آزمایشی که ضرر ندارد این کمینه قضیه است--فرزاد خلیفه ۱۹:۲۹, ۲۲ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
البته گویا دیگران نیز برای این موضوع مشغول فکر هستند، به یکی دیگر از این ایده‌ها (البته طنز) توجه کنید: meta:GAY :) --رستم ۲۲:۳۹, ۲۲ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
جمع‌بندی

بنظر می‌رسد که الزام به پیش‌نمایش و نمایش پیام‌های هشدار برای کاربران ناشناس مورد موافقت عمدهٔ کاربران شرکت‌کننده در این بحث هست. بدلیل اینکه از نظر فنی از این تغییرات آگاه نبوده‌ام، از یکی از مدیرانی که دانش این مسئله را دارد، خواهش می‌کنم که تغییرات لازم را اعمال نماید. --شروین افشار ۱۳:۵۸, ۲۳ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

من Monobook.js را به طور مناسب تغییر دادم (در واقع خنثی سازی حسام را واگردانی کردم) و از این لحظه کاربران ثبت نام نکرده که Javascript فعال داشته باشند و از فایل قبلی Monobook.js هم کاشه‌ای در مرورگرشان نداشته باشند، دچار محدودیت توافق شده در این صفحه خواهند شد. ▬ حجت/ب ۱۵:۳۹, ۲۳ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
لطفاً بحث را از ابتدا بخوانید. اگر هشداری در مورد عدم فعال بودن دکمهٔ ویرایش نشان داده نشود (یعنی وضع فعلی) کاربر گیج می‌شود! لطفاً اول آن پیام را عیناً از فرانسوی به اینجا منتقل کنید بعد مونوبوک را تغییر دهید. ممنون. حسام ۲۳:۴۱, ۲۳ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

دو پیام در ویکی‌پدیای فرانسوی در این مورد وجود دارد. اگر کسی آنها را ترجمه کنید خوب است! حسام ۱۸:۵۲، ۳ مه ۲۰۰۷ (UTC)