ویکی‌پدیا:مالکیت محتوا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویکی‌پدیا:مالکیت)

همهٔ صفحه‌های ویکی‌پدیا (مقاله‌ها، رده‌ها، الگوها و...) می‌توانند توسط هر کاربری ویرایش شوند، همان‌گونه که ایجادکننده و نویسندهٔ اصلی مقاله می‌تواند؛ صرف‌نظر از اینکه آن کاربر چقدر [در آن زمینه] تخصص دارد و سابقهٔ مشارکت‌هایش چگونه است.

بعضی کاربران احساس مالکیت شدیدی نسبت به موضوع(هایی) در پروژه که در ایجاد آن نقشی داشته‌اند دارند (که می‌تواند رده‌ها، مقاله‌ها، تصاویر، انشاها، درگاه‌ها و الگوها باشد). بعضی پا را از این فراتر گذاشته و از موضوعات ایجادشده در برابر دیگران دفاع می‌کنند. این‌گونه افراد اجازه هیچ‌گونه تغییری در موضوع مربوط را به هیچ‌کس نمی‌دهند یا گمان می‌کنند که تنها آنان هستند که باید درمورد اینکه کی، کجا و چگونه باید مقاله تغییر کند، تصمیم بگیرند.

شما نمی‌توانید زمین و زمان را از ویرایش مطالب خود بازدارید و وقتی مطلبی وارد ویکی نمودید، دیگر کنترلی بر آن نخواهید داشت و مطلب می‌تواند آزادانه توسط دیگران ویرایش شود. با توجه به این که ویکی‌پدیا دانش‌نامه‌ای آزاد است، احساس مالکیت دربارهٔ هیچ‌یک از مقالات معنا ندارد و هر کاربری در صورتی که مطالب نادرست در مقالات درج نکند حق ویرایش آزاد در همهٔ مقالات ویکی‌پدیا را دارد. درصورت درج مطالب فاقد منبع معتبر، ویرایش دیگر کاربران به تصحیح مقاله‌ها خواهد انجامید، چون مالکیت مقاله‌ها در ویکی‌پدیا در اختیار هیچ کاربری نیست.

نمونه‌ها[ویرایش]

  • برخی مقالات در ویکی‌پدیا مربوط به سیاستمداران ممکن است توسط برخی کاربران مورد کنترل ویرایشی قرار گیرد.

پیغام‌ها[ویرایش]

پیغام‌هایی مانند مثال‌های زیر نشان‌دهندهٔ سعی کاربر(انی) در مالکیت بر مقالات است.

  • آیا شما صلاحیت لازم برای ویرایش فلان مقاله را دارید؟
  • واگردانی. شما خیلی دارید مقاله را ویرایش می‌کنید. نمی‌توانی آرام‌تر ویرایش کنی؟!
  • مشخص است که شما تجربه‌ای در فلان چیز ندارید.
  • من/او/ما این مقاله را به‌وجود آورده‌ام/است/ایم.
  • تا زمانی که کیفیت کارت در این حد نیست، لطفاً دست به مقالهٔ من نزن.
  • مطالبی که من نوشته‌ام را تغییر ندهید تا دیگران نظرشان را در صفحهٔ بحث این مقاله بدهند.

صفحه‌های کاربری[ویرایش]

میانبر سیاست:

ویکی‌پدیا آزادی عمل زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا فضای کاربری خود را آن‌طور که مناسب می‌بینند، مدیریت کنند. با این اوصاف، این صفحه‌ها، صفحه‌های شخصی نیستند و تحت مالکیت کاربر قرار ندارند. این صفحه‌ها همچنان بخشی از ویکی‌پدیا هستند و باید در راستای اهداف اصلی این دانشنامه مورد استفاده قرار گیرند؛ به‌طور خاص، صفحه‌های بحث کاربر امر برقراری ارتباط و تعامل میان کاربران را تسهیل می‌کنند. رفتارهای مالکانه نباید در این کاربردها ایجاد اخلال کنند.

اگرچه کاربران دیگر و ربات‌ها معمولاً صفحهٔ بحث شما را ویرایش خواهند کرد، اما اجازهٔ ویرایش صفحه‌های دیگر در فضای کاربری شما را نیز دارند. به‌طور معمول دیگران صفحهٔ کاربری شما را ویرایش نخواهند کرد، مگر آن که قصدشان برطرف کردن نگرانی‌های مهم (به ندرت) یا تمیزکاری‌های روزمره نظیر رسیدگی به برچسب‌های مرتبط با پروژه، تعمیر پیوندهای ابهام‌دار به صفحه‌های منتقل‌شده، حذف صفحه از رده‌های اختصاصی مقاله‌ها، جایگزینی محتوای غیرآزاد با پیوند به آن محتوا یا حذف خرابکاری‌های آشکار یا محتوای ناقض زندگی‌نامهٔ زندگان باشد.