ویکی‌پدیا:قواعد نام‌گذاری (محدودیت‌های فنی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویکی‌پدیا:قنام)

برخی از عناوین برای مقاله‌های ویکی‌پدیا قابل استفاده نیستند چون نرم‌افزار مدیاویکی محدودیت‌هایی در مورد عنوان مقاله‌ها اعمال می‌کند. در برخی موارد (نظیر نام‌هایی که با یک حرف کوچک انگلیسی آغاز می‌شوند هم‌چون eBay) می‌توان الگویی را به بالای مقاله اضافه کرد که باعث می‌شود عنوان مقاله به شکل درست نمایش یابد. در موارد دیگر (نظیر زمانی که عنوان مقاله حاوی نویسه‌های ویژه باشد) اجباراً باید از عنوان دیگری استفاده کرد. این صفحه راه‌های مناسب برای پرداختن به این مشکل را توضیح می‌دهد.

محدودیت‌ها و راه‌حل‌ها[ویرایش]

محدودیت‌های عنوان صفحه‌ها در راهنما:نام صفحه#عنوان‌های غیرمجاز توضیح داده شده‌است. شایع‌ترین مشکل‌ها عبارتند از:

  • عنوان‌هایی که با حرف کوچک انگلیسی شروع می‌شوند (این مشکل در ویکی‌پدیای فارسی با توجه به استفاده از حروف فارسی در عنوان مقاله‌ها، نادر است)
  • عنوان‌هایی که حاوی نویسه‌های غیرمجاز هستند

دو راه حل کلی برای حل این مشکل وجود دارد:

  • استفاده از واژهٔ جادویی DISPLAYTITLE برای تغییر نحوهٔ نمایش عنوان صفحه (در این حالت صفحه کماکان با عنوان نادرست ذخیره می‌شود اما نمایش آن به کاربرها با عنوان صحیح صورت می‌گیرد) که معمولاً با استفاده از الگوها انجام می‌شود
  • استفاده از یک عنوان دیگر برای صفحه (چیزی که نرم‌افزار مدیاویکی قادر به نمایش آن باشد) و سپس توضیح عنوان درست در ابتدا مقاله با استفاده از الگوی {{عنوان صحیح}}

نویسه‌های غیرمجاز[ویرایش]

برخی نویسه‌ها به دلیل این که با نحو زبان دستورات ویکی تداخل می‌کنند، نمی‌توانند در عنوان مقاله‌ها استفاده شوند (و توسط دستور DISPLAYTITLE نیز پشتیبانی نمی‌شوند):

# < > [ ] | { }

اگر عنوان مقاله‌ای حاوی این نویسه‌ها است، باید به جای آن از یک عنوان جایگزین استفاده کنید. به عنوان مثال در ویکی‌پدیای انگلیسی مقاله‌ای با عنوان Palm T|X نمی‌توان ساخت، لذا مقاله را با نام Palm TX ساخته و در ابتدا مقاله این که نام درست محصول چیست را توضیح داده‌اند.

دیگر نویسه‌های مشکل‌ساز[ویرایش]

در فضاهای نامی که امکان ایجاد زیرصفحه وجود داشته باشد، نویسهٔ خط کج (/) برای جدا کردن نام زیر صفحه از صفحهٔ بالاتر استفاده می‌شود (مثلاً ویکی‌پدیا:قهوه‌خانه/فنی) اما در فضای نام اصلی که مخصوص مقاله‌ها است، این ویژگی غیرفعال شده‌است تا بتوان از نویسهٔ خاط کج در صورت نیاز در عنوان مقاله‌ها استفاده کرد. چنین عنوان‌هایی نیاز به تغییر ندارند، اما باید مراقب اثرات جانبی استفاده از نویسهٔ خط کج باشید:

  • در فضای نام بحث، ویژگی زیرصفحه‌های فعال است (و برای بایگانی کردن بحث‌ها به‌طور گسترده به کار می‌رود). در نتیجه، اگر عنوان مقاله‌ای حاوی نویسهٔ خط کج باشد، در صفحهٔ بحث آن به نادرست پیوندی به صفحه‌های بالاتر دیده می‌شود (مثلاً در ویکی‌پدیای انگلیسی صفحه بحث مقاله ‎R/2004 S 1 که صفحهٔ ‎Talk:R/2004 S 1 باشد، حاوی پیوندی به Talk:R است.
  • اگر خط کج اولین نویسه در عنوان مقاله باشد، پیوند به این مقاله از خارج از فضای نام اصلی ممکن است درست کار نکند. راه حلی که برای این مشکل وجود دارد، اضافه کردن نویسهٔ دونقطه (:) به ابتدای پیوند است. در نتیجه برای پیوند به مقالهٔ ‎dev/null در ویکی‌پدیای انگلیسی از فضاهای نام غیر از فضای نام اصلی، از پیوندی به شکل ‎[[:/dev/null]]‎ استفاده می‌شود.

فاصله و خط زیر[ویرایش]

در پیوندها، فاصله و خط زیر با هم یکسان تلقی می‌شوند (مثلاً پیوند به کتاب مقدس و کتاب_مقدس نتیجه یکسانی دارد). خط زیر در نشانی‌های اینترنتی (URL) به کار می‌رود و فاصله در نمایش عنوان مقاله‌ها استفاده می‌شود. فاصله‌های ابتدایی و انتهایی حذف می‌شوند و چندین فاصله کنار هم، تبدیل به یک فاصله می‌شوند. عنوان هیچ صفحه‌ای نمی‌تواند فقط از نویسه‌های فاصله تشکیل شود.

عنوان‌هایی که تحت تأثیر این قانون قرار می‌گیرند را می‌توان با استفاده از واژهٔ جادویی DISPLAYTITLE درست کرد.

دونقطه[ویرایش]

به‌طور کلی، استفاده از دونقطه در عنوان مقاله‌ها مشکلی ندارد (مثال: پسر جهنمی ۲: ارتش طلایی). در این مورد چند استثنا وجود دارد:

  • عنوان صفحه‌ها نمی‌تواند با نویسهٔ دونقطه شروع شود. در این موارد، دونقطهٔ ابتدایی را باید حذف کرد و مقاله را با این نام جدید ساخت. سپس در ابتدای مقاله با استفاده از واژهٔ جادویی DISPLAYTITLE نمایش عنوان مقاله را اصلاح کرد.
  • عنوان مقاله‌ها نباید با واژه‌ای آغاز شود که با اسم فضاهای نام (نظیر راهنما، Help یا …) تداخل دارد. به عنوان نمونه، در ویکی‌پدیای انگلیسی ایجاد مقاله‌ای با نام Help: a Day in the Life برای آلبوم موسیقی به این نام با مشکل همراه است چون این صفحه به جای آن که در فضای نام مقاله‌ها قرار بگیرد، در فضای نام راهنمای ویکی‌پدیا قرار می‌گیرد و به همین خاطر (در کنار مشکلات دیگر) از نتیجهٔ جستجوها حذف می‌شود. راه حل استفاده شده این است که مقاله را تحت عنوان Help!: a Day in the Life ذخیره کرده و سپس از صفحهٔ Help: a Day in the Life پیوندی به نام جدید مقاله برقرار کرده‌اند.
  • عنوان مقاله‌ها نمی‌تواند با پیشوندهای میان‌ویکی آغاز شود. به عنوان مثال، پیشوند میان‌ویکی Q برای پیوند به ویکی‌گفتاورد به کار می‌رود، در نتیجه ایجاد مقاله‌ای با نام Q: Are We Not Men? A: We Are Devo! ممکن است. در ویکی‌پدیای انگلیسی این مقاله را در Are We Not Men? We Are Devo! قرار داده‌اند.

به‌طور کلی، موارد فوق همگی با استفاده از الگوی {{عنوان صحیح}} در ابتدای مقاله کامل می‌شوند. نحوهٔ کلی استفاده از این الگو به این شکل است: {{عنوان صحیح|عنوانی که باید نمایش یابد|دلیل=...}}

درصد و نویسه‌های کدشده[ویرایش]

عنوان مقاله‌ها می‌تواند حاوی علامت درصد انگلیسی (%) باشد. این مورد تنها در صورتی اشکال ایجاد می‌کند که بلافاصله بعد از علامت درصد یک عدد در مبنای شانزده قرارگرفته باشد (چرا که این حالت برای کدگذاری نویسه‌ها در زبان اچ‌تی‌ام‌ال تداخل دارد). این مشکل در صورت استفاده از نویسهٔ فارسی درصد (٪) هرگز اتفاق نمی‌افتد.

علامت سؤال و علامت جمع[ویرایش]

استفاده از علامت سؤال انگلیسی (?) و علامت جمع (+) به خودی خود هیچ ایرادی ندارد. با این حال اگر کاربری بخواهد به صورت دستی نشانی اینترنتی (URL) یک مقاله را وارد کند، باید توجه داشته باشد که این نویسه‌ها را باید به صورت کدشده وارد کند. در نشانی‌های اینترنتی به جای علامت سؤال انگلیسی باید از ‎%3F و به جای علامت جمع از ‎%2B استفاده کرد.

طول عنوان[ویرایش]

حداکثر طول مجاز برای عنوان مقاله‌ها بعد از کد شدن به روش یوتی‌اف-۸ برابر با ۲۵۵ بایت است.

حروف کج و قالب‌بندی[ویرایش]

امکان این که عنوان مقاله‌ها (به شکلی در پایگاه داده ویکی‌پدیا ذخیره می‌شود) به صورت قالب‌بندی شده (مثلاً با استفاده از حروف کج) ذخیره شود وجود ندارد. استفاده از دستور '' و ''' در عنوان مقاله‌ها، باعث قالب‌بندی آن‌ها نمی‌شود و این نویسه‌ها تنها به صورت تکراری از نویسهٔ ' تلقی می‌شوند. از دستورهای اچ‌تی‌ام‌ال هم نمی‌توان در عنوان مقاله استفاده کرد چون این دستورها همگی نیازمند استفاده از نویسه‌های غیرمجاز هستند.

عنوان‌های تصویری[ویرایش]

عنوان مقاله‌ها نمی‌تواند حاوی تصاویر باشد. با این حال تمامی نویسه‌های یونیکد در عنوان مقاله مجاز هستند و در نتیجه می‌توان مقاله‌ای با نام Sign “☮” the Times ایجاد کرد که در آن نویسهٔ یونیکد نشان صلح (U+262E) به کار رفته باشد.