ویکی‌پدیا:قفل ویرایش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ویکی‌پدیا از به‌صورت نرم‌افزاری از قفل مقاله در صفحه‌ها استفاده نمی‌کند؛ چرا که عمده کاربران معتقدند که این کار می‌تواند در تضاد به سیاست‌های ویکی‌پدیا و روح آزاد بودن آن باشد. قابلیت حفاظت از صفحه‌ها نیز هرگز نباید برای بستن مقاله‌ها در برابر روند عادی توسعه و ویرایش توسط اجتماع به‌کار رود.

الگوی {{ویرایش}}[ویرایش]

در مقابل، ما برچسب‌هایی نظیر {{ویرایش}} را داریم که می‌توانید با استفاده از آن کاربران دیگر را آگاه کنید که در حال انجام ویرایش‌های عمده بر روی صفحه هستید. پس از قرار دادن این برچسب، ویرایش کردن صفحه برای دیگران همچنان امکان‌پذیر است، اما کاربران به نشانهٔ احترام باید تا پیش از اتمام کار شما صبر کنند و صفحه را ویرایش نکنند. ظاهر این الگو به این شکل است:

همچنین الگوی {{در دست ترجمه}} نیز موجود است. این الگو مشابه {{ویرایش}} است، با این تفاوت که کاربرد آن در زمانی است که یک مقاله در دست ترجمه از یک ویکی‌پدیای دیگر به ویکی‌پدیای فارسی است. به یاد داشته باشید که از این الگو تنها در زمانی که در حال ویرایش و بهبود مقاله هستید استفاده کنید.

این الگو نیز صفحه را به رده:مقاله‌های در دست ترجمه می‌افزاید و هرگاه که برچسب از مقاله برداشته شود، مقاله از رده نیز حذف خواهد شد.

ظاهر الگو به این شکل است: