ویکی‌پدیا:عالی‌دسترسی‌داران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

عالی‌دسترسی‌داران کاربرانی با دسترسی‌های فنی و افزوده هستند که در این گروه جای می‌گیرند. ایشان ویکی‌نویسانی هستند که فقط چهار دسترسی سیستمی (حذف، قطع دسترسی ویرایشی کاربر، محافظت صفحه، و ویرایش در فضای نام مدیاویکی) و دو اختیار (جمع‌بندی نظرخواهی‌ها و رفع اختلاف) بیشتر از کاربران دیگر دارند؛ در نتیجه، آنها دارای برتری در ویرایش مقاله‌ها نیستند و به‌طور معمول از ایشان انتظار می‌رود از سطح بالایی از استانداردهای رفتاری پیروی کنند و هرگز از اختیارات خود برای برتری جستن در مناقشه‌ها استفاده نکنند. عالی‌دسترسی‌داران همچنین دسترسی‌های فنی بیشتری برای ادارهٔ سامانه دارند. رسم ویکی‌پدیا این است که این دسترسی‌ها (بجز دسترسی بنیانگذار) عموماً به کسانی که برای مدتی مشارکت‌کنندهٔ فعال و دائمی ویکی‌پدیا بوده‌اند، با قوانین ویکی‌پدیا آشنایند و آن را رعایت می‌کنند، و همچنین معتمَد بین افراد دیگر هستند، اعطا شود. این کاربران در چهار دستهٔ پایا شناسایی و رده‌بندی می‌شوند:

  1. مدیران
  2. دیوانسالاران
  3. ویکی‌بدان
  4. بنیانگذار

به مدیران، دیوانسالاران و ویکی‌بدان، با توجه به گروهی که در آن عضو هستند، بیشترین دسترسی‌ها داده شده‌است. برای مثال، کاربری که عضو گروه‌های دیوان‌سالاران، مدیران و واگردانان است، امکان دیدنِ صفحهٔ مخفی و واگردانی را دارد؛ ولی اگر از گروه 'sysop' و 'bureaucrat' حذف شود، تنها می‌تواند واگردانی را انجام دهد، چون هنوز عضو گروه واگردانان است.

عضویت در هر گروه، بعضی اوقات به «پرچم» یا بیت تعبیر می‌شود؛ عضویت در گروه 'sysop' هم‌معنی با گرفتن پرچم مدیریت یا بیتِ مدیریت است.

مدیران[ویرایش]

نشان مدیر

مدیران ویکی‌نویسانی هستند که به روش رأی‌گیری برگزیده می‌شوند. آنان می‌توانند صفحات را حفاظت کنند، خرابکاران را طبق سیاست‌ها ببندند، صفحات حفاظت‌شده و در رأس آن‌ها صفحهٔ اصلی را ویرایش کنند و صفحات خاصی مانند این را ببینند.[۱][۲]

ویکی‌پدیای فارسی هم‌اکنون ۳۵ مدیر دارد. فهرست مدیران را می‌توانید در اینجا ببینید.

دیوان‌سالاران[ویرایش]

نشان دیوانسالار

دیوان‌سالاران یا بروکراتها کاربرانی هستند که از طریق رأی‌گیری انتخاب می‌شوند و توانایی دو کار مهم را دارند: مدیر یا دیوان‌سالار یا ربات کردن کاربران، واستاندن پرچم ربات از کاربران.[۳]

ویکی‌پدیای فارسی هم‌اکنون ۶ دیوان‌سالار دارد. فهرست دیوان‌سالاران را در اینجا می‌توانید ببینید.

ویکی‌بدان[ویرایش]

نشان ویکی‌بد

ویکی‌بدان[۴]یا استواردها کاربرانی هستند که در فراویکی انتخاب شده‌اند و دسترسی کامل در همهٔ ویکی‌ها به آنها اعطا شده‌است. ویکی‌بدان این توانایی را دارند که در هر ویکی، کاربری را از اختیاراتی محروم کنند یا به اختیاراتی برسانند؛ همچنین، توانایی نظارت و بازرسی کاربران را دارند. البته این اجازه را ندارند که از اختیارات خود در ویکی‌هایی استفاده کنند که کاربران محلیِ فعال این اختیارات را داشته باشند؛ به‌طور مثال، ویکی‌بدها حق ندارند از اختیارات خود مبنی بر مدیر کردن کاربری در ویکی‌پدیای فارسی استفاده کنند، زیرا ویکی‌پدیای فارسی دیوان‌سالار فعال دارد.

از آنجا که دسترسی ویکی‌بد یک دسترسی مرکزی است و در فراویکی اعطا می‌شود، می‌توانید فهرست تمام ویکی‌بدان پروژه را در اینجاببینید.

بنیان‌گذار[ویرایش]

گروه 'founder' در ویکی‌پدیای انگلیسی توسط توسعه‌دهندهٔ بنیاد، تیم استارلینگ، به‌عنوان یک گروه یکتا برای جیمی وِیلز، بنیان‌گذار ویکی‌پدیا، ایجاد شده‌است. این گروه به ویلز دسترسی کامل به ویژه:UserRights و ویژه:Makesysop می‌دهد. از آنجایی که ویلز در فراویکی ویکی‌بد است، امکان تغییر سطح دسترسیِ هر کاربری در ویکی‌های بنیاد را از طریق meta:Special:UserRights دارد، گروه 'founder' بیشتر جنبهٔ تشریفاتی دارد؛ با این حال، کارهایی که توسط این کاربر انجام می‌شود، معمولاً مورد توجه ویرایش‌گران است، گزارش کارها در ویکی‌پدیای انگلیسی en.wiki rights log قابل دسترسی است. کارهایی را که با دسترسی ویکی‌بدانجام شده‌اند می‌توانید در log at metawiki ببینید.

جستارهای وابسته[ویرایش]

دیگر:

منابع[ویرایش]

  1. "ویکی‌پدیا:قهوه‌خانه/ایده‌پردازی/بایگانی ۱۴". ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد. 2015-10-08.
  2. "بحث ویکی‌پدیا:ویکی‌بان". ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد. 2017-04-04.
  3. "ویکی‌پدیا:قهوه‌خانه/اجرایی". ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد. 2016-07-18.
  4. تلفظ صحیح این نام «ویکی‌بَد» است