ویکی‌پدیا:صداقت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

صداقت در تمامی زمان‌ها در ویکی‌پدیا انتظار می‌رود؛ ازجمله هنگام بحث در مورد متن مقالات و رفع اختلافات. کاربران باید آگاه باشند که اگر چه شما ممکن است انتظار فرض حسن‌نیت از دیگران داشته باشید، ولی این بر پایه فرض رعایت صداقت در رفتارهای شما است.

صداقت در رفتار[ویرایش]

یک ویرایشگر صادق ویکی‌پدیا:

  • از منابعی که می‌داند قابل اعتماد نیستند استفاده نمی‌کند. آن‌ها را به صورت غیر بی‌طرفانه خلاصه‌سازی و به مقالات اضافه نمی‌کند؛ بصورت عامدانه هنگام خلاصه‌سازی آن‌ها را تغییر نمی‌دهد. هنگامی که مقاله‌ای لیست بلندی از منابع را دارد، همه آن‌ها دقیقاً بررسی نمی‌شوند، و کاربران نباید از این موضوع سوء‌استفاده کنند یا از منبع‌دهی جملات اجتناب کنند.
  • بصورت عمدی هویت یا مدرکش را جعل نمی‌کند. شما در ویکی‌پدیا این انتخاب را دارید که کاملاً یا تا حدی ناشناس باقی بمانید، ولی این مجوزی برای جعل مدرک نیست. اگر دوست ندارید چیزی از هویت شما آشکار شود، اکیداً توصیه می‌شود آن را بیان نکنید ولی جعل مدرک هم اعتبار شما و هم اعتبار پروژه را زیر سؤال می‌برد.
  • چیزی‌هایی که خود می‌داند ناصحیح است، نمی‌گوید؛ در همان‌حال از استدلالش دفاع می‌کند.
  • از چیزی که می‌داند اشتباه است، دفاع نمی‌کند.
  • هنگام ویرایش ویکی‌پدیا نقطه‌نظر شخصی‌اش را مخفی نمی‌کند. اگر چه کاربران باید تلاش کنند که از نقطه‌نظر بی‌طرفانه ویرایش کنند، ولی تعارض منافع تنها زمانی قابل ارزیابی است که کاربران انگیزه‌هایشان برای مشارکت را مخفی نکنند.
  • اطلاعاتی که به بحث مربوط است را در اختیار همه می‌گذارد، حتی اگر آن اطلاعات به نفع استدلالش نباشد. گلچین کردن یا عدم بیان اطلاعاتی که با فرضیات شما در تضاد است، عدم صداقت از طریق حذف است.

جستارهای وابسته[ویرایش]