ویکی‌پدیا:شیوه‌نامه/صفحه‌آرایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این صفحه رهنمودی است برای صفحه‌آرایی مقالات ویکی‌پدیا. بهتر است که مقاله‌های پیچیده‌تر براساس ساختار مقاله‌های موجود آرایش شوند، نه این صفحه. این صفحه درمورد چگونگی استفاده از زبان ویکی‌پدیا (راهنمای ویرایش مقالات) و شیوهٔ نگارش نیست.

ساختار و بخش‌بندی مقاله[ویرایش]

هر مقاله با توضیحی آغازین در یک یا چند بند (بسته به طول کل مقاله) شروع می‌شود. در مقاله‌های بلندتر مقاله به زیرعنوان‌هایی/بخش‌هایی کوچکتر تقسیم می‌شود. چیدمان یک مقالهٔ عادی به صورت زیر است.

{{برچسب‌ها}}
{{الگوی جعبه اطلاعات}}
توضیح ابتدایی

== بخش نخست == /
=== زیربخش نخست === |
. |
. | متن اصلی
. |
== بخش چندم == |
=== زیربخش چندم === \

== نگارخانه ==
== جستارهای وابسته ==
== پانویس ==
{{پانویس}}

== منابع ==

== برای مطالعهٔ بیشتر ==

== پیوند به بیرون ==
{{ویکی‌انبار}} <!-- الگوی پروژه‌های پیوند به خواهر ویکی‌پدیا -->

{{الگوهای ناوبری}}
{{الگوی خرد}}
{{الگوهای نیاز}}
{{ترتیب‌پیش‌فرض:}}

رده‌ها

بخش آغازین[ویرایش]

همان‌طور که در بخش آغازین توضیح داده شده‌است، بخش آغازین به ترتیب حاوی عناصر زیر است:

  1. پیوندهای ابهام‌زدایی
  2. الگوهای نگهداری
  3. جعبه‌های اطلاعات
  4. تصویر
  5. جعبه‌های ناوبری
  6. متن دیباچه
  7. فهرست محتویات

متن اصلی[ویرایش]

عنوان‌ها و بخش‌ها[ویرایش]

با استفاده از عنوان‌ها، بخش‌ها و زیربخش‌ها به وجود می‌آیند. بخش‌های خیلی کوتاه و خیلی بلند ظاهر مقاله را به‌هم‌ریخته نشان می‌دهند و مانع فهم درست از متن می‌شوند. با عنوان‌ها می‌توان متن را بخش‌بندی و مقاله را واضح‌تر کرد.

عنوان‌ها دارای سلسله مراتبی از ۱ تا ۶ هستند. سطح عنوان با علامت‌های = در دوطرف عنوان مشخص می‌شوند. از «=عنوان یکم=» تا ====== عنوان ششم ======. عنوان یکم فقط برای نام مقاله (به صورت خودکار) استفاده می‌شود و مناسب متن اصلی نیست. سلسله مراتب باید رعایت شود و بنابر سیاست دسترسی عنوان‌ها نباید از بخش‌های اصلی و فرعی پرش کنند.

الگوها در ذیل عنوان[ویرایش]

اگر بخشی از مقاله، خود خلاصه‌ای از مقالهٔ دیگر باشد باید پیوندی به آن مقاله در اولین سطر عنوان ذکر شود. این کار با استفاده از الگوی {{اصلی}} امکان‌پذیر است. از این الگوها نیز می‌توان استفاده کرد:

برای مثال اگر بخواهیم در این بخش (الگوها در ذیل عنوان) به مقاله‌ای دیگر برای مطالعه بیشتر پیوند دهیم از الگوی {{همچنین ببینید}} بدین صورت استفاده می‌کنیم: {{همچنین ببینید|وپ:شیوه‌نامه}} که می‌دهد:

بندها[ویرایش]

بخش‌ها معمولاً از بندهای متعدد تشکیل می‌شوند. استفاده از فهرست گلوله‌ای در متن اصلی باید به حداقل برسد. در هر حال؛ استفاده از آنها برای تقسیم‌بندی متن‌های حجیم و نامرتب است و نه بیشتر. تا حد امکان از بندهای تک خطی پرهیز کنید.

ضمیمه‌ها و پانویس‌ها[ویرایش]

این بخش‌ها در انتهای مقاله و با == عنوان سطح ۲ == می‌آیند. آوردن عنوان سطح ۳ (در صورت نیاز به زیربخش) جائز است ولی در مواردی نادر نیز می‌توان از متن پررنگ استفاده کرد. برای مثال جدا کردن مجلات از کتاب‌ها در فهرست «پیوند به بیرون».

ترتیب ضمیمه‌ها:

  1. آثار (آلبوم، کتاب و غیره)
  2. جستارهای وابسته
  3. یادداشت‌ها، پانویس و منابع
  4. برای مطالعه بیشتر
  5. پیوند به بیرون
  6. الگوهای ناوبری
  7. الگوهای داده‌ای
  8. ترتیب‌پیش‌فرض
  9. رده‌ها
  10. الگوهای خرد
  11. پیوندهای میان‌ویکی

آثار[ویرایش]

محتویات این بخش معمولاً فهرستی گلوله‌ای و به ترتیب تاریخ نشر از کارهای ساخته شده توسط شخص یا نهادیست که در مقاله از او صحبت شده‌است. استفاده از «منتشرشده‌ها» برای عنوان الزامی نیست و می‌توان از «کتاب‌شناسی» و «فیلم‌شناسی» و غیره استفاده کرد.

نگارخانه[ویرایش]

در این بخش (اختیاری) تعداد تصویر موردنیاز به همراه پانویس مناسب قرار می‌گیرند تا جهت شناساندن بیشتر موضوع، بدنه اصلی مثاله را یاری دهند. تعداد تصاویر به دلخواه ویراستار می‌باشد و اگر از سایز پیش‌فرض برای تصاویر این بخش استفاده شود، در هر ردیف حداکثر ۶ تصویر قابل جای‌دهی می‌باشد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

محتویات این بخش فهرستی از پیوندها به مقالات دیگر هستند که با این مقاله ارتباط دارند. معمول‌ترین گزینه برای عنوان این بخش «جُستارهای وابسته[۱]» است. اگر ویرایشگران گمان بر قابل فهم نبودن عنوان بردند، یک توضیح نیم‌خطی نیاز است. برای مثال:

  • ایسکمی— یک بیماری بر اثر محدودیت خون رسانی و کمبود فرآورده‌های خونی در بدن
  • فلانی— کاشف فلان بیماری مرتبط

قسمت جستارهای وابسته باید مرتبط با موضوع مقاله، و به تعدادی متوازن و منطقی باشد، به عنوان یک قاعدهٔ کلی عبارت‌هایی که در متن مقاله پیونددار شده‌اند در بخش جستارهای وابسته نمی‌آیند و پیوندهایی آورده می‌شوند که در متن اصلی مجال گنجایش نداشتند. توجه کنید که یک مقالهٔ کامل و با شمول بسیار، نیاز کمی به بخش جستارهای وابسته دارد.

به هیچ وجه پیوندهای قرمز (مقاله‌های ناموجود) و پیوندهای ابهام‌زدایی را در بخش جستارهای وابسته نیاورید. همچنین اگر الگوهای ناوبری مناسبی برای پیوندهای مرتبط موجود است جایگزین بهتری برای فهرست گلوله‌ای هستند.

یادداشت، پانویس، منابع[ویرایش]

در این بخش‌ها، منابعی که در مقاله از آنها نقل شده‌است و نکاتی از متن اصلی که نیاز به توضیح دارد آورده می‌شوند. الزامی برای جدا کردن یادداشت (یا پانویس) از منابع یا ترکیب آنها در یک بخش نیست. در عنوان نیز الزامی وجود ندارد ولی انتخاب بیشتر مقاله‌نویسان روی «منابع» است. توجه کنید که «منابع» همیشه باید به صورت جمع آورده شود حتی اگر حاوی یک منبع باشد.

برای مطالعهٔ بیشتر[ویرایش]

این بخش فهرستی مرتب شده بر اساس الفباست که به نوعی پیشنهاد ویرایشگران ویکی‌پدیا برای مطالعهٔ بیشتر در مورد موضوع مقاله محسوب می‌شود. معمولاً این بخش نسخهٔ دیگری از «پیوند به بیرون» یا بخش منابع نیست.

پیوند به بیرون[ویرایش]

سایت نشرآنلاین؛ منبع و مرجع عالی برای آشنایی و یادگیری صفحه آرایی

پانویس[ویرایش]

  1. اجماع برای استفاده از عبارت جستارهای وابسته در ویکی‌پدیا:نظرخواهی/تغییر عنوان زیربخش جستارهای وابسته (خوانندگان) صورت گرفت.