ویکی‌پدیا:سرشناسی (ورزش‌ها)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویکی‌پدیا:سرمیدانی)

از این رهنمود برای سنجش سرشناسی مقالهٔ یک ورزشکار یا باشگاه ورزشی یا لیگ ورزشی استفاده می‌شود و اینکه آیا مقالهٔ مذکور معیارهای سرشناسی را برآورده می‌سازد یا خیر. یک مقاله باید دارای منابع معتبری باشد که نشان دهد موضوع موردنظر معیارهای رهنمود سرشناسی یا یکی از معیارهایی را که در ادامه خواهد آمد دارد.

اگر مقالهٔ موردنظر معیاری را که ادامه می‌آید داشته باشد، بدین معناست که احتمالاً معیار سرشناسی برای داشتن یک مقالهٔ جدا در ویکی‌پدیا را خواهد داشت. اگر معیارهایی که در این صفحه آمده‌اند در مقاله وجود نداشت، باید به دنبال راه‌های دیگری برای اثبات سرشناسی بود (مانند رهنمودهای عمومی سرشناسی یا رهنمودهای یک موضوع خاص).

باید توجه داشت که صرفاً نداشتن معیارهای درون این صفحه به معنی سرشناس نبودن مقاله نبوده و به این معنی که مقاله باید حذف شود نیست، و برعکس، برآورده شدن معیارهای این صفحه به این معنی نیست که مقاله باید نگه داشته شود. این‌ها تنها قوانینی سرانگشتی برای ویرایشگران جهت تصمیم‌گیری بهتر برای حفظ یا حذف مقاله در نظرخواهی برای حذف هستند که از رهنمودهای مرتبط تأییدپذیری و منابع معتبر استفاده می‌شود.

معیارهای اصلی[ویرایش]

یک فرد سرشناس فرض می‌شود مشروط به اینکه موضوع منتشرشده و پراهمیتی در منبعی دست‌دوم و معتبر و مستقل باشد. معیارهای این صفحه سعی دارند که نشان دهند فرد موردنظر احتمالاً معیارهای اصلی سرشناسی را دارد؛ برای مثال، در مسابقات بین‌المللی (مثل بازی‌های المپیک) شرکت داشته‌است.

  • پوشش جزئی از یک موضوع در منابع دست‌دوم می‌تواند به‌عنوان منبعی برای محتویات مقاله استفاده شود، اما این برای اثبات سرشناسی کافی نیست. این شامل فهرست‌هایی مانند اطلاعات فوتبال دانشگاه می‌شود.
  • از منبع دست اول می‌توان به عنوان منبع مطالب مقاله استفاده کرد، اما این‌ها نقشی در اثبات سرشناسی نخواهند داشت.
  • از بعضی منابع (برای نشان دادن سرشناسی) باید با احتیاط بیشتری استفاده کرد و باید به صورت معیاری جداگانه آن‌ها را بررسی نمود. منابع محلی باید کاملاً مستقل بوده و باید تا حدی تحت پوشش ویکی‌پدیا:سرشناسی (رویدادها) باشند. فهرست‌های آماری باید به‌وضوح پوشش موردنیاز را داشته باشند.
  • بازیکنی که عضو تیم ملی کشور (در هر ردهٔ سنی) باشد و به عنوان نمایندهٔ آن کشور در یک مسابقهٔ مطرح بین‌المللی (مشابه المپیک تابستانی یا جام جهانی فوتبال) به حد قابل توجهی بازی کرده باشد سرشناس است.[۱]
    • این شرط شامل مسابقات مقدماتی نمی‌شود و فقط مرحلهٔ پایانی مسابقات بین‌المللی را شامل می‌گردد.
    • منظور از «مسابقهٔ مطرح» مسابقه‌ای است که توسط رسانه‌های بزرگ کشورهای مختلف به‌طور گسترده‌ای مورد پوشش قرار می‌گیرد.
    • منظور از «حد قابل توجه» آن است که بازی کردن آن شخص به اندازه‌ای باشد که معمولاً مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد. برای مثال، اگر یک بازیکن فقط یک بار؛ آنهم برای چند دقیقه در تیم ملی فوتبال کشورش بازی کرده این ممکن است برای سرشناسی کافی نباشد.

ورزشکاران حرفه‌ای[ویرایش]

فوتبال آمریکایی/فوتبال داخل سالن/فوتبال کانادایی[ویرایش]

  1. بازیکنان و سرمربیان که حداقل در یک فصل در یک لیگ حرفه‌ای حضور داشته‌اند: Arena Football League, لیگ فوتبال کانادایی، لیگ ملی فوتبال (آمریکا), American Football League, All-America Football Conference یا United States Football League, یا هر لیگ حرفه‌ای سطح بالا.
  2. توضیح: بازیکنانی که در لیگ‌های کوچک یا نیمه حرفه‌ای بازی می‌کنند (مانند af2) سرشناس نیستند مگر اینکه آنها ملاک دیگری را برآورده کنند، از جمله فعالیت برجسته در دوران بازی‌های دانشگاهی
  3. توضیح: این موارد مشمول دستیاران سرمربی نمی‌شود.

فوتبال[ویرایش]

  1. بازیکنان و مربیان مسابقات بین‌المللی درجه ۱ که توسط فیفا تعیین شده‌است.[۲] همچنین بازیکنان و مربیان در مسابقات بین‌المللی بزرگسالان در سطح کنفدراسیون بدون در نظر گرفتن این که آیا تیم‌ها عضو فیفا است. سرشناسی این موارد پذیرفته شده‌است زیرا پوشش قابل توجهی که در معیارهای سرشناسی ذکر شد دریافت کرده‌اند.
  2. بازیکنان و مربیانی که در مسابقه دو تیم در یک لیگ کاملاً حرفه‌ای[۳] بازی کرده‌اند معمولاً سرشناس هستند.
یادداشت: بازی به معنای حضور در مسابقه در ترکیب اصلی از ابتدا یا حضور در مسابقه به عنوان بازیکن جایگزین است. بازیکنان جوان سرشناس نیستند مگر اینکه یکی از موارد فوق را برآورده سازند یا اینکه شرایط گسترده ویکی‌پدیا:سرشناسی را فراهم سازند.

دو و میدانی[ویرایش]

  1. شرکت در بازی‌های المپیک، مسابقات جهانی دو و میدانی، مسابقات دو و میدانی داخل سالن جهان، مسابقات جهانی دو صحرانوردی، یا مسابقات جهانی دو نیمه‌ماراتن (مسابقات قهرمانی جاده‌ای سابق اتحادیه دو و میدانی).
  2. ۸ ورزشکار برتر بالاترین سطح مسابقات خارج از بازی‌های المپیک و مسابقات جهانی. رویدادهای انفرادی در این مسابقات باید شامل چندین گروه یا رشته ورزشی باشد. (به‌عنوان مثال مسابقات قهرمانی دو و میدانی اروپا، بازی‌های کشورهای همسود، یا همه ۶ World Major Marathons).
  3. ۳ ورزشکار برتر سایر رقابت‌های بین‌المللی بزرگسالان (مسابقات کوچک و معتبر، به‌عنوان مثال IAAF Diamond League/IAAF Golden League، مسابقات در مقیاس بزرگتر اما با اعتبار کمتر، به‌عنوان مثال بازی‌های آسیایی، و همه IAAF Gold Label Road Race که صریحاً در بالا ذکر نشده‌است)
  4. کسب مدال طلا انفرادی در مسابقات قهرمانی دو و میدانی جوانان جهان، یا مسابقات قهرمانی دو و میدانی نوجوانان جهان.
  5. قهرمانان ملی بخش بزرگسالان کشورها، به استثنای مواردی که هرگز تا رده ۶۰ جهانی در فهرست اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌های دو و میدانی در پایان تقویم یک سال مشخص شده قرار نگرفته‌اند.
  6. برنده شدن در رقابت‌های جاده‌ای چندگانه سرشناس* یا ایجاد رقابت تاریخی، همچنین ورزشکاران غیربرنده در بسیاری از مسابقات سرشناس (حداقل ۱۰ مورد برتر)
  7. رکوردداران جهانی یا قاره‌ای در تمام زمان‌ها (شامل رکوردهای جوانان) که توسط سازمان‌ها و نهادهای مربوط تصویب و ثبت شده باشد.
  8. قرار داشتن در بین ۱۲ ورزشکار برتر جهان به‌غیر از مسابقات امدادی در تقویم یک سال یا پذیرفته شدن در مسابقات قهرمانی جهانی دو و میدانی یا المپیک یا عملکرد معادل آن فاصله نزدیکی براساس مقیاس بریتانیایی داشته باشد.
  9. قرار داشتن در فهرست بزرگسالان اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌های دو و میدانی یا فهرست معادل آن در تمامی ادوار به‌غیر از مسابقات امدادی
  10. اعضا تالار ملی مشاهیر دو و میدانی یا تالار مشاهیر باشگاه دوندگان جاده‌ای آمریکا

مربیان:

  1. مربیانی که مربی بسیاری از ورزشکاران سرشناس که حداقل یک مدال (غیر امدادی) در بازی‌های المپیک تابستانی و مسابقات جهانی دو و میدانی یا دارنده رکورد جهانی بزرگسالان بوده‌اند سرشناس محسوب می‌شوند.
  2. مربیانی که سرمربی رسمی تیم المپیک دو و میدانی یک کشور با کسب چندین مدال بوده‌اند.
  3. مربیانی که یک تکنیک یا روش آموزشی قابل توجه را معرفی کرده‌اند و به صورت گسترده به‌عنوان مبتکر شناخته می‌شوند.
  4. باشگاه‌هایی که موفقیت‌هایی با پوشش بین‌المللی داشته‌اند و موفقیت باشگاه عمدتاً ناشی از یک مربی باشد، آن مربی سرشناس است.
* سرشناس بودن یک رقابت جاده‌ای با رعایت هر یک از معیارهای زیر مشخص می‌شود
  1. رقابت اصلی و مهم بین‌المللی (مطابق با استانداردهای IAAF که برای آن سال تعریف شده‌است) که حداقل دارای ورزشکارانی با ۵ ملیت مختلف است.
  2. دارای پوشش پخش تلویزیونی یا کابلی فراتر از پخش محلی باشد. (اگر پوشش از طریق اینترنت است، وبگاه باید مستقل ورزشی باشد، به عنوان مثال یونیورسال اسپورتز).
  3. یک رقابت مستقیم بین چند شرکت کننده سرشناس باشد. (حداقل ۵)

همچنین معیارهای زیر ممکن است برای برآوردن سرشناسی رقابت جاده‌ای مورد استفاده قرار گیرد، اما برای سرشناسی ورزشکارانی که در این مسابقات رقابت می‌کنند، استفاده نمی‌شود.

  1. مجموعه‌ای از اجراهای مهم و استثنایی یا رکوردها (بهترین‌ها) باشد.
  2. به‌طور مرتب بیش از ۵۰۰۰ شرکت کننده داشته باشد.
  3. در یک مسافت منحصر به‌فرد به‌طور مداوم طی یک دوره ۲۵ ساله برگزار شده‌است.

فوتبال استرالیایی[ویرایش]

  1. حضور در یک مسابقه لیگ فوتبال استرالیایی یا لیگ فوتبال استرالیایی زنان.
  2. قبل از سال ۱۹۹۰، حضور در یک مسابقه لیگ فوتبال ویکتوریا.
  3. به دست آوردن دستاوردهای فردی مهم و شاخص در لیگ‌های ایالتی با ذکر منابع معتبر

سرمربیان تیم‌های لیگ فوتبال استرالیایی و لیگ فوتبال استرالیایی زنان یا قبل از سال ۱۹۹۰ در لیگ فوتبال ویکتوریا

بدمینتون[ویرایش]

  1. شرکت کنندگان در بازی‌های المپیک یا مسابقات جهانی بدمینتون
  2. شرکت در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات سطح بالا خارج از بازی‌های المپیک و مسابقات جهانی (به‌عنوان مثال مسابقات قاره‌ای، BWF Super Series یا بازی‌های کشورهای همسود)، مسابقات تیمی یا انفرادی یا دونفره.
  3. برندگان مدال در مسابقات بین‌المللی کشوری در بخش‌های انفرادی/دونفره/تیمی (به‌عنوان مثال Canadian Open, German Open, Slovak International).
  4. برندگان مدال در مسابقات BWF Grand Prix Gold and Grand Prix.
  5. برندگان مدال طلا در مسابقات قهرمانی ملی تیمی یا انفرادی و دونفره، برای کشورهایی که به‌طور مرتب ورزشکار به المپیک می‌فرستند.

بیسبال[ویرایش]

  1. عضویت در یک تالار مشاهیر بزرگ مانند تالار مشاهیر و موزه ملی بیسبال یا تالار مشاهیر بیسبال ژاپن.
  2. حضور حداقل در یک مسابقه در هر یک از لیگ‌های اصلی: لیگ برتر بیس‌بال آمریکا، Nippon Professional Baseball, KBO League, یا به‌عنوان عضو تیم ملی در یک رقابت بزرگ بین‌المللی حضور داشته باشد (مانند World Baseball Classic, جام جهانی بیسبال یا بازی‌های المپیک).
  3. حضور حداقل در یک مسابقه در هر یک از لیگ‌های منحل شده و سابق: All-American Girls Professional Baseball League, American Association, Cuban League, لیگ فدرال، Japanese Baseball League, National Association of Professional Base Ball Players, Negro Major Leagues, Players' League, Union Association.
  4. به عنوان کمیسر (مدیر اجرایی)، رئیس، مدیر عامل، مالک، سرمربی یا مربی در یکی از لیگ‌های یادشده خدمت کرده باشید.

بازیکنان و دیگر افرادی که معیارهای فوق را برآورده نمی‌کنند سرشناسی ندارند، برای اثبات سرشناسی، مقاله باید دارای منبع ثانویه، قابل اعتماد و مستقل باشد. وبگاه‌های هواداری و وبلاگ‌ها به‌طور کلی به‌عنوان منابع معتبر در نظر گرفته نمی‌شوند، همچنین وبگاه‌های تیم‌ها و باشگاه‌ها به‌طور کلی مستقل از موضوع تلقی نمی‌شوند. اگرچه سایت‌های آماری ممکن است منابع موثقی باشند، اما به خودی خود کافی نیستند.[۴]

برخی از بازیکنان فعال لیگ‌های کوچک‌تر و کم‌اهمیت‌تر از منابع معتبری استفاده می‌کنند اما برای برآورده کردن معیارهای سرشناسی برای یک مقاله مستقل کافی نیست. در این موارد ممکن است نوشتن شرح مختصر زندگی در مقاله مربوط به بازیکنان آن تیم مناسب باشد (برای مثال، Minnesota Twins minor league players)

بسکتبال[ویرایش]

  1. شرکت به عنوان بازیکن یا سرمربی در یک مسابقه در اتحادیه بسکتبال آمریکا، لیگ آ س ب، یورولیگ، اتحادیه ملی بسکتبال، National Basketball League (Australia), National Basketball League (United States), Lega Basket Serie A, اتحادیه ملی بسکتبال زنان، Greek Basket League و Israeli Basketball Premier League.
  2. انتخاب در دو مرحله درفت ان‌بی‌ای.
  3. کسب جایزه یا داشتن آمار قابل توجه برای رهبری در Continental Basketball Association یا لیگ ترقی ان‌بی‌ای.
  4. شرکت به عنوان بازیکن یا سرمربی در بازی‌های المپیک یا جام جهانی بسکتبال یا مسابقات قاره‌ای یا رویداد چندورزشی مهم (بازی‌های آسیایی، بازی‌های آفریقایی، بازی‌های پان امریکن و بازی‌های اروپایی) (پیشنهادی)

بوکس[ویرایش]

  1. مبارزه در مسابقات جهانی فعلی و سابق:
  2. قهرمانی در مسابقات منظم/کامل (غیرموقت) غیر جهانی فهرست شده در: Wikipedia:WikiProject Boxing/Title Assessment.
  3. ۱۰ ورزشکار برتر رده‌بندی جهانی در تمام وزن‌ها توسط IBF, WBA, WBC, WBO, یا مجله The Ring
  4. شرکت به عنوان یک آماتور در فینال مسابقات قهرمانی ملی آماتور وابسته به اتحادیه جهانی بوکس و مسابقات جهانی بوکس آماتور، کسب مدال کشوری (برای مردان ببینید مسابقات جهانی بوکس آماتور، برای زنان ببینید مسابقات جهانی بوکس آماتور), یا کشور وابسته به اتحادیه جهانی بوکس را در یک مسابقات قاره‌ای (یا بالاتر) نمایندگی کرده‌اند.

کریکت[ویرایش]

  1. حداقل در یک مسابقه کریکت به عنوان بازیکن حضور داشته باشد که براساس یک منبع قابل توجه و مهم در بالاترین سطح بین‌المللی یا داخلی بازی انجام شده‌است.
  2. حضور در فینال ICC Trophy قبل از سال ۲۰۰۵ یا حضور حداقل در یک مسابقه از مسابقات ICC World Cup Qualifier, Women's Cricket World Cup Qualifier, ICC World Twenty20 Qualifier و ICC Women's World Twenty20 Qualifier
  3. حضور حداقل در یک مسابقه از لیگ جهانی کریکت از Division Six یا بالاتر از سال ۲۰۰۷ به‌عنوان بازیکن یا داور
  4. حضور به‌عنوان بازیکن برای یک تیم عضو وابسته اتحادیه کریکت در یک مسابقه توئنتی۲۰ اینترنشنال بعد از ۱ ژوئیه ۲۰۱۸ در جام جهانی کریکت تی۲۰ (مردان و زنان)، مسابقات مقدماتی جهانی (مردان و زنان) یا فینال منطقه‌ای (فقط مردان)
توضیح: درک اینکه چه مسابقه‌ای در بالاترین سطح بین‌المللی یا داخلی قرار دارد در این معیارها نقش اساسی دارد و صلاحیت آن مسابقات به گنجاندن یک منبع معتبر بستگی دارد. بازیکنان جوان (به‌عنوان مثال اعضای تیم‌های زیر ۱۹ سال) سرشناس نیستند مگر اینکه یکی از موراد فوق را برآورده کنند. مسابقات مهم و منحصر به‌فرد (به‌عنوان مثال، بازی در خارج از مسابقات سازمان یافته) مواردی که خصوصاً از نظر تاریخی دارای اهمیت هستند، به واسطه منابع معتبر و تاریخی مورد قبول هستند.

اسنوکر، بیلیارد و ورزش‌های مشابه آن[ویرایش]

  1. شرکت کنندگان در بازی‌های المپیک تابستانی یا مسابقات جهانی
  2. مدال‌آوران بازی‌های آسیایی، بازی‌های آسیایی داخل سالن، بازی‌های آفریقایی و بازی‌های پارالمپیک (پیشنهادی)

کرلینگ[ویرایش]

  1. قهرمانی در World Curling Tour یا شرکت کنندگان در Grand Slam of Curling
  2. شرکت کنندگان در World Curling Championships یا World Mixed Doubles Curling Championship.
  3. کسب مدال در یکی از رویدادهای فدراسیون جهانی کرلینگ: World Junior Curling Championships, World Senior Curling Championships, European Curling Championships, World Mixed Curling Championship یا Pacific-Asia Curling Championships.
  4. شرکت کنندگان در the Brier یا Tournament of Hearts.
  5. کسب مدال در Canadian Junior Curling Championships.
  6. قهرمانی در Canadian Mixed Curling Championship, Canadian Senior Curling Championship یا Canadian Mixed Doubles Curling Trials.
  7. شرکت کنندگان در Continental Cup of Curling, Canadian Olympic Curling Trials, TSN Skins Game یا Canada Cup of Curling.
  8. عضو تالار مشاهیر کانادا یا تالار مشاهیر فدراسیون جهانی کرلینگ.

دوچرخه‌سواری[ویرایش]

مردان:

  1. شرکت کنندگان در تور جهانی دوچرخه‌سواری;
  2. شرکت کنندگان در گرند تور (دوچرخه‌سواری) یا مسابقات دوچرخه‌سواری کلاسیک;
  3. شرکت کنندگان در دوچرخه‌سواری در بازی‌های المپیک تابستانی یا UCI World Championships یا UCI World Cup;
  4. برندگان مدال طلا رده:دوچرخه‌سواری در رویدادهای ورزشی چندگانه (also includes races like the World University Cycling Championship);
  5. قهرمانان رقابت‌های UCI category (minimum classification 1.1 / 2.1, including Continental و National Championships).

زنان:

  1. شرکت کنندگان در تور جهانی دوچرخه‌سواری زنان;
  2. شرکت کنندگان در بازی‌های المپیک یا مسابقات قهرمانی دوچرخه‌سوای جهان یا جام جهانی دوچرخه‌سواری؛
  3. قهرمانان رقابت‌های UCI category (از جمله مسابقات قاره‌ای و ملی);
  4. برندگان مدال طلا در رویداد چندورزشی بین‌المللی (بازی‌ها) (همچنین شامل مسابقات مانند مسابقات قهرمانی دوچرخه‌سواری دانشجویان جهان می‌شود).

تیمی:

  1. تیم‌های جاده‌ای مردان در (UCI WorldTeam), 2nd (UCI ProContinental), یا 3rd (UCI Continental) tier;
  2. تیم‌های UCI (UCI women's team, UCI track team, UCI mountain bike team, UCI cyclo-cross team, etc.).

رقابت‌های برجسته:

  1. Is ranked with the UCI (WT, 1HC, 1.1, 1.2, 2HC, 2.1, 2.2, CDM, JO, CM, GT, CC, CN);
  2. بخشی از رده:دوچرخه‌سواری در رویدادهای ورزشی چندگانه (همچنین شامل مسابقات مانند مسابقات قهرمانی دوچرخه‌سواری دانشجویان جهان می‌شود);
  3. شناخت قابل توجهی دارد (همانند Parel van de Veluwe و People's Choice Classic).

سوارکاری[ویرایش]

سوارکارانی که در بالاترین سطح از رقابت‌های بین‌المللی رقابت می‌کنند، همیشه «حرفه‌ای» نیستند، برخی از آنها درآمد کسب می‌کنند و برخی نه، اما بیشتر آنها حامی مالی دارند یا برای حمایت از فعالیت‌های خود پول دریافت می‌کنند. برای راحتی کار هم حرفه‌ای‌ها و هم غیرحرفه‌ای‌ها در رده ورزشی حرفه‌ای قرار گرفته‌اند.

  1. شرکت در سوارکاری در بازی‌های المپیک تابستانی به عنوان سوارکار یا مربی تیم
  2. شرکت در بازی‌های پارالمپیک به عنوان سوارکار یا مربی تیم
  3. شرکت در بازی‌های پان امریکن به عنوان سوارکار یا مربی تیم
  4. شرکت در بازی‌های جهانی سوارکاری (WEG) به عنوان سوارکار یا مربی
  5. شرکت در مسابقات ترکیبی و کسب مدال طلا، نقره و برنز انفرادی یا تیمی در Eventing World Championship, Show Jumping World Championships, یا مسابقات قهرمانی درساژ جهان، Combined Driving World Championships, Endurance World Championships یا World Vaulting Championships
  6. برنده شدن در مسابقات فدراسیون جهانی سوارکاری

اشخاص یا اسب‌های مرتبط با رقابت سوارکاری به‌عنوان شرکت کننده یا مربی سرشناس نیستند اما برای برآورده شدن معیارهای سرشناسی نیاز است یکی از موارد زیر وجود داشته اشد:

  1. مربی یا تمرین دهنده اسب که با بسیاری از شرکت کنندگان (انسان یا اسب) کار کرده‌است طبق معیارهای سرشناس است، از جمله حداقل یک مدال انفرادی المپیک یا قهرمان بازی‌های سوارکاری جهانی.
  2. ورود به تالار مشاهیر ملی مهم مخصوص سوارکاری همانند تالار مشاهیر پرش با اسب ایالات متحده آمریکا
  3. روسای فدراسیون‌های ملی و بین‌المللی، به‌عنوان مثال فدراسیون جهانی سوارکاری و فدراسیون سوارکاری ایالات متحده آمریکا
  4. پرورش دهنده اسب که سابقه پرورش چندین اسب سرشناس که حداقل یک مدال در المپیک کسب کرده یا قهرمان بازی‌های جهانی سوارکاری شده باشد.
  5. اسبی که به دلیل پدر و مادر یا اجدادش سرشناس خاص داشته باشد.
  6. برخی اما نه همه برندگان مسابقات سطح ملی، به ویژه آنهایی که بالاترین افتخار را در یک بخش خاص کسب کرده باشند.
  7. افرادی که سهم عمده‌ای در صنعت سوارکاری داشتند مانند دامپزشکان، محققان، هنرمندان و مخترعان.

اسکیت نمایشی[ویرایش]

  1. شرکت کنندگان در بازی‌های المپیک یا مسابقات جهانی اسکیت نمایشی
  2. شرکت کنندگان در بخش اسکیت آزاد در World Junior Figure Skating Championships, European Figure Skating Championships, Four Continents Figure Skating Championships
  3. قهرمانان مسابقات ملی بزرگسالان کشورها، به استثنای کشورهایی که به صورت مرتب چندین اسکیت‌باز به المپیک نمی‌فرستند.
  4. شرکت کنندگان در رویدادهای جایزه بزرگ اسکیت نمایشی (Skate America, Skate Canada International, Trophee Eric Bompard, Cup of China, Cup of Russia, NHK Trophy, Bofrost Cup on Ice)
  5. کسب مدال در یک رویداد بین‌المللی بزرگسالان غیر از مسابقات جایزه بزرگ (که معمولاً باعنوان "senior B" شناخته می‌شود، مسابقات "A" جایزه بزرگ و مسابقات اتحادیه جهانی اسکیت هستند)

افراد سرشناس مرتبط به اسکیت نمایشی:

  1. مربی یا طراح رقص که با بسیاری از اسکیت‌بازان برجسته کار کرده‌است و حداقل یک مدال در المپیک کس کرده یا قهرمان مسابقات جهانی شده‌اند.
  2. روسای فدراسیون‌های ملی و بین‌المللی.
  3. اعضای تالار مشاهیر اسکیت نمایشی جهان یا اعضای تالار مشاهیر بزرگ ملی همانند تالار مشاهیر اسکیت نمایشی ایالات متحده آمریکا

گلف[ویرایش]

  1. شرکت کنندگان در مسابقات Ryder Cup, Presidents Cup, Solheim Cup یا مسابقات بین‌المللی مشابه
  2. اعضا تالارهای مشاهیر گلف (همانند: تالار مشاهیر جهانی گلف)
  3. قهرمانی حداقل در یکی از مسابقات حرفه‌ای گلف (همانند: PGA Tour, LPGA Tour, European Tour, PGA Tour Champions)
  4. قهرمانی حداقل در یکی از مسابقات آماتور گلف د سطح ملی یا ین‌المللی (همانند: U.S. Amateur, British Amateur)
  5. They have made the cut in one of the four Men's major golf championships, one of the Women's major golf championships (past or present) یا one of the Senior major golf championships (past or present)
  6. حداقل به مدت یک سال کامل به‌عنوان شرکت کننده حرفه‌ای در مثال‌های ذکر شده در بند ۳ رقابت کرده باشد.

ژیمناستیک[ویرایش]

ژیمناستیک هنری
  1. شرکت کنندگان در ژیمناستیک در بازی‌های المپیک تابستانی یا مسابقات جهانی ژیمناستیک هنری
  2. برندگان مدال در مسابقات بین‌المللی مهم*
  3. برندگان دور نهایی بزرگسالان یا دور نهایی رقابت‌های ملی برای کشوری که در مسابقات اخیر المپیک یا مسابقات جهانی، تیم کامل رسانده باشد.
  4. برندگان مدال انفرادی در مسابقات قهرمانی ملی برای همه کشورها که در مسابقات تیمی در آخرین المپیک یا مسابقات جهانی مدال کسب داشته باشد
  5. اعضای تالار مشاهیر بین‌المللی ژیمناستیک
جوانان
  1. برندگان مدال طلا انفرادی مسابقات ملی جوانان در کشورهای: آمریکا، روسیه، چین و رومانی (فقط زنان)
  2. برندگان مدال طلا انفرادی بخش جوانان در مسابقات بین‌المللی مهم
  3. برندگان مدال انفرادی در بازی‌های المپیک جوانان یا مسابقات جهانی جوانان
مربیان
  1. مربیان بسیاری از ورزشکاران برجسته، که حداقل یک مدال المپیک یا قهرمانی جهان کسب کرده‌اند
  2. سرمربی رسمی تیم ملی المپیک یا قهرمانی جهان
*مسابقات بین‌المللی مهم
هرگونه رقابت بین‌المللی قابل توجه که بین حداقل هشت ورزشکار برجسته برگزار شده باشد. (همانند: بازی‌های پان امریکن، بازی‌های آسیایی، بازی‌های کشورهای همسود، مسابقات ژیمناستیک هنری زنان اروپا، و Pacific Rim Championships).

مسابقه اسب‌دوانی[ویرایش]

  1. افرادی که در رقابت‌های درجه ۱/گروه ۱ یا سطح معادل آن در کشورهای مرتبط قهرمان شده‌اند.
  2. افرادی که موفق به کسب چندین قهرمانی در رقابت‌های درجه ۲/گروه ۲ یا ۳ یا سطح معادل آن در کشورهای مرتبط شده‌اند.
  3. افرادی که عناوین قهرمانی آخر سال را کسب کرده‌اند همانند جوایز اکلیپس
  4. اعضای تالار مشاهیر ملی اسب‌دوانی

هاکی روی یخ[ویرایش]

  1. حضور حداقل در یک مسابقه در هر یک از لیگ‌های لیگ ملی هاکی، Czech Extraliga, Liiga, Kontinental Hockey League یا Swedish Hockey League، مسابقات بالاترین سطح آماتوری لیگ کانادا قبل از ۱۹۰۹، Soviet Championship League, Czechoslovak First Ice Hockey League یا World Hockey Association
  2. انجام حداقل ۲۰۰ بازی (۹۰ بازی دروازه‌بان) یا کسب افتخار در Mestis, Deutsche Eishockey Liga, Slovak Extraliga, HockeyAllsvenskan, National League یا لیگ هاکی آمریکا
  3. کسب افتخار (ده گلزن برتر تمامی دوران یا جز تیم اول ستارگان) در Eishockey Liga, Belarusian Extraleague, DEL2, GET-ligaen, ECHL, Elite Ice Hockey League, Ontario Hockey League, Quebec Major Junior Hockey League, Western Hockey League, Elite.A یا Beneliga;
  4. کسب افتخار (ده گلزن برتر تمامی دوران یا جز تیم اول و دوم آمریکا) در مسابقات مردان Atlantic Hockey, همایش ۱۰تای بزرگ، ECAC Hockey, Hockey East, National Collegiate Hockey Conference, Western Collegiate Hockey Association;
  5. قرار گرفتن در مرحله اول درفت ورودی لیگ ملی هاکی
  6. بازی در تیم ملی بزرگسالان در بالاترین بخش مسابقات جهانی

موارد فوق برای مربیان و مدیران نیز صدق می‌کند.

کیک‌بوکسینگ[ویرایش]

  • برای یک عنوان جهانی از یک سازمان بزرگ یا صعود مبارزه کند. (کی وان، WMC, ISKA, WAKO-Pro, Glory, It's Showtime, WKN, WBC Muaythai, PKA (تا ۱۹۸۶), WKA (تا ۲۰۰۰)),
  • ۱۰ ورزشکار برتر رده‌بندی جهانی که ترجیحاً توسط دو منبع معتبر منتشر شده باشد.
  • قهرمانان مسابقات لومپینی یا راجادامنرن

کیک‌بوکسورهای آماتور سرشناس محسوب نمی‌شوند مگر آنکه فعالیت وی با جزئیات مورد بررسی قرار گرفته باشد و دارای چندین منبع معتبر ثانویه (حداقل چهار) و غیر محلی باشد.

هنرهای رزمی ترکیبی[ویرایش]

  1. مبارزه کردن حداقل در سه (۳) رقابت حرفه‌ای برای یک سازمان سطح اول MMA, همانند UFC (ببینید WP:MMATIER); یا
  2. مبارزه کردن برای بالاترین عنوان سازمان MMA

ورزش‌های موتوری[ویرایش]

  1. به‌عنوان شرکت‌کننده در مسابقه‌ای از یک سری مسابقهٔ کاملاً حرفه‌ای رانندگی کرده‌باشد. سری مسابقهٔ کاملاً حرفه‌ای آن است که جایزهٔ نقدی آن در مقایسه با هزینهٔ برگزاری مسابقات ناچیز نباشد. به‌عنوان مثال، سری مسابقات Trans-Am Series حرفه‌ای است؛ در حالی که مسابقات قهرمانی ملی Spec Miata حرفه‌ای محسوب نمی‌شود.
  2. متعلق به دوران پیش از پدیداری وجه تمایز میان افراد حرفه‌ای و آماتور باشد. (تا پیش از جنگ جهانی دوم)
  3. در یک مسابقه یا یک سری مسابقات، که در سطح کشوری یا جهانی مورد توجه است، شرکت کرده‌باشد. (به عنوان مثال، مسابقات قهرمانی آمریکا یا مسابقات ۲۴ ساعته لمانز).
  4. برای مدت یک فصل کامل (یا بیشتر) از مسابقات، مالک یا مدیر یک تیم شرکت‌کننده در یک رشتهٔ قابل توجه (نسکار، فرمول یک، رالی قهرمانی جهان، IndyCar, A1GP, CART, IMSA) بوده‌باشد.
  5. در هریک از تالارهای مشاهیر ورزش‌های موتوری مورد تجلیل قرار گرفته‌باشد.
  6. بنیانگذار، مالک، یا اداره‌کنندهٔ هریک از رشته‌های مسابقات حرفه‌ای و برجسته بوده‌باشد.
  7. طراحان و مهندس‌هایی که به‌طور گسترده‌ای تحت پوشش رسانه‌ها یا تاریخ‌نگاران ورزش‌های موتوری قرار گرفته‌باشند.
  8. دارندهٔ کنونی یا سابق یک رکورد قابل توجه در ورزش‌های موتوری، مانند رکورد سرعت زمینی باشد،

جهت‌یابی[ویرایش]

  1. سه ورزشکار برتر مسابقات جهانی جهت‌یابی یا مسابقات جهت‌یابی اروپا
  2. سه ورزشکار برتر دیگر مسابقات بزرگ و مهم بین‌المللی سطح انفرادی که معیارهای آن در پایین ذکر شده‌است.
  3. قهرمان مسابقات جهت‌یابی جوانان جهان
  4. قهرمان مسابقات ملی جهت‌یابی کشوری که ورزشکارانش در مسابقات جهانی جهت‌یابی مدال کسب کرده‌اند.
مسابقات سرشناس
  1. مسابقات بین‌المللی مهم
  2. به صورت مرتب بیش از ۵۰۰۰ شرکت کننده داشته باشد.
  3. حداقل ۲۵ سال برگزار شده باشد.

در حاضر این معیارها مشمول O-Ringen, Tiomila و Jukola relay می‌شود.

گاوبازی رودیو[ویرایش]

  1. شرکت کننده به‌عنوان ورزشکار در بالاترین سطح مسابقات حرفه‌ای همانند کلگری استمپید، Canadian Finals Rodeo, National Finals Rodeo, یا National Finals Rodeo (Australia)
  2. اعضای تالار مشاهیر بین‌المللی یا ملی گاوبازی رودیو همچون ProRodeo Hall of Fame, Canadian Pro Rodeo Hall of Fame, National Cowboy & Western Heritage Museum Rodeo Hall of Fame, National Cowgirl Museum and Hall of Fame, یا Bull Riding Hall of Fame.
  3. ورزشکاران کالج مسابقات NIRA که شرایط سرشناسی ورزشکاران دانشگاهی را برآورده کنند.

راگبی ۱۳ نفره[ویرایش]

  1. حضور حداقل در یک مسابقه در جام جهانی راگبی ۱۳ نفره، Rugby League Four Nations, Pacific Cup یا Rugby League European Cup
  2. حضور حداقل در یک مسابقه مابین بریتانیا، انگلستان، ولز، فرانسه، نیوزیلند یا استرالیا قبل از سال ۱۹۹۵
  3. حضور حداقل در یک مسابقه برای یک باشگاه کاملاً حرفه‌ای راگبی ۱۳ نفره

توضیح ۱: or their earlier iterations in the UK, Australia or New Zealand.

راگبی ۱۵ نفره[ویرایش]

  1. بازیکنان یا سرمربیان تیم‌های سطح بالا در جام جهانی راگبی(همچنین ببینید توضیح ۱ و ۲)
  2. بازیکنان یا سرمربیان تیم‌های مسابقات کاملاً حرفه‌ای از سال ۱۹۹۵
  3. بازیکنان یا سرمربیان Rugby World Cup Sevens, World Rugby Sevens Series, بازی‌های کشورهای همسود، المپیک، یا
  4. بازیکنان یا سرمربیان تیم‌های ملی زنان که حداقل در نیمه‌نهایی Women's Rugby World Cup حضور داشته‌اند.(see Note 3)

توضیح ۱: «تیم‌های ملی سطح بالا» برای مردان: Argentina, Australia, British and Irish Lions, Canada, England, Fiji, France, Ireland, Italy, Japan, New Zealand, Romania, Samoa, Scotland, South Africa, Tonga, United States, و Wales.[۵] Women do not have this criterion.
توضیح ۲: تیم‌های ملی غیرسطح بالا: Georgia (۲۰۰۳, ۲۰۰۷, ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵), Ivory Coast (1995), Namibia (1999, 2003, 2007, 2011 و 2015), Portugal (2007), Spain (1999), Russia (2011), Uruguay (۱۹۹۹, ۲۰۰۳ و ۲۰۱۵), و Zimbabwe (۱۹۸۷ و ۱۹۹۱)
توضیح ۳:تیم‌هایی که در مرحله نیمه نهایی جام جهانی بانوان بازی کرده‌اند: Australia (2010), Canada (1998, 2002, 2006, 2014), England (1991, 1994, 1998, 2002, 2006, 2010, 2014), France (1991, 1994, 2002, 2006, 2010, 2014), Ireland (2014), New Zealand (1991, 1998, 2002, 2006, 2010), United States (1991, 1994, 1998), و Wales (1994).

معیارهای فوق بدون توجه به وضعیت حرفه‌ای یا آماتور در مورد کلیه افراد راگبی ۱۵ نفره اعمال می‌شود. بازیکنی که در یک تیم در یک مسابقه راگبی کاملاً حرفه‌ای عضو باشد اما هیچ بازی انجام نداده باشد سرشناس نیست. بازیکنان جوانان در کل سرشناسی ندارند مگر آنکه یکی از معیارهای فوق را داشته باشند.

سومو[ویرایش]

کشتی‌گیران سومو در صورتی که سرشناس هستند که جز هشت ورزشکار برتر بخش ماکوچی (makuuchi) یا جوریو (juryo) باشند. کشتی‌گیرانی که فقط در بخش‌های پایین‌تر حضور دارند به‌طور کلی سرشناس نیستند زیرا به وضعیت کاملاً حرفه‌ای نرسیده‌اند.

تنیس[ویرایش]

  1. عضویت در تالار مشاهیر بین‌المللی تنیس، چه در دسته مشارکت‌کننده و چه بازیکن
  2. در یکی از مسابقات بین‌المللی تیمی شرکت کرده باشد: جام فد، جام دیویس، هاپمن کاپ یا World Team Cup.
  3. در قرعه‌کشی اصلی یکی از تورنمنت‌های سطح اول شرکت کرده باشد:
  4. در هر یک از تورنمنت‌های ای‌تی‌پی چلنجر تور حداقل یک قهرمانی کسب کرده باشد.
  5. حداقل یک قهرمانی در هر یک از تورنمنت‌های ITF Women's $۵۰٬۰۰۰–$۱۰۰٬۰۰۰+ زنان یا هر یک از WTA 125K کسب کرده باشد. تا سال ۲۰۰۷، معیار سرشناسی برنده شدن در یک تورنمنت ۲۵٬۰۰۰ دلاری براساس کمترین پرداختی برای مسابقات مردان است.
  6. دارای یک رکورد تنیس که توسط فدراسیون بین‌المللی تنیس، انجمن تنیس حرفه‌ای یا انجمن تنیس زنان شناخته شده‌است، باشد.

بازیکنان جوان که حداقل یک قهرمانی در گرند اسلم (تنیس) جوانان و سه رتبه برتر junior ITF world rankings را کسب کرده باشند سرشناس هستند.

این معیارها به‌طور یکسان برای بازیکنان انفرادی و دونفره اعمال می‌شود.

سه‌گانه[ویرایش]

  1. شرکت در بازی‌های المپیک یا کسب مدال در بازی‌های کشورهای همسود.
  2. ده ورزشکار برتر جدول نهایی ITU World Triathlon Series. (یا جز ده ورزشکار برتر مرحله نهایی ITU Triathlon World Cup، قبل از سال ۲۰۰۹)
  3. ده ورزشکار برتر مسابقات قهرمانی اتحادیه جهانی ورزش سه‌گانه
  4. کسب مدال در مسابقات قهرمانی قاره‌ای
  5. ده ورزشکار برتر بخش حرفه‌ای Ironman World Championship یا Ironman 70.3.
  6. کسب مدال در مسابقات XTERRA Triathlon
  7. قهرمانی در مسابقات حرفه‌ای/اصلی که حداقل ۱۰ ورزشکار مرد و ۱۰ ورزشکار زن در آن شرکت کرده باشند.
  8. ثبت رکورد در مسافت استاندارد یا مرحله‌ای ورزش سه‌گانه

داوران و ناظران ورزشی[ویرایش]

یک داور، ناظر یا مدیر ورزشی اگر حداقل یکی از معیارهای زیر را با استناد به منابع معتبر و مستقل ثانویه داشته باشد سرشناس است:[۶]

  • داور یا کمک داور درجه ملی باشد که در بالاترین سطح مسابقات کشوری قضاوت کرده باشد (مثلاً لیگ برتر فوتبال)
  • داور یا کمک داور بین‌المللی یک رشته ورزشی که در مسابقات معتبر بین‌المللی قضاوت کرده باشد (مثلاً در مسابقاتی چون لیگ قهرمانان آسیا، جام ملتهای آسیا، جام جهانی، گرند اسلم تنیس یا المپیک قضاوت کرده باشد)
  • ناظر داوری یا ناظر اجرایی مسابقات مهم و معتبر بین‌المللی باشد (مثلاً در جام جهانی یا المپیک نظارت داشته باشد)

سرشناسی سازمان‌ها و بازی‌ها[ویرایش]

تیم‌ها و باشگاه‌ها[ویرایش]

این رهنمود هیچ معیاری را به‌عنوان معیار اصلی جهت فرض سرشناسی برای تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی ارائه نمی‌دهد. اما برخی ورزش‌ها معیارهای اختصاصی خود را دارند و در غیر این صورت، سرشناسی تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی را می‌توان با معیار عمومی سرشناسی محک زد.

از آنجا که سرشناسی ارثی نیست، سرشناسی یک ورزشکار منجر به سرشناسی تیم یا باشگاه او نمی‌شود؛ و در مقابل، سرشناس‌بودن یک باشگاه یا تیم نیز بازیکنان آن را سرشناس نمی‌کند.

بازی‌های المپیک و پارالمپیک[ویرایش]

فصل‌های انفرادی[ویرایش]

از آنجا که مقاله‌های پیرامون فصل‌های انفرادی تیم‌ها در برترین لیگ‌های حرفه‌ای تقریباً همیشه پیش‌نیازهای سرشناسی را احراز می‌کنند، می‌توان برای آن‌ها مقاله ایجاد کرد.

مقاله‌های فصل‌های تیمی عمدتاً باید از نثری با منبع‌دهی خوب برخوردار باشند و نباید تنها شامل آمارها و فهرست بازیکنان باشند. ویکی‌پدیا فهرستی از آمارها نیست. قویاً توصیه شده‌است که در صورت عدم امکان ایجاد نثری با منبع‌دهی قابل قبول، چنین مقاله‌هایی به صفحهٔ تیم مرتبط تغییرمسیر داده‌شوند.

برای تیم‌های ورزشی دانشگاهی، یعنی هم فصل ورزشی و هم خود ورزش (برای مثال، اگر تیم‌های فوتبال و شمشیربازی یک دانشگاه یا مدرسهٔ آمریکایی به یک سطح از موفقیت دست یافته‌باشند، احتمالاً تیم فوتبال پوشش گسترده‌تری را در منابع کسب خواهد کرد):

  • یک فصل قهرمانی ملی در عالی‌ترین سطح دانشگاهی معمولاً سرشناس است.
  • یک فصل قهرمانی در سطح پایین‌تر دانشگاهی ممکن است سرشناس باشد.
  • حضور در یک فصل، از جمله حضور پیش از آغاز فصل (یا، در صورت نبود رقابت پیش از آغاز فصل، یک ردهٔ نهایی بالا) در عالی‌ترین سطح دانشگاهی معمولاً سرشناس است.
  • برای برنامه‌هایی که در یک ورزش، ممتاز قلمداد می‌شوند (برای مثلاً، بسکتبال مردان در ایالت کنتاکی، کارولینای شمالی یا کانزاس؛ بسکتبال زنان در ایالت تنسی یا دانشگاه کنتیکت؛ فوتبال در ایالت میشیگان، آلاباما یا در نوتردام، و غیره)، بیشتر یا همهٔ فصل‌ها را می‌توان صرف نظر از نتیجهٔ فصل سرشناس در نظر گرفت (میزان مطالبی که به‌صورت هفتگی دربارهٔ این برنامه‌ها در منابع معتبر نوشته می‌شود، احتمالاً برای احراز معیار عمومی سرشناسی در خصوص تقریباً هر چیز یا هر کسی که هرگونه ارتباطی با این برنامه‌ها داشته‌باشد، کفایت می‌کند).
  • در مواردی که سرشناسی یک فصل انفرادی برای داشتن یک مقاله کافی نیست، باید یک مقالهٔ واحد پیرامون چندین فصل نگاشته‌شود. این گروه‌بندی می‌تواند بر پایه سرمربی‌ها، وابستگی به کنفرانس‌ها یا هر استاندارد معقول دیگری باشد که منجر به پوشش کافی برای آن دورهٔ زمانی جهت اثبات شایستگی داشتن مقاله‌ای مستقل شود.

سری‌ها یا بازی‌های انفرادی[ویرایش]

بعضی از سری‌ها یا بازی‌های به‌طور ذاتی سرشناس هستند. که شامل موارد زیر بوده اما محدود به این موارد نیستند:

مقاله‌های پیرامون بازی‌های سرشناس باید از نثری با منبع‌دهی قابل قبول برخوردار باشند و نباید صرفاً فهرستی از آمارها باشند. بازی‌های فصلی منظم در لیگ‌های حرفه‌ای و دانشگاهی ذاتاً سرشناس نیستند.

برای بازی‌ها یا سری‌هایی که در حال حاضر در قالب یک زیر بخش در مقاله‌ای دیگر پوشش داده شده‌اند، تا پیش از آن که نیاز به یک مقالهٔ جداگانه برای آن به‌وضوح مشخص باشد، نخست گسترش موضوع در همان مقالهٔ موجود را مد نظر داشته‌باشید. اگرچه یک بازی یا سری ممکن است سرشناس باشد، اما در بعضی مواقع بهتر است به‌جای ایجاد مقالهٔ جداگانهٔ جدید، موضوع را در مقاله‌ای از پیش موجود با موضوعی فراگیرتر پوشش داد.

هم‌آوردی‌ها[ویرایش]

هم‌آوردی‌های ورزشی ذاتاً سرشناس نیستند. مقاله‌هایی با موضوع هم‌آوردی‌ها و رقابت‌ها ورزشی، مانند هماوردی پرسپولیس و تراکتور یا هماوردی استقلال و سپاهان باید معیار عمومی سرشناسی را احراز کنند.

توضیحات[ویرایش]

  1. ویکی‌پدیا:نظرخواهی/معیارهای_سرشناسی_ورزشکاران_حرفه‌ای#پیشنهاد_چهارم
  2. "Regulations Governing International Matches" (PDF). FIFA. p. 8.
  3. فهرست لیگ‌های کاملاً حرفه‌ای فوتبال
  4. Articles that are not sourced to published material providing significant coverage of the subject (beyond just statistics sites) may be nominated for deletion.
  5. راگبی جهانی (2011). "Regulation 16". Regulations relating to the game (PDF). International Rugby Board. p. 151.
  6. ویکی‌پدیا:نظرخواهی/رهنمود سرشناسی داوران و ناظران ورزشی