ویکی‌پدیا:نشان‌های قدردانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویکی‌پدیا:ستاره)

کاربران ویکی‌پدیا می‌توانند با فرستادن نشان‌های قدردانی از یکدیگر تقدیر کنند. برای اهدای این جایزه به یک کاربر، کافی است تصویر نشان مربوط را روی صفحه بحث وی قرار داده و توضیح دهید که چرا آن را اهدا کرده‌اید. اهدای این جایزه همچنین از راه اهدای «ویکی‌هدیه» (علامت قلب بالای صفحات کاربری و بحث) امکان‌پذیر است. اگر مطمئن هستید که کاربری شایسته این نشان است، خجالتی نباشید! فراموش نکنید که اهدای یک نشان به کاربری شایسته دریافت آن، باعث افزایش روحیه و اشتیاق و انگیزه وی برای مشارکت بیشتر و مفیدتر در ویکی‌پدیا خواهد شد.

نشان‌های قدردانی مخصوص ویکی‌پدیای فارسی نیست. چند سال قبل، بعضی جوامع بر پایه ویکی به زبان‌های دیگر شروع به اهدای جوایزی به کاربرانشان با عنوان «ستاره‌های انبار» (به انگلیسی: barnstar) کردند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تاریخچه این واژه، ستاره انبار را ببینید. طرح ستاره انبار به‌عنوان یک جایزه ویکی توسط SunirShah از Meatball Wiki مطرح شد.[۱][۲] ستاره‌های انبار ویکی برای اولین بار در دسامبر ۲۰۰۳ توسط مارتین‌هارپر در ویکی‌پدیا معرفی شدند.[۳] از آن زمان تا به‌حال، این طرح در فرهنگ ویکی‌پدیا به نوعی ریشه تبدیل شده. این جوایز بخشی از پویش مهربانی هستند و هدفشان ارتقای نزاکت و ویکی‌عشق است. این جوایز نوعی نوازش مثبت هستند؛ چراکه اهدایشان رایگان است و شادی را برای دریافت‌کننده به ارمغان می‌آورد.

در هنگام اهدای یک نشان، فراموش نکنید که متنی مرتبط با دلیل اهدای جایزه فراهم کنید. تعدادی از نشان‌ها توسط دکمه «ویکی‌هدیه» (به شکل قلب) در بالای صفحات کاربری و بحث قابل اهدا هستند. فهرستی از نشان‌ها در ویکی‌انبار در دسترس است. شما هم می‌توانید با استفاده از یکی از نشان‌های موجود، خودتان یک نشان طراحی کرده و سپس آن را اهدا کنید.

نشان‌ها[ویرایش]

برخی از نشان‌های موجود برای اعطا در زیر آمده‌اند:

نشان‌های مخصوص پروژه[ویرایش]

نشان‌های زیر، مربوط به مسائلی هستند که در دنیای حقیقی کمتر دیده می‌شوند و به تلاش‌های پشت صحنه کاربران برای بهبود ویکی‌پدیا اعطا می‌گردند:

منابع[ویرایش]

  1. "Wikimania 2006/Toronto - Meta". meta.wikimedia.org (به انگلیسی). Retrieved 2019-02-14.
  2. "User:SunirShah". Wikipedia (به انگلیسی). 2008-04-07.
  3. «Meatball Wiki: WikipediaExile». web.archive.org. ۲۰۰۴-۱۱-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۴.