ویکی‌پدیا:راهنمای یک‌خطی سرشناسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویکی‌پدیا:ریس)

رهنمود سرشناسی در ویکی‌پدیا یکی از چالش‌برانگیزترین قوانین است. سرشناسی و حق تکثیر، دو قانونی هستند که در ویکی‌پدیای فارسی چالش عمده‌ای بر سر درک درست آن‌ها وجود دارد.

فرض کنید شما در مورد «کربلایی اکبرخان مجاهد» یک مقاله در ویکی‌پدیا ساخته‌اید و دو سه تایی منبع هم با بدبختی جور کرده‌اید و در مقاله گذاشته‌اید. بااین‌حال، یک کاربر دیگر مقاله را، به‌خاطر نداشتن سرشناسی، می‌خواهد حذف کند. در این مواقع برای این که بدانید مقاله سرشناسی دارد یا نه، راهنمای یک‌خطی زیر کمکتان می‌کند:

چرا؟ چون ویکی‌پدیا منبع معتبری نیست. نه فقط کسانی که کار علمی می‌کنند از استفاده از ویکی‌پدیا به‌عنوان یک منبع معتبر پرهیز می‌کنند، که حتی خود ویکی‌پدیا هم در سیاست تأییدپذیری رسماً اعلام می‌کند که خودش را به‌عنوان یک منبع معتبر قبول ندارد! حالا اگر کربلایی موردنظر این‌قدر از طرف منابع دیگر نادیده گرفته شده که داشتن یا نداشتن مقاله در جایی به بی‌اعتباریِ ویکی‌پدیا می‌تواند روی اعتبارش تأثیر داشته باشد، یعنی آنقدر معتبر نیست که در ویکی‌پدیا برایش مقاله بسازند!

به‌جای کربلایی، هر موضوع دیگری می‌خواهید بگذارید. یک وبگاه، یک شرکت، یک محصول، یک عقیده. اگر این موضوع برای بیشتر شدن اعتبارش نیاز دارد که در ویکی‌پدیا برایش مقاله بسازید تا دیده شود، یعنی سرشناس نیست. به بیان دیگر، اگر فکر می‌کنید این موضوع «لیاقتش را دارد که مردم درباره‌اش بدانند» یا «باید در ویکی مقاله داشته باشد تا وقتی اسمش را در گوگل جستجو می‌کنی مطلبی راجع به آن پیدا بکنی» اما اینقدر ناشناخته است که هم‌اینک مطلب مفصّلی راجع به آن در اینترنت یا منابع معتبر دیگر موجود نیست، آن موضوع سرشناس نیست؛ لطفاً برایش مقاله نسازید!

به‌جای کربلایی هر چیزی می‌خواهید بگذارید؛ فقط با خودتان روراست باشید.

جستارهای وابسته[ویرایش]