ویکی‌پدیا:روزهای سال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ویکی‌پدیای فارسی در چندین کشور فارسی‌زبان مخاطب دارد، بنابراین مقاله‌های روزهای سال باید حاوی بازه‌ای متنوع ملیت‌ها، قومیت‌ها و جنسیت‌ها باشند. افراد و رویدادهایی که در این مقاله‌ها فهرست می‌شوند باید به‌طور مستقل سرشناس باشند و در نتیجه هرکدام مقاله‌ای به نام خود داشته باشند. برای افراد یا رویدادهایی که مقاله‌ای برای خود ندارند، مدخلی به این فهرست‌ها اضافه نکنید. مقاله‌های رویدادهای کنونی که به مقاله‌های روزهای سال اضافه می‌شوند باید استانداردهای سرشناسی برای آیندهٔ قابل پیش‌بینی را برآورده کنند. آنچه خبرساز است، لزوماً شایستهٔ اشاره نیست؛ بنابراین مطمئن شوید که مقاله به‌شکلی منبع‌دهی شده باشد که احتمال حذف آن وجود نداشته باشد.

یادکردهای مستقیم[ویرایش]

هرگونه محتوای فاقد منبعی معتبر که از آن به‌طور مستقیم پشتیبانی کند ممکن است حذف شود و بدون ارائهٔ یادکرد درخط به یک منبع معتبر، نباید برگردانده شود. پیونددهی به مقاله‌ای در ویکی‌پدیا کفایت نمی‌کند. بیشتر اعضای پروژه، مدخل‌هایی که منابع آن‌ها به‌طور مستقیم در دسترس نباشند را خنثی می‌کنند.

زادروزها و درگذشت‌ها[ویرایش]

تنها تاریخ تولد و درگذشت افرادی باید به این فهرست‌ها افزوده شوند که خودشان موضوع مقاله‌ای مستقل در ویکی‌پدیا باشند؛ هر فرد، برای داشتن مقاله در ویکی‌پدیا، باید معیارهای سرشناسی مندرج در وپ:افراد را برآورده کند. این که آن شخص عضوی از گروهی باشد که دارای مقاله است، یا این که صفحه‌ای که عنوان آن برابر آن شخص است، به مقاله‌ای متفاوت تغییر مسیر داده شده باشد، به این معنی نیست که آن شخص مقاله‌ای مستقل به‌نام خود دارد. داشتن یک صفحهٔ کاربری در ویکی‌پدیا نیز به‌معنی داشتن مقاله نیست.

این که شخص موضوع یک مقاله در ویکی‌پدیا باشد، تنها یکی از پیش‌نیازهای دست پایین برای گنجانده شدن در یک مقالهٔ روزهای سال است. همهٔ افراد الزامات دقیق‌تر سرشناسی برای اشاره در مقاله‌های ویکی-تقویم را برآورده نمی‌کنند. برای مثال، چهره‌های ورزشی تنها در صورتی باید به فهرست افزوده شوند که به‌واسطهٔ دستیابی به دستاوری استثنایی در ورزش خود نظیر شکستن یک رکورد جهانی، کسب چندین مدال طلای المپیک یا شرکت در چندین رویداد بین‌المللی، شایستگی افزوده شدن به فهرست را داشته باشند؛ چهره‌های رسانه‌ای/درام باید چندین جایزهٔ مهم کسب کرده باشند یا در صنعت خود جایگاه قابل توجهی را به دست آورده باشند.

حیواناتی که مقالهٔ اختصاصی خود را دارند، در صورتی که از سرشناسی کافی برخوردار باشند، می‌توانند در فهرست قرار گیرند.

مناسبت‌ها، رویدادها و مراسم‌ها[ویرایش]

مناسبت‌ها و مراسم‌ها، در صورتی که از سرشناسی کافی برخوردار باشند، باید دارای یک مقالهٔ ویکی‌پدیایی باشند (یا در مورد اعیاد مذهبی، در یک مقالهٔ مرتبط به آن‌ها اشاره شده باشد). این مدخل‌ها همچنین باید به رویدادهایی که هر سال در همان تاریخ برگزار می‌شوند و مراسم‌هایی که هم‌اکنون جشن گرفته می‌شونند (نه تاریخی که یک‌بار در آن برگزار شده‌اند یا قرار است که برگزار شوند) محدود شوند.

با موارد اضافی چه باید کرد[ویرایش]

مواردی که این معیارها را برآورده نمی‌کنند، اما همچنان حقیقی و مرتبط هستند، می‌توانند به روزشمارها یا درگاه‌های دیگر، نظیر موارد زیر، منتقل شوند:

این کار باعث می‌شود که شانس گسترش یافتن برای این صفحه‌ها نیز فراهم شود.