ویکی‌پدیا:راهنمای مدیا (MIDI)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صدای فایل‌های MIDI اجراشده در یک سینتی‌سایزر.

فایل‌های MIDI

تفاوت‌های چشم‌گیری در صدای تولیدشده از یک فایل MIDI که در دستگاه‌های مختلف اجرا شده، وجود دارد. پیش‌تر این فایل‌ها فقط دستوراتی از صداهای (trigger) که یک سینتی‌سایزر اجرایشان می‌کرد در بر داشت. در رایانه‌های شخصی، این‌ها عموماً به عنوان صداهای نمونه در کارت صدای رایانه وجود دارند. مشکلاتی که در حین اجرای فایل‌های MIDI ممکن است پیش بیاید از این قرار است:

  • فایل‌های MIDI که با نسخه‌های پیشین استاندارد MIDI کدگذاری شده‌اند، در صورتی که دستگاه شما از آن نسخه‌ی استاندارد پشتیبانی نکند، نتوانند اجرا شوند.
  • برخی از سازندگان سخت‌افزار از روی استاندارد اصلی MIDI پسوندهای اختصاصی از این فایل‌ها ساخته‌اند که در همه‌ی مجری‌های MIDI اجرا نمی‌شوند. مثل پسوندهای مخصوص یک سخت‌افزار که از بارگذاری آن‌ها به ویکی‌پدیا خودداری می‌شود.
  • دستگاهی که شما آن را به عنوان مجری پرونده‌های خود برگزیده‌اید، باید نرم‌افزار و/یا سخت‌افزار موردنیاز برای پخش MIDIها را داشته باشد. مجری‌های صوت دیجیتال ممکن است ام‌پی‌تری و دیگر فرمت‌های استاندارد صوتی را پشتیبانی کنند؛ اما بیش‌ترشان در پخش MIDI ناتوانند.

نرم‌افزار رایگانی برای نمایش محتوای بیش‌تر گونه‌های کنونی فایل‌های MIDI در فرمت sheet music و/یا متوالی را دارند. برای نمونه می‌توان از Rosegarden و GNU LilyPond نام برد.

اگر کارت صدای شما فایل‌های MIDI را پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید از TiMidity برای اجرای آن‌ها یا تبدیل‌شان به دیگر فرمت‌های صدا استفاده کنید.