ویکی‌پدیا:درخواست راهنمایی/راهنمای پاسخ‌دادن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این صفحه حاوی شیوه‌نامه‌هایی برای کاربرانی است که به سؤالات فرستاده‌شده در میز کمک پاسخ می‌دهند.

روحیهٔ کمک‌رسانی[ویرایش]

  • رفتاری دوستانه، باادب، و سودمند داشته باشید.
    • بسیاری از کاربرانی که در میز کمک سؤال می‌پرسند اخیراً با ویکی‌پدیا آشنا شده‌اند. همهٔ ما نیز زمانی چنین بودیم؛ به خاطر داشته باشید که تازه‌واردبودن چه حسی دارد.
    • با حفظ روحیهٔ کمک‌رسانی، چنان‌چه کاربری درخواست کرده بود در صفحهٔ بحث او به سؤالش پاسخ دهید، لطفاً ابتدا در میز کمک پاسخ او را وارد کرده و سپس همان پاسخ را در صفحهٔ بحث او کپی کنید. سود این عمل به کسانی که میز کمک را مرور می‌کند نیز می‌رسد و به مشارکت‌کنندگان می‌فهماند که این سؤال پیش از این پاسخ داده‌شده است.
  • لطفاً جامع و مانع پاسخ دهید.
    • نظرات پیرامون میزان مناسب مختصرگویی تفاوت دارد، به‌ویژه درمورد استفاده ازکلمات اختصاری .
      • مخالفان:بعضی ویرایشگران تصور می‌کنند که کلمات اختصاری برای کاربران تازه‌وارد بسیار دشوار است.
      • موافقان: سایر ویرایشگران چنین می‌پندارند که کاربران در هر شرایط احساس می‌کنند باید صفحه‌ای را که پاسخ به آن پیوند داده بخوانند و از آن‌جا که ویکی‌پدیانویسان از میان‌برهای فراوانی در خلاصه‌های ویرایش‌هایشان (معمولاً بدون پیوند دادن به آن‌ها) استفاده می‌کنند، به‌این ترتیب کاربران جدید مجبور می‌شوند که صفحات پشت این میان‌برها را نگاهی انداخته و مطالعه نمایند. برای حرفه‌ای‌شدن در ویکی‌پدیا، هر کاربر تازه‌ای باید رمزگشایی میان‌برها را فرا گیرد.
      • ممتنع:دسته‌ای دیگر از ویرایشگران پی برده‌اند که کاربران از کمک‌های رایگان در میز کمک بهره می‌برند و هر پاسخی/پاسخ صحیحی از بی‌پاسخی بهتر است، از این رو بهتر است که به مشارکت‌کنندگان این اجازه را داد تا به هر نحوی که مناسب می‌انگارند جواب دهند؛ اگر که این امر موجب تشویق آنان به کمک‌رسانی می‌شود.

با سؤالاتی که به میز مرجع تعلق دارند چه کنیم؟[ویرایش]

اگر احساس می‌کنید که سؤالی به میز مرجع تعلق دارد، اگر می‌توانید سعی کنید به هر طریقی به آن پاسخ دهید. میز مرجع مکانی است که متخصصان و همه‌چیزدان‌های ما به آن سر می‌زنند، بنابراین احتمال این‌که آن‌ها بتوانند به چنین سؤالات علمی پاسخ دهند بسیار بیشتر است. از این رو چه به سؤال پاسخ می‌دهید چه نمی‌دهید، این نکتهٔ مفید را به کمک این الگو به کاربر گوشزد کنید: {{subst:ویکی‌پدیا:میز کمک/نکته ۱ مم (ساده)}} (یا فقط {{subst:مم۱}}). این چیزی است که این الگو گوشزد می‌کند:

  • آیا از میز مرجع استفاده کرده‌اید؟ افراد پاسخ‌دهنده در آن‌جا در سؤال‌های علمی مهارت دارند و سعی می‌کنند تا تقریباً هر سؤالی را در جهان پاسخ دهند (مگر چگونگی استفاده از ویکی‌پدیا، چرا که میز کمک برای این کار ساخته شده است). کافی است که پیوند را دنبال کنید و سؤال‌تان را بپرسید. امیدوارم که این کمک کرده باشد.