ویکی‌پدیا:درخواست برای دسترسی/گشت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
  • گشت فرایندی است که در آن ویرایشی که توسط یک کاربر انجام شده، توسط کاربری دیگر تأیید می‌شود (به‌اصطلاح گشت‌زده می‌شود). در بیشترِ صفحه‌های ویکی‌پدیای فارسی، گشت تغییر خاصی در نمایش صفحه ایجاد نمی‌کند. اما در مقاله‌های «خوب» و «برگزیده»، ویرایش‌هایی که گشت نخورده باشند برای کاربرانی که به سامانه وارد نشده‌اند نمایش نمی‌یابند. این برای آن است که از نمایش محتوای خرابکارانه به عموم جلوگیری شود.
  • گشت خودکار یعنی ویرایش‌های کاربرِ دارای این دسترسی، برای هر ویرایش به گشت‌زدن از سوی کاربری دیگر نیاز ندارد. دسترسی گشت خودکار به کاربری اعطا می‌شود که چندین مقاله ایجاد کرده باشد و در آن‌ها اصول نگارش و عنوان‌بندی، ارجاع به منابع و سایر اصول مقاله‌نویسی را به‌درستی رعایت کرده باشد.
  • گشت‌زن یعنی کاربری که وقت خود را صرف بررسی و تأیید ویرایش دیگران می‌کند. دسترسی گشت‌زن به کاربری اعطا می‌شود که سابقهٔ مثبتی از مقابله با خرابکاری در ویکی‌پدیا و مشارکت در مقاله‌های متعدد داشته باشد. این کاربران باید دارای مَنِشی بسیار خوب در رفتار با دیگران و به‌ویژه تازه‌کاران باشد (وپ:چماق را ببینید)؛ چون اقدامات ناشیانهٔ کاربران تازه‌کار گاه بسیار مشکل‌ساز می‌شود و کاربرانِ دارای دسترسی گشت، خط مقدم نبرد با این خرابکاری‌ها هستند.
  • تصمیم‌گیری برای اعطای دسترسی گشت خودکار و گشت‌زن توسط مدیران یا دیوان‌سالاران انجام می‌شود. چنانچه اختلاف‌نظری پیش آید، یکی از میانجی‌های ویکی‌پدیا، سایر مدیران یا دیوان‌سالاران اختلاف‌نظر را حل می‌کنند.
  • چنانچه کاربر، دسترسی گشت خودکار را از دست داد، دسترسی گشت‌زن نیز از وی گرفته می‌شود.
  • اگر کاربری که دسترسی گشت داشته، نتواند به نحو درست از دسترسی خود استفاده کند، دسترسی او توسط یکی از دیوان‌سالاران یا مدیران بازپس گرفته خواهد شد.
  • توجه کنید اساس اعطای دسترسی، کیفیت است و نه مقدار؛ دسترسی برای مشارکت در ویکی‌پدیا ضرورت ندارد؛ دسترسی به معنای ارتقای سطح و تکریم کاربران نیست؛ دسترسی‌ها برای استفادهٔ شخصی نیست و رد درخواست شما به معنای پایان‌یافتن جهان نیست.