ویکی‌پدیا:حمله شخصی را ندید بگیرید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این که مورد حملهٔ شخصی یا برخورد به دور از نزاکت دیگران قرار بگیریم دلچسب نیست، اما اجتناب‌ناپذیر است. گاهی این حمله‌ها به خاطر آن است که طرف مقابل عصبانی است، و گاهی به این خاطر که وی فردی ترشرو است. فردی که مورد حمله قرار گرفته هم معمولاً عصبانی می‌شود و غالباً دنبال راه چاره‌ای برای پاسخ به آن حمله می‌گردد. این وسوسه همیشه وجود دارد که در پاسخ به کسی به شما حمله کرده‌است، از خود دفاع کنید، مقابله به مثل کنید، حمله‌شان را به دیگر اعضای اجتماع گزارش کنید، یا پیام هشدارآمیزی در این باره به کاربر مقابل بدهید. اما در بیشتر موارد، این اقدامات نه تنها واجب نیستند، بلکه رابطهٔ خصمانهٔ بین شما و آن کاربر را تشدید می‌کنند.

وقتی دو کاربر وارد یک درگیری خصمانه و پرحرارت می‌شوند، خیلی بعید است که این درگیری به مصالحه منجر شود. برعکس، این قبیل درگیری‌ها معمولاً منتهی به واکنش‌های دراماتیک می‌شوند. برداشت افراد مختلف از «تعامل همراه با نزاکت» فرق دارد، و این اختلاف برداشت می‌تواند منجر به سوء تفاهم شود. واکنش نشان دادن به این سوء تفاهمات فقط آتش اختلاف را شعله‌ور می‌کند. تا جایی که می‌توانید، حملهٔ کاربر مقابلتان را ندید بگیرید و باگذشت باشید؛ سعی کنید گفتگویتان با کاربر مقابل را به سمت یک بحث سازنده سوق دهید و روی موضوع اصلی بحث تمرکز کنید. بر محتوا تمرکز کنید، سیاست‌ها و رهنمودهای ویکی‌پدیا را رعایت کنید، و فعالانه دنبال راه‌هایی برای تنش‌زدایی باشید.

همچنین، به اصل دفاع از یکدیگر پایبند باشید؛ وقتی می‌بینید که به کاربری حمله شده، منتظر نمانید که خود او به دفاع از خودش بپردازد و خودتان از او دفاع کنید. این کار را با ارسال یک پیام به کاربر حمله‌کننده انجام دهید که در آن وی را به رفتار همراه با آرامش و نزاکت دعوت می‌کنید. اگر پیام را خصوصی بفرستید که چه بهتر!

جستارهای وابسته[ویرایش]