ویکی‌پدیا:حذف زمان‌دار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حذف زمان‌دار عملی است که طی آن، مقاله‌ای که بدون بحث و جدل می‌تواند نامزد حذف شود، مشخص می‌گردد و از طرفی به‌طور قطعی مشمول معیارهای حذف سریع نیست. این کار باعث کاهش بار نظرخواهی برای حذف (نبح) می‌شود اما نباید جهت دور زدن یک مقاله از نبح استفاده شود. از حذف زمان‌دار زمانی استفاده می‌شود که هیچ‌گونه مخالفتی با حذف انتظار نرود و از آن هرگز نباید هم‌زمان با نبح استفاده کرد و فقط هم یک بار می‌توان آن را در یک مقاله به کار گرفت. هر کاربری، به‌جز نویسنده، می‌تواند با برداشتن برچسب حذف زمان‌دار به این عمل اعتراض کند؛ این کار باعث می‌شود که روند حذف زمان‌دار به‌کلی متوقف شود.

اگر هیچ ویرایشگری اعتراضی نداشته باشد، صفحهٔ نامزد شده پس از ده روز توسط یکی از مدیران غیردرگیر ملاحظه می‌شود که بعد از بازبینی مقاله می‌تواند آن را حذف کند یا برچسب را بردارد. در صورتی که هرگونه اعتراضی به حذف زمان‌دار وجود داشته باشد، مقاله را نمی‌توان با این روش حذف کرد و هر کاربری، به‌جز نویسندهٔ مقاله، می‌تواند تا زمانی که برچسب در مقاله موجود است، آن را از مقاله بردارد. حتی بعد از اینکه یک مقاله به‌صورت حذف زمان‌دار حذف شد، آن مقاله را با درخواست هر شخصی، به‌جز نویسنده، می‌توان احیا کرد؛ بنابراین، از حذف زمان‌دار فقط یک بار می‌توان استفاده کرد و از آن نباید برای مقاله‌هایی که قبلاً نامزد حذف زمان‌دار یا نامزد نبح شده‌اند، استفاده کرد.

حذف زمان‌دار تنها در فضای نام مقالات، ابهام‌زدایی‌ها و فهرست‌ها قابل اجرا است و از آن نمی‌توان در تغییر مسیرها، صفحه‌های کاربری، فضای نام الگو، رده‌ها یا هر فضای نام دیگری استفاده کرد.

به ترجمه‌های ماشینی معمولاً برچسب حذف زمان‌دار زده می‌شود به امید این که تا حد مطلوبی بهبود بیابند.[۱]

برای حذف زمان‌دار سه مرحله باید انجام شود:

  1. یک مقاله یا صفحهٔ ابهام‌زدایی زمانی برای حذف پیشنهاد داده می‌شود که ویرایشگر آن را با دقت بازبینی کرده و برچسب {{حذف زمان‌دار}} را به صورت {{جا:حذف زمان‌دار}} در صفحه قرار دهد. این کار مقاله را به فهرست مقاله‌های در رده:صفحه‌های حذف زمان‌دار اضافه می‌کند.
  2. اگر هر کاربر تأیید شده‌ای (به جز خود نویسنده) بر حذف آن اعتراضی داشته باشد (معمولاً با برداشتن برچسب {{حذف زمان‌دار}})، پیشنهاد حذف لغو شده و دیگر نمی‌توان پیشنهاد حذف مقاله را به این روش داد.
  3. مقاله ابتدا بررسی می‌شود و ۱۰ روز پس از نامزد شدن، توسط یک مدیر حذف می‌شود اما می‌تواند برای احیا درخواست داده شود و در صورت درخواست آن صفحه در زیرصفحهٔ کاربری کاربر احیا می‌گردد.

نامزد کردن[ویرایش]

قبل از نامزد کردن
  1. دلایل خود را برای حذف مشخص کنید و اینکه آیا جایگزینی برای حذف وجود دارد یا خیر (برای مثال تغییر مسیر داده شود یا با صفحه‌ای دیگر ادغام شود).
  2. تاریخچه مقاله را بررسی کنید و دقت کنید که مقاله اخیراً دچار خرابکاری نشده باشد.
  3. مطمئن شوید که مقاله را می‌توان برای حذف پیشنهاد داد با بررسی اینکه:
    • قبلاً برای حذف پیشنهاد داده نشده باشد.
    • احیا نشده باشد.
    • در گذشته (یا حال) بر روی آن در نبح بحث نشده باشد.
  4. دقت کنید که فقط مقاله یا صفحهٔ ابهام‌زدایی را می‌توان برای حذف پیشنهاد داد.[۲]
نامزد کردن
  1. {{جا:حذف زمان‌دار}} را به بالای صفحه‌ای که می‌خواهید حذف شود اضافه کنید و دلیلی واضح و بدون ابهام ارائه دهید. برای کمک به حذف بهتر، دلیل دقیق اینکه مقاله به چه عنوان نامزد حذف شده را بیان کنید، برای مثال اینکه از کدامیک از رهنمودهای سرشناسی تخطی کرده‌است. در خلاصه ویرایش حتماً بیان کنید که مقاله برای حذف پیشنهاد داده شده‌است. به هیچ وجه گزینه این ویرایش جزئی است را انتخاب نکنید.
  2. برچسب {{پیشینه حذف زماندار}} را به صفحهٔ بحث مقاله بیافزایید. (حتی‌الامکان پارامترهای مناسب برچسب را پر کنید)
  3. مقاله را در فهرست پیگیری‌های خود قرار دهید.
  4. بهتر است به سازنده مقاله پیامی داده شود مبنی بر اینکه مقاله‌ای که ساخته‌است برای حذف پیشنهاد داده شده‌است، مگر در مواردی که کاربر سازنده دیگر عضوی فعال در ویکی‌پدیا نبود و کناره‌گیری کرده باشد. این کار را می‌توان با اضافه کردن برچسب {{جا:هشدار حذف زمان‌دار|نام مقاله}} در صفحهٔ بحث کاربر انجام داد.

مخالفت کردن[ویرایش]

برای مخالفت با حذف زمان‌دار و نتیجتاً جلوگیری دائمی از یک حذف زمان‌دار، برچسب {{جا:حذف زمان‌دار}} را از بالای مقاله بردارید. شما تشویق می‌شوید ولی ملزم نیستید که:

  1. در خلاصهٔ ویرایش یا در صفحهٔ بحث توضیح دهید چرا با حذف زماندار مخالفید.
  2. به کاربران درگیر در حذف زماندار با گذاشتن برچسبی در صفحه بحثشان اطلاع دهید.
  3. برچسب {{پیشینه حذف زماندار}} را در صفحه بحث مقاله بگذارید تا از نامزد کردن مجدد به‌طور حذف زماندار جلوگیری شود.
  4. مقاله را بهبود دهید تا دغدغه ابراز شده مرتفع شود.

اگر یکی از کاربران تأییدشده (به غیر از نویسندهٔ مقاله)[۳] برچسب را برداشت، آن را دوباره نگذارید، حتی اگر برچسب به‌طور واضحی با نیت بد برداشته شده باشد. این شامل برداشتن‌هایی که مشخصاً مخالفت با حذف نیستند، بلکه خالی کردن صفحه یا خرابکاری هستند، نمی‌شود و برچسب‌های برداشته شده توسط کاربران تحریم شده را می‌توان برگرداند. اگر هنوز باور دارید مقاله باید حذف شود یا این که مقاله باید با بحث حذف شود، آن را در ویکی‌پدیا:نظرخواهی برای حذف قرار دهید.

گشت‌زنی یا بررسی[ویرایش]

صفحه‌های نامزد حذف زمان‌دار بر اساس تاریخ درج برچسب در زیررده‌های رده:صفحه‌های حذف زمان‌دار قرار می‌گیرند. هر ویرایشگری می‌تواند این رده را برای بررسی صحت نامزدی این صفحه‌ها بررسی کرده و حذف زمان‌دار را با افزودن {{تأیید حذف زمان‌دار}} تأیید یا با حذف برچسب، رد کند.[۴] توصیه می‌شود که هنگام تأیید یا برداشتن برچسب، برای این کار توضیح بدهید. چنین توضیحی را می‌توانید در خلاصه ویرایش و/یا در صفحهٔ بحث صفحه بنویسید.

صفحه‌هایی که حداقل ده روز از زمان برچسب خوردن آن‌ها گذشته باشد در رده:حذف زمان‌دار منقضی شده فهرست می‌شوند. مدیران باید صفحه‌های این رده را بررسی کرده و از شیوهٔ کار زیر پیروی کنند.

شیوهٔ کار برای مدیران[ویرایش]

حذف[ویرایش]

قبل از حذف، مدیر باید مقاله و تاریخچهٔ آن و سیاههٔ حذف را بررسی کند تا مطمئن شود که:

  1. برچسب {{حذف زمان‌دار}} به‌طور مداوم برای ۱۰ روز در مقاله قرار داشته‌است.
  2. هیچ اعتراضی در صفحهٔ بحث صورت نگرفته.
  3. مقاله می‌تواند به صورت حذف زمان‌دار، حذف گردد: صفحه تغییر مسیر نباشد، قبلاً پیشنهاد حذف داده نشده باشد، قبلاً احیا نشده باشد، و قبلاً در نبح بر روی آن بحث نشده باشد.

اگر تصمیم بر حذف مقاله گرفتید، دلیل حذف آن را ارائه دهید، برای مثال دلیلی که توسط نامزد کننده ارائه داده شده، «پیش حذف منقضی شده» به تنهایی کافی نیست. برای ارزیابی بی‌طرفانه، مقاله نباید توسط آن شخصی که برچسب پیشنهاد حذف را به مقاله افزوده حذف گردد.

اگر تصمیم بر حذف نشدن مقاله گرفتید، حتماً ذکر کنید که مقاله باید در جهت رفع مشکلی که داشته اصلاح شود، یا اینکه در نبح قرار گیرد. اگر مقاله حذف نشد، حتماً باید {{حذف زمان‌دار قبلی}} در صفحهٔ بحث مقاله قرار گیرد.

احیا[ویرایش]

مدیران می‌توانند مقاله‌ای که حذف زمان‌دار شده را بدون نیاز به درخواست در ویکی‌پدیا:درخواست احیا و به صلاحدید خودشان احیا نمایند. کاربران می‌توانند برای احیای مقاله‌ای که حذف‌زمان‌دار شده از طریق ویکی‌پدیا:درخواست احیا اقدام کنند. در صورت درخواست کاربر، مقاله را می‌توان در زیر صفحهٔ کاربری وی احیا کرد.

ابزار توینکل[ویرایش]

به کمک ابزار توینکل کاربرهایی که دسترسی گشت‌زنی دارند، می‌توانند روند برچسب زدن و هشدار به کاربر نویسنده را با اعلام دلیل انجام دهند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. ویکی‌پدیا:قهوه‌خانه/اجرایی/بایگانی ۲۱#حذف سریع مقالات ترجمه ماشینی
  2. حذف صفحات دیگر از جمله تغییر مسیرها باید در نظرخواهی برای حذف قرار گیرد یا اگر مقدور بود برچسب حذف سریع زده شود.
  3. این مورد در نظرخواهی پیرامون افزودن برخی محدودیت‌ها به سیاست حذف به اجماع جامعهٔ ویکی‌پدیای فارسی رسیده‌است
  4. بر اساس نظرخواهی پیرامون افزودن برخی محدودیت‌ها به سیاست حذف، فقط کاربران تأییدشده‌ای که سازندهٔ مقاله نیستند می‌توانند برچسب را بردارند.