ویکی‌پدیا:ایجاد مقاله/سرشناسی عمومی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
۳. سرشناسی
۴. منابع
۵. محتوا
۶. پایان

به طور کلی، یک موضوع را می‌توان درخور توجه قلمداد کرد، اگر قبلاً در منابعی مستقل، قابل اعتماد، و از همه مهم‌تر قابل استناد، دربارهٔ آن موضوع مطلب یا نقدی به چاپ رسیده باشد. این که چه تعداد منابع این چنینی لازم است تا آن موضوع را درخور توجه قلمداد کنیم، کاملاً به کیفیت آن منابع و گستردگی پوشش آن موضوع در هر یک از منابع بستگی دارد. بهترین حالت آن است که چندین منبع که خود نیز از یک دیگر مستقل هستند، راجع به اهمیت آن موضوع وجود داشته باشد.

ویکی‌پدیا:سرشناسی

فراموش نکنید که ویکی‌پدیا در درجهٔ اول یک دانشنامه است. از این رو، تمام مطالبی که در ویکی‌پدیا نوشته می‌شوند باید آن قدر در خور توجه باشند که بتوان آن‌ها را در یک دانشنامه قرار داد. توجه داشته باشید مطالبی که سرشناسی نداشته باشند از ویکی‌پدیا حذف می‌شوند.

موضوع یک مقاله زمانی سرشناس دانسته می‌شود که قبلاً توسط چندین منبع مستقل و معتبر در مورد آن مطالبی منتشر شده باشد. موضوع تمام مقاله‌ها باید از حداقلی از سرشناسی برخوردار باشد تا در ویکی‌پدیا باقی بمانند. برخورداری از سرشناسی باعث می‌شود که مطمئن باشیم در مورد موضوع مقاله منابع کافی که اجازه نوشتن یک مقاله اثبات‌پذیر و دانشنامه‌ای را بدهد وجود دارد.

ویکی‌پدیا چه چیزی نیست: افزون بر معیارهای سرشناسی که در بالا توضیح داده شد، خود موضوع مقاله هم باید ماهیت دانشنامه‌ای داشته باشد. مطالبی مانند راهنمای بازی‌های رایانه‌ای، خاطره‌ها، فهرست پایگاه‌های اینترنتی، تبلیغات، معنای واژه‌ها، و پاسخ پرسش‌های متداول، دانشنامه‌ای محسوب نمی‌شوند.


چه چیزی می‌خواهید ایجاد کنید؟