ویکی‌پدیا:ابزارها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویکی‌پدیا:اکسل)

ویکی‌پدیا دارای ابزارهای متنوعی است که توسط برخی از کاربران متبحر در امر برنامه‌نویسی نوشته شده‌اند. این ابزارها به منظور استفادهٔ سریعتر و بهینه از قابلیت‌های مختلف ویکی‌پدیا تهیه می‌شوند.

ابزارهای استاندارد

نمایی از دکمه‌های ویرایشی اضافی

هم‌اکنون چندی از پرکاربردترینِ آنها در بخشِ ترجیحات در دسترس هستند. پس از رفتن به ترجیحات، گزینه‌های موردِ نظرِ خود را تیک بزنید و ذخیره نمایید. هر کاربری می‌تواند با انتخابِ مواردِ موردِ نیاز، آنها را نصب کند.

ابزارهای تبدیل قالب محتوا به قالب استفاده‌پذیر در ویکی‌پدیا

ابزارهای آماری

برای مشاهده آمارهای مختلف مرتبط با فعالیت کاربرها و همچنین مقاله‌های موجود و مقاله‌های پربازدید به ابزارهای آمار ویکی‌پدیا مراجعه نمایید.

کمک مترجم

ابزار کمک مترجم، ابزاری است که به کمک آن می‌توان مطالب ویکی‌های دیگر را ترجمه کرده و به ویکی‌فا انتقال داد این ابزار برای انتقال فهرست‌ها، رده‌ها، الگوهای ناوباکس، کاربرد بسیاری دارد. برای فعال‌سازی آن به راهنمای ابزار کمک مترجم مراجعه نمایید.

ابزار کمک در ساخت مقاله از ویکی‌انگلیسی

ابزارِ به ویکی‌فا برای ترجمهٔ سریع‌ترِ مقاله‌ها و بدست‌آوردنِ کلیاتِ مقاله (مانندِ جعبهٔ اطلاعات، رده، بخش‌بندی‌ها) از ویکی‌پدیای انگلیسی استفاده می‌شود.

مترجم نگاره‌های svg

برای ترجمهٔ نگاره‌های موجود در ویکی‌انبار که پسوند svg دارند می‌توان از این ابزار استفاده کرد.

جستجو

ویکی‌پدیا گیتوی Wikipedia Gateway یکی از ابزارهای مفید و جامع برای جستجو در مطالب و تصاویر موجود در این دانشنامه است که صفحه‌ای را نیز به زبان فارسی اختصاص داده است. در صفحه اصلی آن امکان جستجو در ویکی‌پدیا در چهل و چهار زبان عمده جهان وجود دارد. علاوه بر این امکانات می‌توان لینکهای خارجی موجود در این دانشنامه را در زبانهای گوناگون جستجو کرد.

مطالعه بدون اینترنت ویکی‌پدیا

محیط نرم‌افزار کیویکس

برای مطالعهٔ مطالب ویکی‌پدیا بدون اتصال به اینترنت می‌توان از نرم‌افزار کیویکس استفاده کرد. این نرم‌افزار به صورت خیلی ساده با یک برنامه کم حجم و فایل ZIM مربوط به هر ویکی‌پدیا کار می‌کند. نسخه فارسی فایل ZIM آپدیت شد و بر روی سایت قرار گرفت (توضیحات کامل‌تر را نیز در همان سایت بخوانید) با استفاده از این نرم‌افزار قادر خواهید همه مقالات ویکی‌پدیا را به صورت HTML و به همراه تصویر ببینید.

جستارهای وابسته