ویکی‌پدیا:اعتبار ویکی‌پدیا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اعتبار یکی از اهداف ویکی‌پدیا است که همواره در پی کسب آن بوده است. از آنجایی که ویکی‌پدیا به هر کسی اجازه می‌دهد محتوایش را ویرایش کند، هرگز از نظر نویسنده (که یکی از پارامترهای شناسایی منابع معتبر دانسته می‌شود) نمی‌تواند اعتبار لازم را کسب کند. یک استاد دانشگاه ممکن است مطلبی را در یک مقاله وارد کند و این مطلب توسط یک ترول یا یک فرد ناآگاه دیگر (با نیت خیرخواهانه یا بدخواهانه)، به سادگی قابل بازنویسی و تغییر است.

اگر از یک منبع، ولو یک کتاب بسیار معتبر، نقل قولی در ویکی‌پدیا انجام گیرد، نمی‌توان به این گفته اعتماد کامل کرد، زیرا بسیاری از نویسندگان (خواسته یا ناخواسته) واقعیت‌ها را مطابق پیش‌زمینه‌های ذهنی خود یا باورهایشان می‌نویسند. اگر از ایشان پرسیده شود ممکن است بگویند عمدی نبوده است و بر پایهٔ محدودیت منابع در دسترس ایشان چنین نوشته شده. گفتاوردها در هیچ دانشنامه‌ای استفاده نمی‌شوند، مگر اینکه در منابع معتبر مستندسازی شده باشند و آن زمان نیز دانشنامه‌ها معمولاً یک منبع معتبر دیگر که گفته‌های منبع اول را تأیید کند لازم می‌دانند. ویکی‌پدیا در این زمینه چنان استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای ندارد.

مشکلات زیادی در زمینهٔ اعتبار ویکی‌پدیا وجود دارد که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به درج هدفمند اطلاعات اشتباه اشاره کرد.

اعتبار ویکی‌پدیا در منابع مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در یکی از مقاله‌های سال ۲۰۰۴ واشنگتن پست چنین نوشته شده بود:[۱]

  • جرج کاز، رئیس دانشنامهٔ بریتانیکا، گفته بود که ویکی‌پدیا در بهترین حالت حاصل خرد جمعی تعداد زیادی از نویسندگان آن است، اما مشکل این روش را در این دانسته بود که گاهی نیز یک مقاله ممکن است نتیجهٔ خرد — یا نابخردی — آخرین نویسنده مقاله باشد.
  • جیمی ولز نیز اذعان کرد که کیفیت ویکی‌پدیا ممکن است در حد بریتانیکا نباشد. او همچنین یادآور شد که دانشنامهٔ ۲۳۶سالهٔ بریتانیکا با مراقبت بیشتری نوشته شده است. ویکی‌پدیا نیز در نظر دارد کنترل‌های ویرایشی را به‌زودی اعمال کند، به طوری که ولز امیدوار است ویکی‌پدیا بتواند در آینده با بریتانیکا برابری کند.
  • در آن مصاحبه ولز اعلام کرده بود که تا یک سال دیگر می‌توانند به چنان کیفیتی دست پیدا کنند. او در نظر داشت در عرض چند هفته پیشنهادی را مطرح کند که مطابق آن تنها نسخه‌ای از مقالات که به عنوان نسخهٔ پایدار علامت خورده‌اند در نسخه‌های تحت سی‌دی ویکی‌پدیا عرضه شوند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "Spreading Knowledge, The Wiki Way" (به انگلیسی). The Washington Post. September 9, 2004.