ویکی‌پدیا:شلاق را بینداز و از لاشه دور شو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویکی‌پدیا:اسب)
ویکی‌پدینی که بالاخره فهمید اسب مرده چهارنعل نخواهد تاخت.

هر جر و بحثی بالاخره یک زمانی به طور طبیعی پایان می‌یابد، دیر یا زود دارد، سوخت و سوز ندارد. شاید آن بحث را برده باشید، شاید باخته باشید، شاید هم مساوی کرده باشید. نتیجه هرچه بوده حالا وقتش است که شلاق را رها کنید و کم‌کم از لاشهٔ اسب فاصله بگیرید.

اگر یک جر و بحث، مشاجره، مجادله، یا حتی یک گفتگوی ساده به طور طبیعی پایان یافته‌است، حالا چه یک طرف برنده شده باشد، یا چه به احتمال بیشتر جامعه کلاً علاقه‌اش را نسبت به آن موضوع از دست داده باشد، دیگر مهم نیست که طرفِ برنده بوده‌اید یا بازنده، ولش کنید؛ بی‌خیالش شوید.

اگر چنین نکنید، اگر همچنان بر پیکر نحیف آن بحث قدیمی تازیانه فرود آورید، اگر سعی کنید قضیه را دوباره مفتوح کنید، اگر مدام به موضوعات قدیمی بچسبید، اگر بخواهید جلو چشم دیگران به نشانهٔ پیروزی، مغرورانه رژه بروید . . . رسم فتوت و آیین دوست‌یابی را بجا نیاورده‌اید. دیگران را هم نخواهید توانست تحت تأثیر قرار دهید. در واقع دارید آن‌ها را اذیت می‌کنید.

  • اگر «برنده» شده‌اید — خوش به حالتان. حالا بروید سر کار و بارتان. هی در گوش ما نخوانید که دمار از روزگار حریفتان درآورده‌اید.
  • اگر «باخته‌اید» — متأسفیم. حالا بروید سر کار و زندگی‌تان. هی به ما نگویید که رقیبتان کلک سوار کرده و شرافتمندانه پیروز نشده‌است.
  • اگر جر و بحث خوابیده — بیدارش نکنید. موضوع تمام شده و دیگر کسی اهمیت نمی‌دهد. قبولش سخت است اما باید به آن عادت کنید.

بنابراین دفعهٔ بعد که خودتان را بالای لاشهٔ یک اسب مرده یافتید، لطفاً شلاقش نزنید. فایده‌ای ندارد. راهی برای زنده کردن اسب مرده با شلاق وجود ندارد. بگذارید آن حیوان بی‌زبان در آرامش ابدی فرو رود.

جستارهای وابسته[ویرایش]