ویکی‌پدیا و حمله روسیه به اوکراین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ به طور گسترده در ویکی‌پدیا در بسیاری از زبان‌ها پوشش داده شده‌است.[۱] این پوشش شامل مقالات مربوط به خود تهاجم و مرتبط با آن، و به‌روزرسانی مقالات قبلی موجود برای در نظر گرفتن تهاجم است.[۲] پوشش ویکی‌پدیا و سایر پروژه‌های ویکی‌مدیا از درگیری - و اینکه چگونه جامعه ویرایشگر داوطلب به آن پوشش دست یافت - توجه رسانه‌ها و دولت قابل توجهی را به خود جلب کرده‌است.[۳][۴][۵][۶]

پاسخ‌ها از ویکی‌پدیا[ویرایش]

ویکی‌پدیاهای گرجی و اوکراینی لوگوی خود را تغییر دادند تا رنگ آبی و طلایی پرچم اوکراین را بازتاب دهد.[۷]

بنیاد ویکی‌مدیا در ۱ مارس ۲۰۲۲ بیانیه‌ای منتشر کرد و خواستار «دسترسی مستمر به دانش آزاد» و «حل و فصل فوری و مسالمت‌آمیز مناقشه» شد.[۸]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Kleinz_2022 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Kleinz_20222 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Liffey_2022 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Gregory_2022 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  5. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Elder_2022 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  6. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Harrison_2022 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  7. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Harrison_20222 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  8. "Wikimedia Foundation calls for continued access to free and open knowledge as Ukraine crisis continues". Wikimedia Foundation. 1 March 2022. Retrieved 1 March 2022.

برای مطالعه بیشتر[ویرایش]