نبرد کادش

مختصات: ۳۴°۳۳′۲۰″شمالی ۳۶°۲۹′۵۳″شرقی / ۳۴٫۵۵۵۴۸۷°شمالی ۳۶٫۴۹۸۰۲۸°شرقی / 34.555487; 36.498028
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نبرد کادش
بخشی از جنگ‌های پادشاهی مصر و امپراتوری هیتی

رامسس دوم به هنگام کشتن یک سرباز هیتی درحالی که سرباز دیگری را زیر پا گذاشته است (از نگاره‌های داخل معبد ابوسمبل)
تاریخژوئیه ۱۲۷۴ قبل از میلاد
موقعیت
کناره رود عاصی در نزدیکی شهر باستانی کادش
۳۴°۳۳′۲۰″شمالی ۳۶°۲۹′۵۳″شرقی / ۳۴٫۵۵۵۴۸۷°شمالی ۳۶٫۴۹۸۰۲۸°شرقی / 34.555487; 36.498028
نتایج

تساوی طرفین

طرف‌های درگیر
پادشاهی نوین مصر امپراتوری هیتی
فرماندهان و رهبران
رامسس دوم مواتالی دوم
قوا
حدود ۲۰۰۰۰ نفر شامل ۱۶۰۰۰ پیاده و ۲۰۰۰ ارابه دونفره (نیمی از قوا در جنگ شرکت کردند) بین ۲۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ نفر شامل ۱۵۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ پیاده و ۲۵۰۰ تا ۳۷۰۰ ارابه (بخشی از قوا در جنگ شرکت کردند)
تلفات و خسارات
نامعلوم نامعلوم

نبرد کادش یکی از بزرگترین نبردهای عصر برنز و احتمالاً بزرگترین نبرد ارابه ای در تاریخ بشر است که در ژوئیه ۱۲۷۴ قبل از میلاد بین مواتالی دوم شاه هیتی و رامسس دوم شاه مصر باستان رخ داد. در این نبرد ۵٫۰۰۰ ارّابه و بیش از ۹٫۰۰۰ سرباز پیاده‌نظام در این جنگ شرکت داشتند.[۱][۲][۳]

این نبرد به لحاظ تاکتیکی، منجر به پیروزی رامسس دوم شد. پس از آنکه در آغاز سپاهش به علت یورش ناگهانی ارابه‌های هیتی‌ها آشفته شد، وی توانست شجاعانه سپاه پراکنده اش را که در حال فرار بودند گرد آورد. سپس ارابه‌های دونفره سبک‌تر و چابک‌تر مصری، ارابه‌های سه نفره سنگین تر و کندتر هیتی را تعقیب کردند و بر آن‌ها غلبه نمودند و ارابه‌های هیتی به سوی رودخانه گریختند و طبق گزارش منابع مرتبط با رامسس ارابه رانان ارابه‌ها رها کرده و گریختند. اما طبق منابع هیتی، در خاتمه جنگ رامسس شکست خورد و مجبور به دست شستن از فتح کادش شد. تاریخ نگاران نوین بر این باورند که این نبرد نشانه برتری فناوری مصری‌ها بود و برای آن‌ها روحیه بخش محسوب شد.[۴]

این قدیمی‌ترین نبرد تاریخ بشر است که اطلاعات نیروها و آرایش آن‌ها در تاریخ ثبت شده‌است.

گستره پادشاهای مصر باستان و پادشاهی هیتی در زمان رامسس دوم

منابع[ویرایش]

  1. near the modern village of الحوز in Syria's شهرستان القصیر. see Kitchen, K. A. , "Ramesside Inscriptions", volume 2, Blackwell Publishing Limited, 1996, pp. 16–17.
  2. Eggenberger, David (1985). An Encyclopedia of Battles. Dover Publications. p. 214.
  3. M. Healy, Qadesh 1300 BC: Clash of the warrior kings, 32
  4. Ancient Discoveries: Egyptian Warfare. Event occurs at 12:00 hrs EDST, 2008-05-14. Archived from the original on 4 March 2009. Retrieved 2008-05-15.