اف (اکس)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اف (اکس)
اف (اکس) در اکتبر ۲۰۱۵ از چپ به راست: ویکتوریا، کریستال، امبر، لونا
اف (اکس) در اکتبر ۲۰۱۵
از چپ به راست: ویکتوریا، کریستال، امبر، لونا
اطلاعات پس‌زمینه
خاستگاهسئول، کره جنوبی
ژانرپاپ کره‌ایالکتروپاپسینث‌پاپ
سال‌های فعالیت۲۰۰۹ – کنون
ناشر(ان)اس.ام. انترتینمنتاوکس تی‌رکس
همکاری‌های مرتبطشهر اس.ام.
اعضا
اعضای پیشین
وبگاه

اِف (اکس) (به کره‌ای: 에프엑스؛ به انگلیسی: (f(x) یک گروه دخترانه کی-پاپ است که در سال ۲۰۰۹ میلادی، زیرنظر اس.ام. اینترتینمنت شکل گرفت. این گروه از چهار عضو به نام‌های ویکتوریا، امبر، لونا و کریستال تشکیل شده‌است. البته لازم است ذکر شود که این گروه در ابتدا یک گروه پنج نفره بود تا اینکه در ۷ اوت ۲۰۱۵، سولی جهت تمرکز بر فعالیت‌های بازیگری خود، به‌طور رسمی گروه را ترک کرد.

اف (اکس) به صورت رسمی در سپتامبر ۲۰۰۹ و با تک‌آهنگ «لاچاتا» فعالیت خود را آغاز کرد. اولین آلبوم استودیویی آن‌ها پینوکیو (۲۰۱۱) و دو آلبوم کوتاه آن‌ها به نام‌های نو اِی‌بی‌اُ (۲۰۱۰) و شوک الکتریکی (۲۰۱۲) توانست سه آهنگ شماره یک در جدول دیجیتال گائون به دست آورد. دومین آلبوم استدیویی آن‌ها که نوار صورتی (۲۰۱۳) نام داشت، تنها آلبوم کره‌ای بود که به انتخاب کانال فیوز، در لیست «۴۱ آلبوم برتر» سال ۲۰۱۳ جای گرفت.[۱] سومین و چهارمین آلبوم استودیویی گروه که به ترتیب چراغ قرمز (۲۰۱۴) و چهاردیواری (۲۰۱۵) بودند نیز با موفقیت‌های تجاری زیادی همراه و همچنین توسط منتقدین و صاحب‌نظران عرصهٔ موسیقی مورد ستایش قرار گرفتند. این گروه به علت سبک پوشش متنوع و موسیقی الکترونیک و الکتروپاپ خود،[۲] به عنوان «ریسک پذیرترین گروه کی-پاپ» شناخته می‌شود.[۳] همچنین اف (اکس) اولین گروه کی-پاپ بود که در فستیوال جنوب از طریق جنوب‌غربی به اجرا پرداخت.[۴]

اعضا[ویرایش]

عنوان هنری نام اصلی زادروز ملیت
ویکتوریا* سونگ چییِن ۲ فوریهٔ ۱۹۸۷ ‏(۳۷ سال)  چین
امبر امبر جوزفین لیو ۱۸ سپتامبر ۱۹۹۲ ‏(۳۱ سال)  ایالات متحده آمریکا
لونا پارک سون‌یونگ ۱۲ اوت ۱۹۹۳ ‏(۳۰ سال)  کره جنوبی
کریستال کریستال جانگ ۲۴ اکتبر ۱۹۹۴ ‏(۲۹ سال)  ایالات متحده آمریکا
سولی (عضو سابق) چوی جین‌ری ۲۹ مارس ۱۹۹۴ ‏(۳۰ سال)  کره جنوبی

رهبر*

ترانه‌شناسی[ویرایش]

آلبوم‌ها[ویرایش]

آلبوم‌های استودیویی
آلبوم‌های چندآهنگه

منابع[ویرایش]

  1. «f(x)′s Album Listed as Fuse TV's 'The 41 Best Albums of 2013». ENewsWorld.com. CJ E&M enewsWorld. ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۱ ژانویهٔ ۲۰۱۶.
  2. Jackson، Julie (۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۴). «f(x)'s 'Red Light' video surpasses 2m hits on first day». Koreaherald.com. دریافت‌شده در ۲۱ ژانویهٔ ۲۰۱۶.
  3. «Starter: 20 Essential K-Pop Songs». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۱ ژانویهٔ ۲۰۱۶.
  4. Oak، Jessica (۲۶ مارس ۲۰۱۳). «f(x) Talks About Performing as First K-Pop Act at SXSW». Billboard. دریافت‌شده در ۲۱ ژانویهٔ ۲۰۱۶.

پیوند به بیرون[ویرایش]