آدیتیاس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مجسمه قرن یازدهمی از سوریا با یازده آدیتاس دیگر که در بالای آن به تصویر کشیده شده‌است.

آدیتیاس (سانسکریت: आदित्य، آوانگاری: Ādityá، ت.«of Aditi») در هندوئیسم و زبان سانسکریت به فرزندان آدیتی اشاره دارد، الهه‌ای که نمایانگر بی‌نهایت است.[۱] نام آدیتیا، در مفرد، برای اشاره به خدای خورشید، سوریا (ایزد) گرفته شده‌است. به‌طور کلی، آدیتیاها دوازده عدد هستند، شامل:

  1. سوریا (ایزد)
  2. آریامن (ودایی)
  3. تواشتا
  4. ساویتر
  5. باگا (ودایی)
  6. داتا
  7. میترا (ودایی)
  8. وارونا
  9. امسا (ودایی)
  10. پوشان
  11. ایندرا
  12. ویشنو (به شکل وامانا).[۲]

تعیین مشخصات[ویرایش]

آدیتیاها یکی از خدایان اصلی هندوئیسم کلاسیک وداها متعلق به طبقه خورشیدی هستند. در وداها، سرودهای متعددی به میترا، وارونا، ساویتر و غیره تقدیم شده‌است. آدیتیا در ریگ‌ودا به روشنی و پاکی چون نهرهای آب، عاری از هر گونه حیله و دروغ، بی‌عیب و بی‌نقص توصیف شده‌است.

این دسته از خدایان به عنوان نگهدارنده اموال منقول و دارمای غیرمنقول درمه دیده شده‌است. آدیتیا خدایان مهربانی هستند که به عنوان محافظ همه موجودات عمل می‌کنند، که مشیت می‌دهند و از دنیای ارواح محافظت می‌کنند و از جهان محافظت می‌کنند. در شکل میترا-وارونا، آدیتیاها به قانون ابدی وفادار هستند و به عنوان عاملان بدهی عمل می‌کنند.[۳]

در استفاده امروزی در زبان سانسکریت، اصطلاح آدیتیا بر خلاف آدیتیاهای ودایی مفرد شده‌است و مترادف با سوریا (ایزد) خورشید استفاده می‌شود. اعتقاد بر این است که دوازده آدیتیا نشان دهنده دوازده ماه در تقویم و دوازده جنبه خورشید هستند. از آنجایی که تعداد آنها دوازده نفر است، به آنها «دواداش آدیتیا» می‌گویند.[۴]

۱۲ آدیتیاس اساساً خورشیدهای ماهانه هستند که مربوط به تقریباً ۱۲ قمری در یک سال شمسی است.

پانویس[ویرایش]

  1. Werner, Karel (2005). A Popular Dictionary of Hinduism. Routledge. p. 17. ISBN 978-1-135-79753-9.
  2. Dalal, Roshen (2014-04-18). Hinduism: An alphabetical guide (به انگلیسی). Penguin UK. ISBN 978-81-8475-277-9.
  3. Rig Veda. Translated by Griffith, Ralph T.H. Book 2, Hymn XXVII.
  4. Sathyamayananda, Swami (2012). Ancient Sages. Mylapore, Chennai: Sri Ramakrishna Math. p. 173. ISBN 978-81-7505-356-4.

پیوند به بیرون[ویرایش]