جوآن کراوفورد: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
FarbodBot (بحث | مشارکت‌ها)
JYBot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۲۲: خط ۲۲:
{{Link GA|en}}
{{Link GA|en}}


[[رده:بازیگران زن اهل آمریکا]]
[[رده:آمریکایی‌های ایرلندی‌تبار]]
[[رده:آمریکایی‌های ایرلندی‌تبار]]
[[رده:آمریکایی‌های بریتانیایی‌تبار]]
[[رده:آمریکایی‌های بریتانیایی‌تبار]]

نسخهٔ ‏۳۰ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۱۹:۳۷

پرونده:JoanCrawfordByYousufKarsh.jpg
جوآن کراوفورد

جوآن کراوفورد (به انگلیسی: Joan Crawford) هنرپیشهٔ آمریکایی سینما، تئاتر و تلویزیون بود. او در ۲۳ مارس ۱۹۰۵ در سن آنتونیو تگزاس به دنیا آمد و در ۱۰ می۱۹۷۷ در نیویورک سیتی درگذشت.

کراوفورد در ابتدا به عنوان رقاص با برخی کمپانی‌های تئاتر همکاری می‌کرد و این پیش از آن بود که کارش را در تئاتر برادوی آغاز کند. او در سال ۱۹۲۵ اولین قراردادش را با مترو گلدوین میر امضا کرد. در ابتدا کمیت و کیفیت نقش‌هایی که برایش در نظر گرفته می‌شدند ناامید کننده بود، به همین خاطر نوعی «کمپین تبلیغ برای خود» راه انداخت به شکلی که در اواخر دههٔ ۱۹۲۰ بعنوان یک فلَپر شهرت پیدا کرده بود. کراوفورد در دههٔ ۱۹۳۰ از نظر شهرت با دیگر ستارگان «مترو گلدوین میر» مانند گرتا گاربو و نورما شیرر رقابت می‌کرد. او اغلب نقش زنان جوان و سختکوشی را ایفا می‌کرد که در پایان داستان به موفقیت عشقی و مالی می‌رسیدند. فیلم‌های کراوفورد (با مضمون پیشرفت یک زن جوان از ژنده‌پوشی به ثروت) نزد جامعهٔ آن روز آمریکا که در دوران رکود بزرگ به سر می‌برد و به خصوص بانوان بسیار محبوب شدند. کراوفورد تبدیل به یکی از برجسته‌ترین ستارگان هالیوود و یکی از پردرآمدترین زنان آمریکا شد، اما به مرور فیلم‌های او شروع به خسارت دادن در گیشه کردند به شکلی که در اواخر دههٔ ۱۹۳۰ به عنوان «سَم باکس آفیس» شناخته می‌شدند.

پس از ۲ سال دوری از صحنه، کرافورد در سال ۱۹۴۵ و با فیلم «Mildred Pierce» بازگشتی موفقیت‌آمیز داشت و برای آن فیلم اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد. در سال ۱۹۵۵ و در پی ازدواج با مدیر عامل پپسی کولا آلفرد استیل وارد آن شرکت شد. پس از مرگ همسرش در سال ۱۹۵۹ به‌عنوان جانشین او انتخاب شد اما در سال ۱۹۷۳ و بر خلاف میل خودش از آن سمت کناره‌گیری کرد. در دههٔ ۱۹۶۰ به صورت منظم اما کم‌تر در سینما و تلویزیون حضور داشت و سرانجام در سال ۱۹۷۰ با بازی در فیلم "Trog" برای همیشه از بازیگری کناره گرفت.از نظر زیبایی مورد توجه کارگردانان قرار داشت .

کراوفورد ۴ بار ازدواج کرد. ۳ ازدواج اولش با طلاق و ازدواج آخری با مرگ همسرش خاتمه یافتند. او ۵ کودک بی‌سرپرست را به فرزندی پذیرفت که بعداً یکی از آنها را به مادر واقعی‌اش بازگرداند. کراوفورد از برقرار کردن یک رابطهٔ مثبت با ۲ فرزند بزرگش کریستینا و کریستوفر ناتوان بود و آن ۲ را از ارث محروم کرد. پس از مرگش، کریستینا کتابی با نام مامی عزیزترینم نوشت که در آن ادعا کرده بود تمام عمر مورد آزار فیزیکی و احساسی جوآن کراوفورد بوده‌است.

منابع

ویکی‌پدیای انگلیسی

پیوند به بیرون


الگو:Link FA الگو:Link FA الگو:Link FA الگو:Link GA