دانشگاه الازهر: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۰°۰۲′۴۵″ شمالی ۳۱°۱۵′۴۵″ شرقی / ۳۰٫۰۴۵۸۳°شمالی ۳۱٫۲۶۲۵۰°شرقی / 30.04583; 31.26250
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Dinamik-bot (بحث | مشارکت‌ها)
MerlIwBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: افزودن arz:جامعة الأزهر
خط ۷۳: خط ۷۳:


[[ar:جامعة الأزهر]]
[[ar:جامعة الأزهر]]
[[arz:جامعة الأزهر]]
[[az:Əl-Əzhər Universiteti]]
[[az:Əl-Əzhər Universiteti]]
[[be:Універсітэт Аль-Азхар]]
[[be:Універсітэт Аль-Азхар]]

نسخهٔ ‏۲۶ ژانویهٔ ۲۰۱۳، ساعت ۱۱:۵۲


دانشگاه الازهر
دانشگاه الازهر
بنیانگذاری شدهبین سال‌های ۹۷۰ تا ۹۷۲
۱۹۶۱ (دانشگاه)
موقعیتمصر قاهره, مصر
وبگاه

دانشگاه الازهر (در عربی:جامعة الأزهر الشريف) که در بین سال‌های ۹۷۰ تا ۹۷۲ به عنوان یک مدرسه در شهر قاهره مصر پایه‌گذاری شد، مرکز اصلی ادبیات عربی و علوم اسلامی سنی در جهان است.

پیشینه

جامع الأزهر از مهمترین مساجد مصر است. محمد العربی فرمانده خلیفه فاطمی عبدالحمید بن محمد علی فاطمی آن را تأسیس نمود، تا مسجد و مدرسه‌ای باشد که مبلغین فاطمیان راتربیت نماید و مذهب اسماعیلی شیعه که مذهب فاطمیون مصر بود، را ترویج نمایند. وبنای آن بعد از فتح مصر در ۱۴ رمضان سال ۳۵۹ (قمری) (۹۷۰ (میلادی)) آغاز گردید.

ساختمان الأزهر

الأزهر اولین مسجدی بود که در شهر قاهره بنا گردید، به همین علت مسجد جامع قاهره محسوب می‌گردید. و ساختمان آن عبارت بود از یک صحن که سه رواق در اطراف آن بود، که بزرگترین آنها رواق قبله بود. وبعد مجموعه‌ای از رواق و شبستان ومدرسه ومحراب ومناره و مأذنه به آن اضافه گردید.

علت نام‌گذاری

دلیل نام‌گذاری آن به الأزهر انتسابش به فاطمه زهرا ع، فرزند محمد، ص پیامبر اسلام است که فاطمیان از نوادگان و منتسبین به او بودند.[نیازمند منبع]

تاریخ الأزهر

بنای مسجد دو سال طول کشید. واولین نماز جمعه هفتم رمضان۶۱هـ در آن اقامه گرديد. ودر سال ۳۷۸هـ/۹۸۸م خلیفه فاطمی العزیز بالله آن را مدرسه‌ای برای آموزش مسائل وعلوم باطنیه اسماعیلین قرار داد و محصلین از آفریقا وآسیا برای تحصیل به انجا می‌آمدند. وتحصل در آنجا بدون هزینه ورایگان صورت می‌گرفت. وفاطمیین منابع در آمدی به صورت وقف برای تأمین هزینه‌های آن ایجاد نمودند. وبعد از آنکه صلاح الدین در مصر به قدرت رسید برپایی نماز جمعه را در آنجا منع کرد وآنرا به مسجدی ومدرسه‌ای سنی تبدیل نمود. و موقوفه‌هایی بر آن وقف نمودند ودربهای آن برای تمامی طالبین علم در سرتاسر جهان اسلام باز شد. وبرای آنان مسکن وماهیانه‌ای از درآمد موقوفاتش تهیه می‌شد.

اهمیت الأزهر

الأزهر نقش مهمی در حفظ وگسترش کیان عربی وبر گسترش زبان عربی وحفظ آن از ترک وانحراف بعد از سقوط خلافت عباسیان در بغداد داشت، و در حفظ زبان ترکی در ایام خلافت عثمانیان وحکومت محمد علی پاشادر سال ۱۸۰۵ بر مصر نیز تأثیر به سزایی داشت. الأزهر تأثیر به سزایی بر حکومتها و جلوگیری از ظلم آنان داشت و فعالیتهای سیاسی زیادی را در تاریخ خود برجا گذاشته‌است.

از جمله مقابله با اشغال فرانسه در زمان ناپلئون و آغاز انقلاب برضد آنان، که باعث خروج فرانسویان از مصر شد.

منابع

Wikipedia contributors, "Al-Azhar University," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Al-Azhar_University&oldid=205705784 http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9_%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B2%D9%87%D8%B1