فعل ربطی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
MerlIwBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: افزودن cs:Spona (sloveso)
Xqbot (بحث | مشارکت‌ها)
جز r2.7.3) (ربات: تغییر pl:Copula (łącznik) به pl:Łącznik (gramatyka)
خط ۴۲: خط ۴۲:
[[nn:Kopula]]
[[nn:Kopula]]
[[no:Kopula]]
[[no:Kopula]]
[[pl:Copula (łącznik)]]
[[pl:Łącznik (gramatyka)]]
[[pt:Verbo de ligação]]
[[pt:Verbo de ligação]]
[[ru:Связка (лингвистика)]]
[[ru:Связка (лингвистика)]]

نسخهٔ ‏۲ ژانویهٔ ۲۰۱۳، ساعت ۰۳:۱۷

فعل ربطی یا فعل اسنادی (به انگلیسی: Linking Verb) به فعلی گفته می‌شود که در جمله اسنادی به کار می‌رود. افعالی مثل «بودن»، «شدن»، «گردیدن» و «به نظر رسیدن»، فعل ربطی محسوب می‌شوند.[۱]

فعل ربطی در هر قضیه حملی در منطق است که اصطلاحاً آن را رابطه یا نسبت حکمیه می‌نامند. نقش نسبت حکمیه این است که نشان می‌دهد میان موضوع و محمول رابطه‌ای وجود دارد و لذا آن‌ها را از شکل دو مفهوم مستقل خارج کرده و به شکل یک حکم یا تصدیق یا جملهٔ خبری در می‌آورد. نسبت حکمیه به دو شکل کلی اثبات و نفی وجود دارد.

فعل ربطی، علاوه بر زمان حال می‌توان به صورت زمان گذشته یا آینده نیز بیان شود؛ مانند «هوا طوفانی بود.»، یا «هوا طوفانی خواهد شد».

«است» و «نیست» رابط غیرزمانی نامیده می‌شود، زیرا محمول را به طور مطلق برای موضوع اثبات، یا از آن سلب می‌کند و نسبت حُکمیه را به زمان خاصّی مقیّد نمی‌سازد. در حالی که وقتی فعل در زمان گذشته و یا آینده بیاید، زمان در نظر گرفته می‌شود.

فعل ربطی می‌تواند ایجابی و مثبت باشد، مانند مثال «هوا طوفانی است» و می‌تواند سلبی و منفی باشد، مانند: «هوا طوفانی نیست.». ایجابی بودن یا سلبی بودن یک قضیه را «کیف» یا «کیفیت» آن قضیه می‌نامند. قضیه‌ای که فعل ربطی آن ایجابی باشد، «موجبه» و قضیه‌ای که فعل ربطی آن سلبی باشد، «قضیه سالبه» نامیده می‌شود.

منبع

  1. ظرفیت فعل و ساخت‌های بنیادین جمله در فارسی امروز، امید طبیب زاده، تهران: نشر مرکز، ۱۳۸۵.

Wikipedia contributors, "Copula," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Copula&oldid=197181594