منوآمین اکسیداز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[مونوآمین اکسیداز]] [[آنزیم|آنزیمی]] که انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند [[سروتونین]]، [[اپینفرین]]، [[دوپامین]] و مونوآمین‌های دیگر را در [[مغز]] را تخریب می‌کند. از آن‌جایی که کاهش سطح این مواد یکی از عوامل افسردگی شمرده می‌شود، افزایش عملکرد آن‌ها به کنترل افسردگی و برخی مشکلات روانی دیگر می‌انجامد.
[[مونوآمین اکسیداز]]ها گروهی از [[آنزیم|آنزیمها]] در جدار میتوکندری هستند که مونوامینهایی مانند [[سروتونین]]، [[اپینفرین]]، [[دوپامین]] ، [[تیرامین]] و مونوآمین‌های دیگر را اکسید میکنند. [[مونوآمین اکسیداز]]ها در [[مغز]] میانجیهای عصبی مونوامین را تخریب می‌کند، از آن‌جایی که کاهش سطح این مواد یکی از عوامل افسردگی شمرده می‌شود، افزایش عملکرد آن‌ها به کنترل افسردگی و برخی مشکلات روانی دیگر می‌انجامد.
== مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز ==
== مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز ==



نسخهٔ ‏۱۳ دسامبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۳:۳۴

مونوآمین اکسیدازها گروهی از آنزیمها در جدار میتوکندری هستند که مونوامینهایی مانند سروتونین، اپینفرین، دوپامین ، تیرامین و مونوآمین‌های دیگر را اکسید میکنند. مونوآمین اکسیدازها در مغز میانجیهای عصبی مونوامین را تخریب می‌کند، از آن‌جایی که کاهش سطح این مواد یکی از عوامل افسردگی شمرده می‌شود، افزایش عملکرد آن‌ها به کنترل افسردگی و برخی مشکلات روانی دیگر می‌انجامد.

مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز

مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز با نام اختصاری MAOI دسته‌ای از داروهای ضد افسردگی هستند. این داروها به‌دلیل عوارض جانبی و تداخل‌های دارویی خطرناکشان کمتر تجویز می‌شوند اما در درمان افسردگی بسیار مؤثرند.

MAOIها معمولاً به عنوان داروهای خط دوم برای افرادی که از سایر داروهای ضد افسردگی (از جمله سه‌حلقه‌ای‌ها و مهارکننده‌های بازجذب سروتونین) خیری ندیده‌اند، به‌ویژه مبتلایان به افسردگی‌های غیرعادی (آتیپیک) و شدید تجویز می‌شوند. این داروها در درمان اختلال هراس، فوبیای اجتماعی، بیماری پارکینسون، جلوگیری از حملات میگرن و ترک سیگار نیز مؤثرند.

انواع جدیدتر این داروها از جمله سلژیلین و موکلوبومید عوارض و خطر کمتری دارند اما به‌اندازه داروهای قدیمی موثر نیستند.

جستارهای وابسته

مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز

منابع

Jase Donaldson. «Monoamine Oxidase Inhibitor (MAOI) Information Page». Insight Journal. National Center for Health and Wellness، ۲۶ آوریل ۲۰۰۶. بازبینی‌شده در دسامبر ۲۰۰۸.