اثر ترموالکتریکی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
صفحه‌ای جدید حاوی «thumb|المنت پلیته ۱۶*۱۶ '''اثر ترموالکتریک''' تبدیل مستقیم اخ...» ایجاد کرد
برچسب: منبع‌دهی نادرست (AF)
 
JYBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۲۳) +مرتب+تمیز(۳.۸): + ۵ رده
خط ۱: خط ۱:
[[File:Peltierelement 16x16.jpg|thumb|المنت پلیته ۱۶*۱۶]]
[[پرونده:Peltierelement 16x16.jpg|بندانگشتی|المنت پلیته ۱۶*۱۶]]
'''اثر ترموالکتریک''' تبدیل مستقیم [[اختلاف دما]] به [[ولتاژ الکتریکی]] و یا برعکس آن است . یک دستگاه ترموالکتریک وسیله ای است در صورت وجود اختلاف دما در دو سرش ،ولتاژی را پدید می آورد و در مقابل در صورت گرفتن ولتاژ در دو سرش اختلاف دما ایجاد می شود . در ابعاد اتمی ، [[گرادیان]] [[دما]]ی اعمال شده سبب می شود تا [[حامل های بار]] در ماده از سر گرم به سر سرد حرکت کنند .
'''اثر ترموالکتریک''' تبدیل مستقیم [[اختلاف دما]] به [[ولتاژ الکتریکی]] و یا برعکس آن است . یک دستگاه ترموالکتریک وسیله ای است در صورت وجود اختلاف دما در دو سرش ،ولتاژی را پدید می آورد و در مقابل در صورت گرفتن ولتاژ در دو سرش اختلاف دما ایجاد می شود . در ابعاد اتمی ، [[گرادیان]] [[دما|دمای]] اعمال شده سبب می شود تا [[حامل های بار]] در ماده از سر گرم به سر سرد حرکت کنند .


این اثر در [[تولید الکتریسیته]] و محاسبه دمای اجسام یا تغییر دمایشان کاربرد دارد . چون گرم شدن و سرد شدن ارتباط مستقیمی با قطبش ولتاژ اعمال شده دارد، دستگاه های ترموالکتریک ، کنترل کننده های بسیار موثر دما هستند.
این اثر در [[تولید الکتریسیته]] و محاسبه دمای اجسام یا تغییر دمایشان کاربرد دارد . چون گرم شدن و سرد شدن ارتباط مستقیمی با قطبش ولتاژ اعمال شده دارد، دستگاه های ترموالکتریک ، کنترل کننده های بسیار موثر دما هستند.
خط ۷: خط ۷:


== منابع ==
== منابع ==
{{پانویس}}
*[http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_effect ویکی پدیای انگلیسی]
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_effect ویکی پدیای انگلیسی]

[[رده:اچ‌وی‌ای‌سی]]
[[رده:الکتریسیته]]
[[رده:پدیده‌های فیزیکی]]
[[رده:تبدیل انرژی]]
[[رده:ترمودینامیک]]


[[bg:Термоелектрически ефект]]
[[bg:Термоелектрически ефект]]

نسخهٔ ‏۲۴ نوامبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۸:۲۴

المنت پلیته ۱۶*۱۶

اثر ترموالکتریک تبدیل مستقیم اختلاف دما به ولتاژ الکتریکی و یا برعکس آن است . یک دستگاه ترموالکتریک وسیله ای است در صورت وجود اختلاف دما در دو سرش ،ولتاژی را پدید می آورد و در مقابل در صورت گرفتن ولتاژ در دو سرش اختلاف دما ایجاد می شود . در ابعاد اتمی ، گرادیان دمای اعمال شده سبب می شود تا حامل های بار در ماده از سر گرم به سر سرد حرکت کنند .

این اثر در تولید الکتریسیته و محاسبه دمای اجسام یا تغییر دمایشان کاربرد دارد . چون گرم شدن و سرد شدن ارتباط مستقیمی با قطبش ولتاژ اعمال شده دارد، دستگاه های ترموالکتریک ، کنترل کننده های بسیار موثر دما هستند.

عبارت اثر ترموالکتریک شامل سه اثر شناخته شده مجزا است : اثر زبک ، اثر پلیته و اثر تامسون . بعضی کتاب ها از این اثر با عنوان اثر پلیته-زبک نیز نام برده اند.

منابع