گودومار: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
جز ابرابزار
خط ۱: خط ۱:
گودومار آخرین شاه بورگوندی بود که پس از مرگ برادر بزرگش از 524-534 میلادی بر [[بورگوندی]] حکومت می کرد.
گودومار آخرین شاه بورگوندی بود که پس از مرگ برادر بزرگش از ۵۲۴-۵۳۴ میلادی بر [[بورگوندی]] حکومت می‌کرد.
هم او و هم برادرش ، زیگیسموند شاه بورگوندی ، در نبرد با فرزندان [[کلوویس یکم|کلوویس]] (شاه [[فرانک ها|فرانکها]]) مغلوب شدند. گودومار گریخت اما زیگیسموند اسیرِ [[کلودومر]] (شاه [[اورلئان]]) گردید و مدتی بعد به قتل رسید.
هم او و هم برادرش، زیگیسموند شاه بورگوندی، در نبرد با فرزندان [[کلوویس یکم|کلوویس]] (شاه [[فرانک ها|فرانکها]]) مغلوب شدند. گودومار گریخت اما زیگیسموند اسیرِ [[کلودومر]] (شاه [[اورلئان]]) گردید و مدتی بعد به قتل رسید.
گودومار ارتشی را جمع کرد و دوباره بورگوندی را پس گرفت اما این بار ، کلودومر و برادرش ، تئودوریک اول (شاه [[متز]]) ، با لشکری نیرومند به بورگوندی حمله کردند.
گودومار ارتشی را جمع کرد و دوباره بورگوندی را پس گرفت اما این بار، کلودومر و برادرش، تئودوریک اول (شاه [[متز]])، با لشکری نیرومند به بورگوندی حمله کردند.
گودومار شکست خورده و از میدان نبرد گریخت. او تا مدت ها بعد تحت تعقیب قرار داشت تا آنکه در 534 میلادی به دست فرانک ها اسیر و کشته شد. سپس ، بورگوندی کاملاً مغلوب و مطیع فرانک ها گشت.
گودومار شکست خورده و از میدان نبرد گریخت. او تا مدت‌ها بعد تحت تعقیب قرار داشت تا آنکه در ۵۳۴ میلادی به دست فرانک‌ها اسیر و کشته شد. سپس، بورگوندی کاملاً مغلوب و مطیع فرانک‌ها گشت.

== منابع ==
== منابع ==
<!--- [[ویکی‌پدیا:پانویس‌ها]] را بخوانید. در وسط مقاله از <ref>منبع</ref> به عنوان منبع استفاده کنید -->
<!--- [[ویکی‌پدیا:پانویس‌ها]] را بخوانید. در وسط مقاله از<ref>منبع</ref> به عنوان منبع استفاده کنید --><ref>http://en.wikipedia.org/wiki/Godomar</ref>
<ref>http://en.wikipedia.org/wiki/Godomar</ref>
{{پانویس}}
{{پانویس}}



نسخهٔ ‏۲۸ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۹:۲۶

گودومار آخرین شاه بورگوندی بود که پس از مرگ برادر بزرگش از ۵۲۴-۵۳۴ میلادی بر بورگوندی حکومت می‌کرد. هم او و هم برادرش، زیگیسموند شاه بورگوندی، در نبرد با فرزندان کلوویس (شاه فرانکها) مغلوب شدند. گودومار گریخت اما زیگیسموند اسیرِ کلودومر (شاه اورلئان) گردید و مدتی بعد به قتل رسید. گودومار ارتشی را جمع کرد و دوباره بورگوندی را پس گرفت اما این بار، کلودومر و برادرش، تئودوریک اول (شاه متز)، با لشکری نیرومند به بورگوندی حمله کردند. گودومار شکست خورده و از میدان نبرد گریخت. او تا مدت‌ها بعد تحت تعقیب قرار داشت تا آنکه در ۵۳۴ میلادی به دست فرانک‌ها اسیر و کشته شد. سپس، بورگوندی کاملاً مغلوب و مطیع فرانک‌ها گشت.

منابع

[۱]