مانیفست حزب کمونیست: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
MahdiBot (بحث | مشارکت‌ها)
JackieBot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۹۹: خط ۹۹:
[[nn:Det kommunistiske manifestet]]
[[nn:Det kommunistiske manifestet]]
[[no:Det kommunistiske manifest]]
[[no:Det kommunistiske manifest]]
[[pa:ਕਮਿਉਨਿਸਟ ਪਾਰਟੀ ਦਾ ਮੈਨੀਫੈਸਟੋ]]
[[pl:Manifest komunistyczny]]
[[pl:Manifest komunistyczny]]
[[pt:Manifesto Comunista]]
[[pt:Manifesto Comunista]]

نسخهٔ ‏۲۱ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۱۷

بیانیهٔ حزب کمونیست
نویسنده(ها)کارل مارکس و فردریک انگلس
زبانآلمانی

مانیفست حزب کمونیست (به آلمانی: Manifest der Kommunistischen Partei) اثری سیاسی است که در قرن نوزدهم توسط کارل مارکس و فردریک انگلس نوشته شده‌است. این کتاب اولین بار در ۲۱ فوریه ۱۸۴۸ منتشر شد و از آن هنگام تاکنون یکی از تأثیرگذارترین متن‌های سیاسی دنیا به شمار می‌رود.[۱][نیازمند منبع] اکثریت قریب به اتفاق کمونیست‌های دنیا این کتاب را پرچم و برنامهٔ خود می‌دانند. مانیفست بلافاصله پس از انتشار به زبان آلمانی؛ به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی، هلندی و دانمارکی هم منتشر شد و در سال‌‌های بعد به تمامی زبان‌ها ترجمه شد.[۲]

مانیفست در واقع برنامه اتحادیه کمونیست بود که توسط مارکس و انگلس منتشر می‌شد. تز اصلی این برنامه چگونگی سرنگونی سرمایه‌داری با عمل انقلابی پرولتاریا و حرکت به سوی جامعه‌ای بی‌طبقه است.

جمله‌های معروف

در قسمت بالایی مقبره نوشتهٔ «کارگران تمام سرزمین‌ها متحد شوید» به چشم می خورد.

بسیاری از این جمله‌های کتاب شعار بسیاری از کمونیست‌ها هستند. برای مثال جملهٔ آغازین آن : «شبحی بر فراز اروپا پرسه می‌زند ... شبح کمونیسم» و جملهٔ پایانی آن : «کارگران تمام کشورها متحد شوید!» که نه تنها شعار احزاب کمونیستی مختلف و فیلم‌های و سرودهای مختلف بوده است که بر مقبرهٔ کارل مارکس در هایگیت نیز درج شده است.

منبع‌ها

  1. Seymour-Smith, Maerin (1998). The 100 Most Influential Books Ever Written: The History of Thought from Ancient Times to Today. Secaucus, NJ: Citadel Press.
  2. مانیفست (بیانیه حزب کمونیست) کتاب‌نیوز

پیوند به بیرون