بلاش دوم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ویرایش با ابرابزار
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
'''بلاش دوم''' یا '''وَلَگش دوم''' یکی از مدعیان سلطنت شاهنشاهی [[اشکانی]] است که از سال ۷۷ تا ۸۰ میلادی حکومت کرد. زمان حکومت او مقارن با [[پاکور دوم]] بود.
'''بلاش دوم''' یا '''وَلَگش دوم''' یکی از مدعیان سلطنت شاهنشاهی [[اشکانی]] است که از سال ۷۷ تا ۸۰ میلادی حکومت کرد. زمان حکومت او مقارن با [[پاکور دوم]] بود.


حدس زده می‌شود که وی در حدود دو سال آخر حکومت [[خسرو (اشکانی)|خسرو]] ادعای سلطنت کرد. از سکه‌های او پیداست که مرکز فرمانروایی او شهر [[سلوکیه]] بوده‌است. در زمان وی [[آلان]]‌ها برای بار دوم به ایران تاخته بودند با دریافت باجی سنگین از اشکانیان راضی به ترک کردن مناطق اشغال شده شدند. وی به به دست [[پاکور]] از فرمانروایی کنار زده شد. از سرانجام او اطلاع دقیقی در دست نیست.
حدس زده می‌شود که وی در حدود دو سال آخر حکومت [[خسرو (اشکانی)|خسرو]] ادعای سلطنت کرد. از سکه‌های او پیداست که مرکز فرمانروایی او شهر [[سلوکیه]] بوده‌است. در زمان وی [[آلان]]‌ها برای بار دوم به ایران تاخته بودند و شکست خوردند با دادن باجی سنگین به اشکانیان ترس از حمله ی اشکانیان برای نابودی آن ها باجی سنگین پرداختند تا حمله ای توسط اشکانیان صورت نگیرد.بلاش دوم به دست [[پاکور]] از فرمانروایی کنار زده شد. از سرانجام او اطلاع دقیقی در دست نیست.


{| align="center" cellpadding="2" border="۲"
{| align="center" cellpadding="2" border="۲"

نسخهٔ ‏۲۸ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۰:۳۱

بلاش دوم یا وَلَگش دوم یکی از مدعیان سلطنت شاهنشاهی اشکانی است که از سال ۷۷ تا ۸۰ میلادی حکومت کرد. زمان حکومت او مقارن با پاکور دوم بود.

حدس زده می‌شود که وی در حدود دو سال آخر حکومت خسرو ادعای سلطنت کرد. از سکه‌های او پیداست که مرکز فرمانروایی او شهر سلوکیه بوده‌است. در زمان وی آلان‌ها برای بار دوم به ایران تاخته بودند و شکست خوردند با دادن باجی سنگین به اشکانیان ترس از حمله ی اشکانیان برای نابودی آن ها باجی سنگین پرداختند تا حمله ای توسط اشکانیان صورت نگیرد.بلاش دوم به دست پاکور از فرمانروایی کنار زده شد. از سرانجام او اطلاع دقیقی در دست نیست.

سلف:
خسرو
شاهنشاه ایران

۷۷ - ۸۰ میلادی

جانشین:
بلاش سوم

منبع

  • خدادادیان، اردشیر، اشکانیان، نشر به‌دید،۱۳۸۰