ضلع: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
حذف سریع
Wayiran (بحث | مشارکت‌ها)
ابرابزار
خط ۱: خط ۱:
'''ضلع''' در هندسه، قطعه‌خطی است که دو رأس مجاور را در یک چندضلعی به هم متصل می‌کند. بنابراین یک ضلع رابطی برای یک قطعه خط یک‌بعدی و دو شی دوبعدی است.
{{حذف سریع|کوتاه}}

'''ضلع''' به خط های سازنده هر اشکالی گفته می شود که تعداد آن در هر اشکال نسبت به اشکال دیگر متفاوت است .
به طور مثال می توان به دارا بودن 3 ضلع در [[مثلث]] و 4 ضلع در [[مستطیل]] و 4 ضلع در [[مربع]] اشاره کرد.
ضلع به خط‌های سازنده هر شکل گفته می‌شود که تعداد آن در هر شکل نسبت به اشکال دیگر متفاوت است. به طور مثال می توان به دارا بودن ۳ ضلع در [[مثلث]] و ۴ ضلع در [[مستطیل]] و ۴ ضلع در [[مربع]] اشاره کرد.{{مدرک}}

توالی بستهٔ مسطح از ضلع‌ها، یک [[چندضلعی]] (و یک وجه) را شکل می‌دهد. در یک [[چندوجهی]]، در هر ضلع دقیقاً دو وجه با یکدیگر تماس دارند، در حالی که در [[چندبر|چندبرهای]] با ابعاد بالاتر، سه یا تعداد بیشتری از وجه‌ها در هر ضلع با یکدیگر تماس دارند.

==منابع==
*[en.wikipedia.org/w/index.php?title=Edge_(geometry)&oldid=500604547 Edge (geometry)]، مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیای انگلیسی، برداشت شده در ۸ ژوئیه ۲۰۱۲.

[[رده:مبانی هندسه]]
[[رده:هندسه چند بعدی]]
[[رده:چندبرها]]

[[ar:ضلع (هندسة)]]
[[ca:Aresta]]
[[cs:Strana (geometrie)]]
[[es:Arista (geometría)]]
[[eo:Latero]]
[[eu:Ertz (geometria)]]
[[fr:Arête (géométrie)]]
[[gl:Aresta]]
[[ko:모서리]]
[[hr:Brid]]
[[it:Spigolo]]
[[he:צלע (גאומטריה)]]
[[ht:Bò]]
[[lv:Šķautne]]
[[mk:Раб (геометрија)]]
[[nl:Ribbe]]
[[ja:辺]]
[[no:Kant (geometri)]]
[[pl:Krawędź (stereometria)]]
[[pt:Aresta]]
[[simple:Side]]
[[sl:Stranica]]
[[ckb:لا]]
[[sv:Kant (geometri)]]
[[uk:Ребро (геометрія)]]
[[zh:边]]

نسخهٔ ‏۸ ژوئیهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۵:۰۴

ضلع در هندسه، قطعه‌خطی است که دو رأس مجاور را در یک چندضلعی به هم متصل می‌کند. بنابراین یک ضلع رابطی برای یک قطعه خط یک‌بعدی و دو شی دوبعدی است.

ضلع به خط‌های سازنده هر شکل گفته می‌شود که تعداد آن در هر شکل نسبت به اشکال دیگر متفاوت است. به طور مثال می توان به دارا بودن ۳ ضلع در مثلث و ۴ ضلع در مستطیل و ۴ ضلع در مربع اشاره کرد.[نیازمند منبع]

توالی بستهٔ مسطح از ضلع‌ها، یک چندضلعی (و یک وجه) را شکل می‌دهد. در یک چندوجهی، در هر ضلع دقیقاً دو وجه با یکدیگر تماس دارند، در حالی که در چندبرهای با ابعاد بالاتر، سه یا تعداد بیشتری از وجه‌ها در هر ضلع با یکدیگر تماس دارند.

منابع

  • [en.wikipedia.org/w/index.php?title=Edge_(geometry)&oldid=500604547 Edge (geometry)]، مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیای انگلیسی، برداشت شده در ۸ ژوئیه ۲۰۱۲.