ورزش دوگانه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Amolbot (بحث | مشارکت‌ها)
Surena (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{در دست ویرایش ۲/بخش|ماه=ژانویه|روز=۲۷|سال=۲۰۱۲|چند = 2}}

ورزش زمستانی '''بیاتلون''' {{انگلیسی |Biathlon }} ترکیبی از دو ورزش [[اسکی صحرانوردی]] و [[تیراندازی]] است.اسکی صحرا نوردی بر [[استقامت ورزشی]] و تیراندازی بر میزان دقت شرکت کنندگان تاکید دارند.<br />
ورزش زمستانی '''بیاتلون''' {{انگلیسی |Biathlon }} ترکیبی از دو ورزش [[اسکی صحرانوردی]] و [[تیراندازی]] است.اسکی صحرا نوردی بر [[استقامت ورزشی]] و تیراندازی بر میزان دقت شرکت کنندگان تاکید دارند.<br />



نسخهٔ ‏۶ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۵:۱۱

ورزش زمستانی بیاتلون (به انگلیسی: Biathlon) ترکیبی از دو ورزش اسکی صحرانوردی و تیراندازی است.اسکی صحرا نوردی بر استقامت ورزشی و تیراندازی بر میزان دقت شرکت کنندگان تاکید دارند.


بیاتلون در ابتدا یک ورزش حاشیه ای به حساب می آمد اما به طور متداوم و موفق به ورزش های اصلی پیوست به طوری که عموم مردم خواستار پخش آن از تلویزیون شدند.از ابتدای دهه ی ۱۹۹۰ بینندکان علاقه مند به این ورزش به طور ثابت افزایش یافت به طوری که امروزه بیاتلون در بعضی از کشورها،به خصوص آلمان جزو محبوب ترین ورزش ها است.
بیاتلون قبل از این که به ورزش های المپیک زمستانی اضافه شود در قالب مسابقات جهانی بیاتلون و یا رقابت های جام جهانی بیاتلون برگزار می شد.

لیو گرته پویره نروژي در مسابقه المپیک ۲۰۰۶

تاریخچه

تاریخچه اولیه بیاتلون

نروژی ها غارنوشته هایی را پیدا کردند که ثابت می کرد، انسان بیش از ۵۰۰۰سال پیش هنگام شکار از چوب اسکی به عنوان وسیله ای برای ردیابی حیوانات وحشی بر روی برف استفاده می کرده است.نوشته های مربوط آن را می توان در تاریخ چین ، یونان و رومانی پیدا کرد برای مثال شاعر رومانیایی ویرژیل در حدود ۴۰ سال پیش از مسیح شکار با کفش اسکی را این گونه شرح می دهد: این تصویر که شکارچی در حال اسکی با تیر و کمان است هم در سنگ نوشته های سال ۱۰۵۰ در نروژ مطابقت دارد.

توسعه در ورزش نظامی

ریشه ی اصلی بیاتلون در اولویت اول در ورزش های رزمی دیده می شود.در ابتدا در دوره ی وایکینگ ها ساکنین اولیه در شمال نروژ بر روی چوب اسکی اسکی باموفقیت قادر به دفاع کردن از خود در مقابل حمله ی وایکینگ های دانمارکی بوده اند.در قرون وسطی هنگ پر سرعت و انعطاف پذیر اسکی کننده ها بخشی جدایی ناپذیر در ارتش های اسکاندیناوی و روسیه بوده است.
در قرن ۱۸ میلادی اسکی جزو مهمترین ورزش های رزمی در شمال اروپا شد.به طوری که یک سرباز خوب با دو ویژگی تیراندازی با مهارت و توانایی اسکی استقامت شناخته می شد. در سال ۱۷۶۷ در مرز سوئد و نروژ مسابقات اسکی استقامت و تیراندازی برگزار می شده است تااولین دوره مسابقات برنامه ریزی شده با در اواخر قرن ۱۹ که در آن اسکی استقامت همراه با مهارت تیراندازی با اهداف شکار یا نظامی اتفاق افتاد.
اولین انجمن بیاتلون در سال ۱۸۶۱ با نام کلوب اسلحه-اسکی تروزیل در نروژ تشکیل شد.در رایش آلمان ۱۸۹۵ مسابقات قهرمانی اسکی استقامت نظامی برای اولین بار برگزار شد.در سال ۱۹۱۲ در نروژ مسابقات تک نفره بیاتلون برگزار شد که بسیار به شکل امروزی این ورزش شبیه بود.در این رقابت شرکت کننده حق داشت دو بار ۱۰ تیراندازی انجام دهد.

تاریخچه مدرن بیاتلون

پس از جنگ جهانی دوم این ورزش برای افراد غیر نظامی آزاد شد.

منابع