راه‌اندازی (رایانه): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
ZxxZxxZ (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
MerlIwBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: افزودن ta:தொடக்க ஏற்றி
خط ۶۲: خط ۶۲:
[[sr:Bootloader]]
[[sr:Bootloader]]
[[sv:Bootning]]
[[sv:Bootning]]
[[ta:தொடக்க ஏற்றி]]
[[tr:Booting]]
[[tr:Booting]]
[[uk:Завантаження операційної системи]]
[[uk:Завантаження операційної системи]]

نسخهٔ ‏۲۴ آوریل ۲۰۱۲، ساعت ۰۱:۲۰

راه اندازی کردن[۱] یا بوت (boot) کردن بارگذاری سیستم‌عامل در حافظه کامپیوتر است که معمولاً از دیسک سخت و گاه گاهی از روی دیسک نرم انجام می‌شود.

راه‌اندازی معمولاً روال خودکاری است که با روشن نمودن یا بازنشانی (reset) رایانه شروع می‌گردد. مجموعه‌ای از دستورات که حافظه ROM(حافظه فقط خواندنی) قرار دارند، شروع به اجرا می‌کند. دسنورات مجموعه‌ای از خودآزماییهای هنگام روشن شدن (POST) را به منظور حصول اطمینان ار صحت عملکرد ابزارهایی مانند دیسکهای سخت انجام می‌دهند، سپس محل سیستم‌عامل راتعیین و آن را بارگذاری می‌کنند. در نهایت کنترل نیز را به سیستم‌عامل می‌دهند.

دیسک راه اندازی

هر دیسکی که توان بارگذاری و راه اندازی اولیه سیستم‌عامل را دارد، اغلب به یک دیسک نرم گفته می‌شود. که دارای یک علامت در اولین سکتور آن(بوت سکتور) یعنی وجود عددی خاص در آخرین ۲ بایت این سکتور است

راه اندازی سرد

روشن کردن رایانه و بار کردن سیستم‌عامل به درون آن روند راه اندازی شده کامپیوتر، هنگام روشن کردن آن را گویند. در این روند معمولاً چند تست سخت‌افزاری و سپس بارگذاری سیستم‌عامل از روی دیسک به حافظه صورت می‌گیرد.

راه اندازی گرم

راه اندازی مجدد سیستم به نحوی که نیازی به خاموش و روشن کردن آن نیست. این روندمعمولاً به مفهوم بارگذاری، یا بار گذاری مجدد سیستم عامل می‌باشد. در کامپیوترهای IBM و سازگار با آن کاربر می‌تواند با استفاده از ترکیب کلیدهای CTRL-ALT-DELعملیات راه اندازی گرم را انجام دهد.

جستارهای وابسته

منابع

  1. راه اندازی کردن واژهٔ مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی به جای boot انگلیسی است. «فرهنگ واژه‌های مصوّب فرهنگستان: ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۵، بخش لاتین، صفحهٔ ۳۳». وب‌گاه رسمی فرهنگستان. دریافت‌شده در ۱۹ خرداد ۱۳۹۰.