دفاکتو: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
رده:روابط بین الملل برداشته شد؛ رده:روابط بین‌الملل افزوده شد با استفاده از وپ:رده‌ساز
خط ۲۵: خط ۲۵:
[[رده:فرازهای حقوقی لاتین]]
[[رده:فرازهای حقوقی لاتین]]
[[رده:روابط بین‌الملل]]
[[رده:روابط بین‌الملل]]
[[رده:عبارت‌ها و واژه‌های لاتین]]


[[af:De facto]]
[[af:De facto]]

نسخهٔ ‏۱۳ آوریل ۲۰۱۲، ساعت ۲۲:۱۸

دوفاکتو (به لاتین: de facto) اصطلاحی به زبان لاتین هم‌معنای به راستی در زبان فارسی است. در ادبیات بین‌المللی و در سازمان ملل متحد از این لغت به طور رسمی استفاده می‌شود. در اصطلاح حقوقی معادل غیر رسمی و آن‌چه که عملاً وجود دارد به کار می‌رود.

در مقابل، اصطلاح دو ژور (de jure) که از نظر لغوی در علم نظری و در عالم فرض است معادل رسمی، قانونی، مشروع به کار می‌رود.

شناسایی دوفاکتو

در صورت تغییر رژیم یک کشور یا تغییر یک حکومت از طرق غیر عادی مانند کودتا، اعلام شناسایی مجدد آن کشور یا به رسمیت شناختن نظام جدید از طرف کشورهای دیگر ضروری است.

شناسایی یک کشور ممکن است به صورت «دو فکتو» یا «دو ژور» باشد. شناسایی دوفکتو به معنی شناسایی موقتی و به منظور برقراری مناسبات سیاسی در سطح پایین است و در این نوع رابطه، دو کشور نمی­توانند سفیر مبادله کرده یا قراردادهای دو جانبه امضا کنند. ولی شناسایی «دوژور» به معنی برقراری مناسبات کامل دیپلماتیک می­باشد.[۱]

دی فکتو و روابط انسانی

در برخی کشورها مانند استرالیا چنانچه زن و مرد بالغی مدت نسبتاً طولانی با هم زندگی کنند - حتی چنانچه بدون ازدواج این کار را کرده باشند - نسبت به هم دارای حق و حقوقی می‌شوند. مثلاً چنانچه یکی از طرفین ویزای سفر به کشوری را بگیرد شریک زندگی وی نیز به واسطهٔ وی می‌تواند از همان ویزا استفاده کند.[۲]

زبان رسمی دوفاکتو

در تعدادی از کشورها همچون بریتانیا و آمریکا و ژاپن، زبان رسمی در قوانین کشور تعریف نشده است، اما در عمل زبانی نقش زبان رسمی را ایفا می‌کند که زبان رسمی دوفاکتو تلقی می‌شود.

جستارهای وابسته

دوژور

منابع

  1. طلوعی، محمود. فرهنگ جامع سیاسی. تهران: نشر علم، چاپ دوم، 1377. نقل از سایت پژوهشکدهٔ باقرالعلوم(ع)
  2. ویکی‌پدیای انگلیسی

پیوند به بیرون