دانشنامه جهان اسلام: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Elitp (بحث | مشارکت‌ها)
Persisch (بحث | مشارکت‌ها)
←‏پیشینه: صفحه بحث
خط ۷: خط ۷:


== پیشینه ==
== پیشینه ==
[[بنیاد دایرةالمعارف اسلامی]] در سال [[۱۳۶۲]] تاًسیس شد. این بنیاد تدوین و نشر دانشنامهٔ جهان اسلام را با نگرشی اسلامی، و [[روش‌های علمی|روشی علمی]]، دربارهٔ مباحث مختلف [[دین اسلام]]، تاریخ و تمدن و فرهنگ ملل مسلمان، خاصه، [[ایران]] و [[زبان فارسی]] آغاز کرد.
'''[[بنگاه ترجمه و نشر کتاب]]''' در سال [[۱۳۳۳]] به فرمان [[محمد رضا پهلوی]] بنیان شد و وابسته به بنیاد پهلوی بود. بنگاه تر جمه و نشر کتاب از سال [[۱۳۴۱]] به ریاست عالیه [[فرح پهلوی]] در آمد. این بنگاه با آن که هدفی فرهنگی دارد و سازمانی غیر انتفاعی است بر اساس قانون تجارت اداره می شود. بنگاه ترجمه و نشر کتاب در چاپ نوشته‌های با ارزش و گرانبهای فارسی و برگردان (ترجمه) کارهای نویسندگان بزرگ خارجی درباره ایران و ایران‌شناسی و چاپ کتاب هایی که در پرورش ذهنی طبقات گوناگون اجتماع به ویژه جوانان و نوجوانان اثر داشته همواره رل اساسی بر عهده داشته و در دوران فعالیت خود گام‌های بلندی برای رسیدن به هدف خویش برداشته اشت.<ref>انتشارات دفتر مخصوص شهبانو، تهران ، ۱۳۵۴، ص. ۸ - ۱۲</ref>
برنامه انتشار کتاب‌های بنگاه در سه بخش بودند
* برنامه چاپ به زبان فارسی: در این برنامه از سال [[۱۳۴۱]] تا [[۱۳۵۱]]، ۲۵۹ کتاب نو و ۱۵۳ کتاب تجدید چاپی روی هم رفته ۳۶۰ کتاب با تیراژ یک میلیون کپی چاپ شد.

* برنامه چاپ کتاب‌های خارجی:دیگر برنامه [[بنگاه ترجمه و نشر کتاب]] برگردان کتاب‌های برگزیده فارسی به زبان‌های خارجی است. این برنامه بر اساس فرمان پادشاه ایران با همکاری [[یونسکو]] و یاری مالی [[شرکت ملی نفت ایران]] انجام پذیرفت. هدف از برگردان کتاب‌های فارسی به زبان‌های خارجی گسترش و پیشبرد فرهنگ و تمدن ایران و آشنایی مردم جهان غرب به ایران و سهم ایران در پیشرفت تمدن جهان می باشد.

* ترجمه دانشنامه اسلامی: برگردان و چاپ دانشنامه اسلامی از شهریور [[۱۳۴۹]] آغاز و با پایداری ادامه یافت . بنگاه با گزینش برگردان کننده‌های شایسته و آشنا به معارف اسلامی این کار و این دانشنامه عام المنفعه را به کان‌های پر ارزش فرهنگی کشور افزود .

پس از انقلاب اسلامی و پس از سه سال که رییس جمهور وقت بنی صدر مرکزهای فرهنگی را برای درازای سه سال بست در انجام [[بنگاه ترجمه و نشر کتاب]] منحل شد . در سال [[۱۳۶۲]] بخش ترجمه دانشنامه اسلامی بنگاه [[ترجمه و نشر کتاب]] به سازمانی به نام بنیاد دائره المعارف اسلامی<ref>[http://www.encyclopaediaislamica.com/about_us.php بنیاد دائره المعارف اسلامی]</ref> بدل شد و کار دانشنامه اسلامی که از سال [[۱۳۴۹]] آغاز شده بود ادامه داد و دستاوردهای بخش دانشنامه اسلامی [[بنگاه ترجمه و نشر کتاب]] زیر نام دانشنامه جهان اسلام<ref>[http://www.encyclopaediaislamica.com/ دانشنامه جهان اسلام]</ref> به چاپ رسید.

هرچند، آغاز تدوین ''دانشنامهٔ جهان اسلام'' به سالهای پیش از پیروزی [[انقلاب ایران (۱۳۵۷)|انقلاب اسلامی ایران]] بازمی‌گردد، [[بنیاد دایرةالمعارف اسلامی]] در سال [[۱۳۶۲]] تاًسیس شد. این بنیاد تدوین و نشر دانشنامهٔ جهان اسلام را با نگرشی اسلامی، و [[روش‌های علمی|روشی علمی]]، دربارهٔ مباحث مختلف [[دین اسلام]]، تاریخ و تمدن و فرهنگ ملل مسلمان، خاصه، [[ایران]] و [[زبان فارسی]] آغاز کرد.


== مقالات ==
== مقالات ==

نسخهٔ ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۱:۲۵

دانشنامهٔ جهان اسلام، دایرةالمعارفی است دربارهٔ آموزه‌های دین اسلام، و تمدن و فرهنگ ملل مسلمان، از آغاز پیدایش اسلام تا زمان حاضر. از این دانشنامه، که در کل بالغ بر ۴۰ مجلد خواهد شد، تاکنون، ۱۱ جلد آن شامل هزاران مقاله به‌کوشش بنیاد دایرة‏المعارف اسلامی به‌چاپ رسیده‌است.

نام

به‌دلیل قدمت و اصالت کلمهٔ دانشنامه و استعمال آن برای کتاب‌های دایرةالمعارف‌گونه در آثار قدما و پیشینیان (مانند دانشنامه علائی ابن سینا و دانشنامه شاهی محمدامین استرآبادیبنیاد دایرة المعارف اسلامی این ترکیب فارسی ساده و رسا را بر اصطلاح «دایرةالمعارف» ترجیح داد، و ازآن‌رو که این دانشنامه مباحث مربوط به جهان اسلام را شامل می‌شود، عبارت «جهان اسلام» را بدان افزود.

پیشینه

بنیاد دایرةالمعارف اسلامی در سال ۱۳۶۲ تاًسیس شد. این بنیاد تدوین و نشر دانشنامهٔ جهان اسلام را با نگرشی اسلامی، و روشی علمی، دربارهٔ مباحث مختلف دین اسلام، تاریخ و تمدن و فرهنگ ملل مسلمان، خاصه، ایران و زبان فارسی آغاز کرد.

مقالات

مقالات گوناگون این دانشنامه که به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده، حوزهٔ وسیعی از علوم و معارف را در برمی‌گیرد. ازآن جمله، می‌توان به‌موارد زیر اشاره داشت:

‏* شرح حال و آراء مفسران، محدثان، فقها، متکلمان، فلاسفه، حکما، علما، عرفا، مورخان، شاعران، و هنرمندان عالم اسلام

  • تاریخ سیاسی اسلام و سرگذشت‏ خلفا و سلاطین و وزرا و خاندان‌های حاکم
  • جغرافیای کشورها و بلاد اسلامی
  • وصف ابنیه و آثار تاریخی - مذهبی، شرح اعیاد، ایام دینی، ابزارها، پوشاک‌ها، خوراک‌ها، گیاهان، و داروهای خاص جهان اسلام.

بخشی از مقالات این دانشنامه، بخصوص، آنچه دربارهٔ اسلام، ایران، و ادب فارسی است، اختصاصاً، برای دانشنامه تألیف شده‌است، که هم مولفان ایرانی و هم محققان مسلمان کشورهای دیگر در آنها مشارکت داشته‌اند. بخشی دیگر از مقالات، خاصه، حوزه‌هایی که در ایران متخصص ندارد، ترجمه از منابع و مراجع مختلف است.

شیوه‌نامه

کلیه اطلاعات درباره شیوه نگارش دانشنامه جهان اسلام در کتابی به نام شیوه‌نامه دانشنامه جهان اسلام شامل چهارده فصل تهیه و بطور جداگانه منتشر شده‌است.

منابع

پیوند به بیرون