فرخ نگهدار: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
In twilight (بحث | مشارکت‌ها)
جز ویرایش 91.99.158.79 (بحث) واگردانده شد به آخرین تغییری که Mehranshargh انجام داده بود
خط ۱: خط ۱:
'''فرخ نگهدار''' (زادهٔ ۱۴ آبان ۱۳۲۵ در [[تهران]]) فعال سیاسی [[چپ‌گرایی|چپ‌گرای]] ایرانی است که پیش از انقلاب عضو [[سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران]] بود و پس از انشعاب در این سازمان رهبری [[سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)]] را برعهده گرفت. وی مقیم لندن می‌باشد.
در شب چهاردهم آبان ماه ۱۳۲۵ زاده شدم.
مادرم، فرخنده، را وقتی ۱۵ سالش تمام شد، یک سر از پشت میز دبیرستان به شوهر داده بودند. من فرزند دوم بودم. پدرم، جواد، ۱۳ سال از مادر بزرگتر بود. تصدیق ششم را به همت خودش گرفته و کارمند دولت شده بود.
پدر و مادر با هم نسبت فامیلی دارند. جده هر دو فرخنده خانم، نوه ی پسری میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی بوده است. محیط خانواده شهری و مدرن بود. به خصوص در شاخه مادری تحصیل جایگاه اول و علم جایگاه مقدس داشت. دایی بزرگم، محمد صادق انصاری اولین کس در کل فامیل بود که دانشگاه رفته بود. او با احسان طبری، زمانی که در اراک تبعید بود آشنا شد و در تمام عمر پیرو او باقی ماند. محمد صادق درعین حال ایده های چپ و نواندیشی را به فامیل آورد. او قبل از ۳۲ عضو کمیته ایالتی تهران و مشاور کمیته مرکزی حزب توده ایران بود. مادرم نیز عضو حزب بود و ۶ ساله بودم که خوب خاطرم هست مادرم را به خاطر حمایت از کارگران کوره پز خانه به زندان برده بودند.
خانه پدری تا یاد دارم در یوسف آباد تهران، کوی نوبنیاد کارمندان دولت، بود. تمام بچه های محل و هم مدرسه ای ها همه هم تیپ و هیچ یک "سنتی" نبودند. دوران بلوغ همزمان بود با فعالیت جبهه ملی دوم و من برای رسیدن به سنی که بتوانم کاری بکنم سخت بی قرار. آن زمان با اکثر بچه های گروه جزنی رفیق بودم و با هم برنامه های کوهنوردی داشتیم و در جبهه ملی فعالیت داشتیم.

اول مهر سال ۴۰ به مدرسه خوارزمی رفتم و از همان روز با حمید اشرف آشنا و دوستی عمیقی بین ما برقرار شد و خیلی زود او را با بچه های گروه جزنی آشنا کردم. از بهار سال ۴۲ هردو عضو یک حوزه آن گروه شدیم. بیژن خودش ما را "عضوگیری" کرد. سال ۴۱ من به هوای حضور در یک محیط سیاسی فعال تر به زور به دارالفنون رفتم. اما حمید قبول نکرد و رفت مدرسه هدف. اما یک سال بعد او پذیرفت که هدف مدرسه ی "مطلوبی" نیست و برای کار ما دارالفنون "خیلی بهتر" است. سال ۴۳ مرا به علت نقشی که در اعتصابات ۴۲ داشتم از دارالفنون اخراج کردند اما ...

اگر همت کنم بقیه ی این داستان زندگی را دیرتر در همین وب سایت ادامه خواهم داد. امیدوارم.


==منابع==
==منابع==

نسخهٔ ‏۲۵ سپتامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۶:۵۰

فرخ نگهدار (زادهٔ ۱۴ آبان ۱۳۲۵ در تهران) فعال سیاسی چپ‌گرای ایرانی است که پیش از انقلاب عضو سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران بود و پس از انشعاب در این سازمان رهبری سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) را برعهده گرفت. وی مقیم لندن می‌باشد.

منابع