محمود نجم‌آبادی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
صفحه‌ای جدید با ''''محمود نجم‌آبادی''' یا: '''دکتر محمود نجم‌آبادی'''(زاده: 1282 خورشیدی در تهران)، طبی...' ایجاد کرد
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''محمود نجم‌آبادی''' یا: '''دکتر محمود نجم‌آبادی'''(زاده: 1282 خورشیدی در [[تهران]])، طبیب، نویسنده، مترجم، استاد دانشگاه و روزنامه‏ نگار برجسته ایرانی و نامدارترین و پُرکارترین محقق و مورخ ایران در عرصۀ تاریخ پزشکی این سرزمین است.
'''محمود نجم‌آبادی''' یا: '''دکتر محمود نجم‌آبادی'''(زاده: ۱۲۸۲ خورشیدی در [[تهران]])، طبیب، نویسنده، مترجم، استاد دانشگاه و روزنامه‏ نگار برجسته ایرانی و نامدارترین و پُرکارترین محقق و مورخ ایران در عرصهٔ تاریخ پزشکی این سرزمین است.


وی که علاوه بر صدها عنوان تألیف و تحقیق به صورت کتاب و مقاله در عرصۀ تاریخ پزشکی به زبانهای فارسی و فرانسوی، کلکسیونی از افتخارات را در کارنامه خود دارد و از جمله سالها عضو رسمی و نایب رئیس انجمن تاریخ طب فرانسه و انجمن بین‏المللى تاریخ طب در پاریس و دارای نشان شوالیه از این کشور و همینطور نشان درجه اول سپاس از طرف دولت ایران می باشد، سهم عمده ای در معرفی بزرگترین پزشکان تاریخ ایران همچون [[محمد زکریای رازی]]، [[ابوعلی سینا]]، اهوازی و... به ایرانیان و جهانیان و اثبات سهم بزرگ این پزشکان در اعتلای دانش پزشکی در جهان داشته است.
وی که علاوه بر صدها عنوان تألیف و تحقیق به صورت کتاب و مقاله در عرصهٔ تاریخ پزشکی به زبانهای فارسی و فرانسوی، کلکسیونی از افتخارات را در کارنامه خود دارد و از جمله سالها عضو رسمی و نایب رئیس انجمن تاریخ طب فرانسه و انجمن بین‏المللی تاریخ طب در پاریس و دارای نشان شوالیه از این کشور و همینطور نشان درجه اول سپاس از طرف دولت ایران می‌باشد، سهم عمده‌ای در معرفی بزرگترین پزشکان تاریخ ایران همچون [[محمد زکریای رازی]]، [[ابوعلی سینا]]، اهوازی و... به ایرانیان و جهانیان و اثبات سهم بزرگ این پزشکان در اعتلای دانش پزشکی در جهان داشته‌است.


== سالهای نخست زندگی و تحصیلات اولیه ==
== سالهای نخست زندگی و تحصیلات اولیه ==
در سال 1282 خورشیدی در تهران بدنیا آمد. نسب خانوادگی او از طرف مادر به شیخ هادى نجم‏آبادى، روحانی بزرگ و نامدار ایران در عصر مشروطیت و از طرف پدر به حاج محمد نجم‏آبادى، اولین متولى مدرسۀ سپهسالار (مدرسه عالى شهید مطهرى امروزی)، مى‏رسید که شاگرد ممتاز مرحوم میرزا محمدرضا کلهر و از خطاطان نامی ایران بود. تحصیلات اولیه اش را در مدرسه شرکت گلستان که در محل بیمارستان وزیرى تأسیس شده بود، به انجام رسانید. از همشاگردی های شاخص او در این مدرسه میرزا عباس خان اقبال آشتیانى بود که البته پس از تعطیل مدرسه شرکت گلستان از هم جدا شدند و محمود نجم ابادی به مدرسه‏ى قدیم ایران و آلمان و عباس اقبال به دارالفنون رفت. هرچند که پس از بروز جنگ جهانی اول و تعطیل مدرسه ایران و آلمان نجم آبادی نیز وارد دارالفنون شد.
در سال ۱۲۸۲ خورشیدی در تهران بدنیا آمد. نسب خانوادگی او از طرف مادر به شیخ هادی نجم‏آبادی، روحانی بزرگ و نامدار ایران در عصر مشروطیت و از طرف پدر به حاج محمد نجم‏آبادی، اولین متولی مدرسهٔ سپهسالار (مدرسه عالی شهید مطهری امروزی)، می‏رسید که شاگرد ممتاز مرحوم میرزا محمدرضا کلهر و از خطاطان نامی ایران بود. تحصیلات اولیه اش را در مدرسه شرکت گلستان که در محل بیمارستان وزیری تأسیس شده بود، به انجام رسانید. از همشاگردی‌های شاخص او در این مدرسه میرزا عباس خان اقبال آشتیانی بود که البته پس از تعطیل مدرسه شرکت گلستان از هم جدا شدند و محمود نجم ابادی به مدرسه‏ی قدیم ایران و آلمان و عباس اقبال به دارالفنون رفت. هرچند که پس از بروز جنگ جهانی اول و تعطیل مدرسه ایران و آلمان نجم آبادی نیز وارد دارالفنون شد.


اما پس از اینکه مدرسه دار المعلمین به ریاست میرزا ابو الحسن خان فروغى برادر محمد على فروغى ذکاء الملک دوم تأسیس شد، نجم آبادی به آنجا رفت و جزو دوره دوم دیپلمه‏هاى دار المعلمین فارغ التحصیل شد. از همدوره های شاخص او، دکتر سید فخر الدین شادمان، دکتر نصرت الله باستان، سید عبد العلى پرتو علوى و عبد الحمید مشایخ طباطبایى قابل ذکر می باشند. محمود نجم‏آبادى که در تمام مراحل تحصیل خود شاگرد اول بود، و از جمله در آخر دوران مدرسه خود که کلاس پنجم بود، موفق به اخذ مدال شده بود، پس از پایان دوره دانش آموزی به مدرسه طب رفت و تحصیلات خود را در آنجا آغاز نمود.
اما پس از اینکه مدرسه دار المعلمین به ریاست میرزا ابو الحسن خان فروغی برادر محمد علی فروغی ذکاء الملک دوم تأسیس شد، نجم آبادی به آنجا رفت و جزو دوره دوم دیپلمه‏های دار المعلمین فارغ التحصیل شد. از همدوره‌های شاخص او، دکتر سید فخر الدین شادمان، دکتر نصرت الله باستان، سید عبد العلی پرتو علوی و عبد الحمید مشایخ طباطبایی قابل ذکر می‌باشند. محمود نجم‏آبادی که در تمام مراحل تحصیل خود شاگرد اول بود، و از جمله در آخر دوران مدرسه خود که کلاس پنجم بود، موفق به اخذ مدال شده بود، پس از پایان دوره دانش آموزی به مدرسه طب رفت و تحصیلات خود را در آنجا آغاز نمود.


== تحصیل در مدرسه طب ==
== تحصیل در مدرسه طب ==
نجم آبادی در سن 19 سالگى وارد مدرسه طب شد.این مدرسه 5 کلاس داشت، و دانشجویان در سال آخر مدرسه طب، 8 ماده درسى داشتند.پیش از اینکه وی از مدرسه طب دیپلم بگیرد، رئیس بهدارى وقت که دکتر سعید لقمان الملک بود به خاطر اینکه متوجه استعداد او شده بود، وی را در انستیتو پاستور استخدام نمود. در روزى که وی امتحان مى‏داد، دکتر حسین معتمد، دکتر امیر اعلم و دکتر حکیم اعظم وعده‏اى دیگر آنجا بودند.در این ضمن افسر بیمارى آمد و همین آمدن او باعث شد که مسئله‏اى پیش بیاید.بدین معنا که رئیس‏ مدرسه تشخیص داده بود پاى این افسر مریض مبتلا به سل استخوان است، اما نجمآبادی تشخیص داد که پای او آب آورده است.وقتى صحبت شد گفتند فلانى شاگرد خوبى است و نجم آبادی چون به کار خود مطمئن بود از تشخیص خود دفاع کرد.بعد از بحث و گفتگو معلوم شد که حرف وی درست است و دکتر حسین معتمد هم تشخیص او را تأیید کرد.
نجم آبادی در سن ۱۹ سالگی وارد مدرسه طب شد. این مدرسه ۵ کلاس داشت، و دانشجویان در سال آخر مدرسه طب، ۸ ماده درسی داشتند. پیش از اینکه وی از مدرسه طب دیپلم بگیرد، رئیس بهداری وقت که دکتر سعید لقمان الملک بود به خاطر اینکه متوجه استعداد او شده بود، وی را در انستیتو پاستور استخدام نمود. در روزی که وی امتحان می‏داد، دکتر حسین معتمد، دکتر امیر اعلم و دکتر حکیم اعظم وعده‏ای دیگر آنجا بودند. در این ضمن افسر بیماری آمد و همین آمدن او باعث شد که مسئله‏ای پیش بیاید. بدین معنا که رئیس‏ مدرسه تشخیص داده بود پای این افسر مریض مبتلا به سل استخوان است، اما نجمآبادی تشخیص داد که پای او آب آورده‌است. وقتی صحبت شد گفتند فلانی شاگرد خوبی است و نجم آبادی چون به کار خود مطمئن بود از تشخیص خود دفاع کرد. بعد از بحث و گفتگو معلوم شد که حرف وی درست است و دکتر حسین معتمد هم تشخیص او را تأیید کرد.
وی دوره انترنى خود را در مریضخانه دولتى سابق و ابن سیناى کنونى و همینطور در بیمارستان وزیرى گذراند و مراحل رسیدن به طبابت را از کارآموزى و انترنى و آسیستانى تا رئیس بخش بودن سپری کرد.
وی دوره انترنی خود را در مریضخانه دولتی سابق و ابن سینای کنونی و همینطور در بیمارستان وزیری گذراند و مراحل رسیدن به طبابت را از کارآموزی و انترنی و آسیستانی تا رئیس بخش بودن سپری کرد.


== طبابت در شهرهای ایران ==
== طبابت در شهرهای ایران ==
نجم آبادی در مدرسه طب نیز شاگرد اول شد و بعد از فراغت از تحصیل و در سال 1309 خورشیدی به قوچان رفت و مدت 2 سال در قوچان و باجگیران بود و در آنجا حکیم قانونى و حکیم نظام وظیفه محسوب می شد. وی بعد از آن و در سال 1312 به سبزوار آمد و رئیس بیمارستان حشمتیه این شهر شد.
نجم آبادی در مدرسه طب نیز شاگرد اول شد و بعد از فراغت از تحصیل و در سال ۱۳۰۹ خورشیدی به قوچان رفت و مدت ۲ سال در قوچان و باجگیران بود و در آنجا حکیم قانونی و حکیم نظام وظیفه محسوب می‌شد. وی بعد از آن و در سال ۱۳۱۲ به سبزوار آمد و رئیس بیمارستان حشمتیه این شهر شد.


وی پس از اینکه مدتی در سبزوار طبابت كرد به تهران آمد و در انستیتو پاستور مشغول كار شد. رئیس انستیتو پاستور در این زمان دکتر ژان فراندل فرانسوی بود که به وی خیلى اعتقاد داشت. فعالیت او در انستیتو پاستور تا زمانی که انگلیسی ها هدایت این مؤسسه را بر عهده گرفتند ادامه داشت.
وی پس از اینکه مدتی در سبزوار طبابت کرد به تهران آمد و در انستیتو پاستور مشغول کار شد. رئیس انستیتو پاستور در این زمان دکتر ژان فراندل فرانسوی بود که به وی خیلی اعتقاد داشت. فعالیت او در انستیتو پاستور تا زمانی که انگلیسی‌ها هدایت این مؤسسه را بر عهده گرفتند ادامه داشت.


وى پس از کار در انستیتو پاستور، مدتی هم در بیمارستانهای دیگر تهران همچون بیمارستان رازی به طبابت پرداخت و سپس به ریاست بیمارستان‏هاى نجات و لقمان‏الدوله (لقمان حكیم امروزی) رسید و تا زمان بازنشستگی در این قبیل مناصب فعال بود.
وی پس از کار در انستیتو پاستور، مدتی هم در بیمارستانهای دیگر تهران همچون بیمارستان رازی به طبابت پرداخت و سپس به ریاست بیمارستان‏های نجات و لقمان‏الدوله (لقمان حکیم امروزی) رسید و تا زمان بازنشستگی در این قبیل مناصب فعال بود.


== تحقیقات در تاریخ پزشکی ایران ==
== تحقیقات در تاریخ پزشکی ایران ==
دکتر محمود نجم‌آبادی که خود نوه یکی از روسنفکرترین روحانیون تاریخ مشروطیت ایران محسوب می شد و از کودکی خویش با موضوعات تاریخی در خانواده اش عجین بود، از نخستین سالهای تحصیل خویش در رشته طب به تاریخ پزشکی ایران علاقمند شد و تحقیق و تألیف در این ارتباط را در تمام سالهای طبابت خویش ادامه داد.
دکتر محمود نجم‌آبادی که خود نوه یکی از روسنفکرترین روحانیون تاریخ مشروطیت ایران محسوب می‌شد و از کودکی خویش با موضوعات تاریخی در خانواده اش عجین بود، از نخستین سالهای تحصیل خویش در رشته طب به تاریخ پزشکی ایران علاقمند شد و تحقیق و تألیف در این ارتباط را در تمام سالهای طبابت خویش ادامه داد.
دكتر نجم‏ آبادى بخصوص تحقیقاتی کم نظیر و منحصربفرد دربارۀ دو پزشک نامدار ایران، یعنی ابن سینا و زکریای رازی به انجام رسانید، طوریکه علاوه بر تالیفات متعدد در این ارتباط در اكثر كنگره‏های ملی و بین المللی درباره ابن‏سینا و رازى سخنرانى داشت.
دکتر نجم‏ آبادی بخصوص تحقیقاتی کم نظیر و منحصربفرد دربارهٔ دو پزشک نامدار ایران، یعنی ابن سینا و زکریای رازی به انجام رسانید، طوریکه علاوه بر تالیفات متعدد در این ارتباط در اکثر کنگره‏های ملی و بین المللی درباره ابن‏سینا و رازی سخنرانی داشت.


وی از جوانی خویش و برای سالها عضو و سپس نایب رئیس انجمن بین‏المللى تاریخ طب در پاریس بود. وى به زبان‏هاى آلمانى، فرانسوى و عربى تسلط داشت و تحقیقاتى در زمینه‏ى تاریخ طب و طب سنتى انجام داد و آثارى در این زمینه نوشت. او همچنین ماهنامه‏ى «جهان پزشكى» را تأسیس و منتشر نمود.
وی از جوانی خویش و برای سالها عضو و سپس نایب رئیس انجمن بین‏المللی تاریخ طب در پاریس بود. وی به زبان‏های آلمانی، فرانسوی و عربی تسلط داشت و تحقیقاتی در زمینه‏ی تاریخ طب و طب سنتی انجام داد و آثاری در این زمینه نوشت. او همچنین ماهنامه‏ی «جهان پزشکی» را تأسیس و منتشر نمود.


استاد دکتر محمود نجم‏آبادى با بیش از پنجاه سال کار تحقیق و تألیف توانسته است در این راه قدمهاى مؤثرى بردارد و خدمات گرانسنگى عرضه نماید.
استاد دکتر محمود نجم‏آبادی با بیش از پنجاه سال کار تحقیق و تألیف توانسته‌است در این راه قدمهای مؤثری بردارد و خدمات گرانسنگی عرضه نماید.






== فهرستی از عناوین و مشاغل ==
== فهرستی از عناوین و مشاغل ==
دیپلمه از دانشکده پزشکی ایران، کارورز سایق بیمارستانهای تهران، دارنده دانشنامه و گواهینامه دوره بهداشت از دانشگاه پاریس، شاغل مقامات مختلف در وزارت بهداری، نماینده ایران در کنگره های مختلف و متعدد و...، وی که سالها در دانشکده های پزشکی، بهداشت و معارف اسلامی تدریس می نمود و سرپرست بخش تحقیقات اریخی و بهداشتی و همینطور مقام دبیرکلی انجمن ایرانی تاریخ علوم و طب را عهده دار بود.
دیپلمه از دانشکده پزشکی ایران، کارورز سایق بیمارستانهای تهران، دارنده دانشنامه و گواهینامه دوره بهداشت از دانشگاه پاریس، شاغل مقامات مختلف در وزارت بهداری، نماینده ایران در کنگره‌های مختلف و متعدد و... ، وی که سالها در دانشکده‌های پزشکی، بهداشت و معارف اسلامی تدریس می‌نمود و سرپرست بخش تحقیقات اریخی و بهداشتی و همینطور مقام دبیرکلی انجمن ایرانی تاریخ علوم و طب را عهده دار بود.


وی علاوه بر تألیفات زیاد به زبانهای فارسی و فرانسه، دارای مدال علمی درجه اول و درجه دوم سپاس از ایران و نشان شوالیه (آر.ا.لتر) از فرانسه می باشد و همچنین عضو رسمی انجمن تاریخ طب فرانسه و انجمن بین‏المللى تاریخ طب در پاریس محسوب می شود.
وی علاوه بر تألیفات زیاد به زبانهای فارسی و فرانسه، دارای مدال علمی درجه اول و درجه دوم سپاس از ایران و نشان شوالیه (آر. ا. لتر) از فرانسه می‌باشد و همچنین عضو رسمی انجمن تاریخ طب فرانسه و انجمن بین‏المللی تاریخ طب در پاریس محسوب می‌شود.


== آثار ==
== آثار ==
دکتر محمود نجم‌آبادی عمری بر سر تحقیق در پیشینه پزشکی ایران نهاده و حاصل این عمر پربرکت، نگارش دهها کتاب و رساله و صدها مقاله تحقیقى در مجلات مختلف از جمله جهان پزشکى است که در طى سالهاى 1326 تا 1342 توسط خود وی منتشر شده است.
دکتر محمود نجم‌آبادی عمری بر سر تحقیق در پیشینه پزشکی ایران نهاده و حاصل این عمر پربرکت، نگارش دهها کتاب و رساله و صدها مقاله تحقیقی در مجلات مختلف از جمله جهان پزشکی است که در طی سالهای ۱۳۲۶ تا ۱۳۴۲ توسط خود وی منتشر شده‌است.


اما برخی از شاخصترین آثار وى عبارتند از:
اما برخی از شاخصترین آثار وی عبارتند از:


* محمد زكریاى رازى
* محمد زکریای رازی
* تاریخ طب ایران
* تاریخ طب ایران
* تعالیم پزشكى صد ساله‏ى فرانسویان در ایران
* تعالیم پزشکی صد ساله‏ی فرانسویان در ایران
* اصول بهداشت
* اصول بهداشت
* آبله و سرخك، ترجمه
* آبله و سرخک، ترجمه
* آیین پزشكى یا پندنامه‏ى اهوازى ترجمه؛
* آیین پزشکی یا پندنامه‏ی اهوازی ترجمه؛
* تصحیح «رساله‏ى جودیه»؛
* تصحیح «رساله‏ی جودیه»؛
* مقدمه بر «طب اسلامى
* مقدمه بر «طب اسلامی
* راهنمای پزشکان
* راهنماى پزشكان
* مختصرى از طب اسلامى بخصوص خدمات ایرانیان
* مختصری از طب اسلامی بخصوص خدمات ایرانیان
* فهرست كتابهاى چاپى فارسى طبى
* فهرست کتابهای چاپی فارسی طبی
* بلاى عظیم نسل بشر، سیفیلیس و سوزاك
* بلای عظیم نسل بشر، سیفیلیس و سوزاک


و....
و....


== درباره او ==
== درباره او ==
به تصدیق اهالی فن و تمامی آگاهان و صاحبنظران تاریخ و علوم پزشکی، دکتر محمود نجم آبادی، عمر با افتخار خویش را صرف مطالعه و تحقیق در تاریخ پزشکی ایران نموده است. وی با انتشار کتابهای متعدد و مقالات بسیار زیاد، بزرگان پزشکی ایران از جمله بخصوص: محمد زکریای رازی، ابوعلی سینا، اهوازی و بسیاری دیگر از پیش کسوتان پزشکی و طبابت در ایران را به هموطنانش معرفی کرده و ارج و مقام و مرتبۀ آنان را به جهانیان شناسانده است.
به تصدیق اهالی فن و تمامی آگاهان و صاحبنظران تاریخ و علوم پزشکی، دکتر محمود نجم آبادی، عمر با افتخار خویش را صرف مطالعه و تحقیق در تاریخ پزشکی ایران نموده‌است. وی با انتشار کتابهای متعدد و مقالات بسیار زیاد، بزرگان پزشکی ایران از جمله بخصوص: محمد زکریای رازی، ابوعلی سینا، اهوازی و بسیاری دیگر از پیش کسوتان پزشکی و طبابت در ایران را به هموطنانش معرفی کرده و ارج و مقام و مرتبهٔ آنان را به جهانیان شناسانده‌است.


== منابع ==
== منابع ==
* مجله رنگین کمان نو، شماره 8 (شنبه 25 خردادماه سال 1347 خورشیدی)، صفحه: 11 به بعد.
* مجله رنگین کمان نو، شماره ۸ (شنبه ۲۵ خردادماه سال ۱۳۴۷ خورشیدی)، صفحه: ۱۱ به بعد.
*
*

نسخهٔ ‏۱۱ ژانویهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۱:۴۹

محمود نجم‌آبادی یا: دکتر محمود نجم‌آبادی(زاده: ۱۲۸۲ خورشیدی در تهران)، طبیب، نویسنده، مترجم، استاد دانشگاه و روزنامه‏ نگار برجسته ایرانی و نامدارترین و پُرکارترین محقق و مورخ ایران در عرصهٔ تاریخ پزشکی این سرزمین است.

وی که علاوه بر صدها عنوان تألیف و تحقیق به صورت کتاب و مقاله در عرصهٔ تاریخ پزشکی به زبانهای فارسی و فرانسوی، کلکسیونی از افتخارات را در کارنامه خود دارد و از جمله سالها عضو رسمی و نایب رئیس انجمن تاریخ طب فرانسه و انجمن بین‏المللی تاریخ طب در پاریس و دارای نشان شوالیه از این کشور و همینطور نشان درجه اول سپاس از طرف دولت ایران می‌باشد، سهم عمده‌ای در معرفی بزرگترین پزشکان تاریخ ایران همچون محمد زکریای رازی، ابوعلی سینا، اهوازی و... به ایرانیان و جهانیان و اثبات سهم بزرگ این پزشکان در اعتلای دانش پزشکی در جهان داشته‌است.

سالهای نخست زندگی و تحصیلات اولیه

در سال ۱۲۸۲ خورشیدی در تهران بدنیا آمد. نسب خانوادگی او از طرف مادر به شیخ هادی نجم‏آبادی، روحانی بزرگ و نامدار ایران در عصر مشروطیت و از طرف پدر به حاج محمد نجم‏آبادی، اولین متولی مدرسهٔ سپهسالار (مدرسه عالی شهید مطهری امروزی)، می‏رسید که شاگرد ممتاز مرحوم میرزا محمدرضا کلهر و از خطاطان نامی ایران بود. تحصیلات اولیه اش را در مدرسه شرکت گلستان که در محل بیمارستان وزیری تأسیس شده بود، به انجام رسانید. از همشاگردی‌های شاخص او در این مدرسه میرزا عباس خان اقبال آشتیانی بود که البته پس از تعطیل مدرسه شرکت گلستان از هم جدا شدند و محمود نجم ابادی به مدرسه‏ی قدیم ایران و آلمان و عباس اقبال به دارالفنون رفت. هرچند که پس از بروز جنگ جهانی اول و تعطیل مدرسه ایران و آلمان نجم آبادی نیز وارد دارالفنون شد.

اما پس از اینکه مدرسه دار المعلمین به ریاست میرزا ابو الحسن خان فروغی برادر محمد علی فروغی ذکاء الملک دوم تأسیس شد، نجم آبادی به آنجا رفت و جزو دوره دوم دیپلمه‏های دار المعلمین فارغ التحصیل شد. از همدوره‌های شاخص او، دکتر سید فخر الدین شادمان، دکتر نصرت الله باستان، سید عبد العلی پرتو علوی و عبد الحمید مشایخ طباطبایی قابل ذکر می‌باشند. محمود نجم‏آبادی که در تمام مراحل تحصیل خود شاگرد اول بود، و از جمله در آخر دوران مدرسه خود که کلاس پنجم بود، موفق به اخذ مدال شده بود، پس از پایان دوره دانش آموزی به مدرسه طب رفت و تحصیلات خود را در آنجا آغاز نمود.

تحصیل در مدرسه طب

نجم آبادی در سن ۱۹ سالگی وارد مدرسه طب شد. این مدرسه ۵ کلاس داشت، و دانشجویان در سال آخر مدرسه طب، ۸ ماده درسی داشتند. پیش از اینکه وی از مدرسه طب دیپلم بگیرد، رئیس بهداری وقت که دکتر سعید لقمان الملک بود به خاطر اینکه متوجه استعداد او شده بود، وی را در انستیتو پاستور استخدام نمود. در روزی که وی امتحان می‏داد، دکتر حسین معتمد، دکتر امیر اعلم و دکتر حکیم اعظم وعده‏ای دیگر آنجا بودند. در این ضمن افسر بیماری آمد و همین آمدن او باعث شد که مسئله‏ای پیش بیاید. بدین معنا که رئیس‏ مدرسه تشخیص داده بود پای این افسر مریض مبتلا به سل استخوان است، اما نجمآبادی تشخیص داد که پای او آب آورده‌است. وقتی صحبت شد گفتند فلانی شاگرد خوبی است و نجم آبادی چون به کار خود مطمئن بود از تشخیص خود دفاع کرد. بعد از بحث و گفتگو معلوم شد که حرف وی درست است و دکتر حسین معتمد هم تشخیص او را تأیید کرد. وی دوره انترنی خود را در مریضخانه دولتی سابق و ابن سینای کنونی و همینطور در بیمارستان وزیری گذراند و مراحل رسیدن به طبابت را از کارآموزی و انترنی و آسیستانی تا رئیس بخش بودن سپری کرد.

طبابت در شهرهای ایران

نجم آبادی در مدرسه طب نیز شاگرد اول شد و بعد از فراغت از تحصیل و در سال ۱۳۰۹ خورشیدی به قوچان رفت و مدت ۲ سال در قوچان و باجگیران بود و در آنجا حکیم قانونی و حکیم نظام وظیفه محسوب می‌شد. وی بعد از آن و در سال ۱۳۱۲ به سبزوار آمد و رئیس بیمارستان حشمتیه این شهر شد.

وی پس از اینکه مدتی در سبزوار طبابت کرد به تهران آمد و در انستیتو پاستور مشغول کار شد. رئیس انستیتو پاستور در این زمان دکتر ژان فراندل فرانسوی بود که به وی خیلی اعتقاد داشت. فعالیت او در انستیتو پاستور تا زمانی که انگلیسی‌ها هدایت این مؤسسه را بر عهده گرفتند ادامه داشت.

وی پس از کار در انستیتو پاستور، مدتی هم در بیمارستانهای دیگر تهران همچون بیمارستان رازی به طبابت پرداخت و سپس به ریاست بیمارستان‏های نجات و لقمان‏الدوله (لقمان حکیم امروزی) رسید و تا زمان بازنشستگی در این قبیل مناصب فعال بود.

تحقیقات در تاریخ پزشکی ایران

دکتر محمود نجم‌آبادی که خود نوه یکی از روسنفکرترین روحانیون تاریخ مشروطیت ایران محسوب می‌شد و از کودکی خویش با موضوعات تاریخی در خانواده اش عجین بود، از نخستین سالهای تحصیل خویش در رشته طب به تاریخ پزشکی ایران علاقمند شد و تحقیق و تألیف در این ارتباط را در تمام سالهای طبابت خویش ادامه داد. دکتر نجم‏ آبادی بخصوص تحقیقاتی کم نظیر و منحصربفرد دربارهٔ دو پزشک نامدار ایران، یعنی ابن سینا و زکریای رازی به انجام رسانید، طوریکه علاوه بر تالیفات متعدد در این ارتباط در اکثر کنگره‏های ملی و بین المللی درباره ابن‏سینا و رازی سخنرانی داشت.

وی از جوانی خویش و برای سالها عضو و سپس نایب رئیس انجمن بین‏المللی تاریخ طب در پاریس بود. وی به زبان‏های آلمانی، فرانسوی و عربی تسلط داشت و تحقیقاتی در زمینه‏ی تاریخ طب و طب سنتی انجام داد و آثاری در این زمینه نوشت. او همچنین ماهنامه‏ی «جهان پزشکی» را تأسیس و منتشر نمود.

استاد دکتر محمود نجم‏آبادی با بیش از پنجاه سال کار تحقیق و تألیف توانسته‌است در این راه قدمهای مؤثری بردارد و خدمات گرانسنگی عرضه نماید.


فهرستی از عناوین و مشاغل

دیپلمه از دانشکده پزشکی ایران، کارورز سایق بیمارستانهای تهران، دارنده دانشنامه و گواهینامه دوره بهداشت از دانشگاه پاریس، شاغل مقامات مختلف در وزارت بهداری، نماینده ایران در کنگره‌های مختلف و متعدد و... ، وی که سالها در دانشکده‌های پزشکی، بهداشت و معارف اسلامی تدریس می‌نمود و سرپرست بخش تحقیقات اریخی و بهداشتی و همینطور مقام دبیرکلی انجمن ایرانی تاریخ علوم و طب را عهده دار بود.

وی علاوه بر تألیفات زیاد به زبانهای فارسی و فرانسه، دارای مدال علمی درجه اول و درجه دوم سپاس از ایران و نشان شوالیه (آر. ا. لتر) از فرانسه می‌باشد و همچنین عضو رسمی انجمن تاریخ طب فرانسه و انجمن بین‏المللی تاریخ طب در پاریس محسوب می‌شود.

آثار

دکتر محمود نجم‌آبادی عمری بر سر تحقیق در پیشینه پزشکی ایران نهاده و حاصل این عمر پربرکت، نگارش دهها کتاب و رساله و صدها مقاله تحقیقی در مجلات مختلف از جمله جهان پزشکی است که در طی سالهای ۱۳۲۶ تا ۱۳۴۲ توسط خود وی منتشر شده‌است.

اما برخی از شاخصترین آثار وی عبارتند از:

  • محمد زکریای رازی
  • تاریخ طب ایران
  • تعالیم پزشکی صد ساله‏ی فرانسویان در ایران
  • اصول بهداشت
  • آبله و سرخک، ترجمه
  • آیین پزشکی یا پندنامه‏ی اهوازی ترجمه؛
  • تصحیح «رساله‏ی جودیه»؛
  • مقدمه بر «طب اسلامی
  • راهنمای پزشکان
  • مختصری از طب اسلامی بخصوص خدمات ایرانیان
  • فهرست کتابهای چاپی فارسی طبی
  • بلای عظیم نسل بشر، سیفیلیس و سوزاک

و....

درباره او

به تصدیق اهالی فن و تمامی آگاهان و صاحبنظران تاریخ و علوم پزشکی، دکتر محمود نجم آبادی، عمر با افتخار خویش را صرف مطالعه و تحقیق در تاریخ پزشکی ایران نموده‌است. وی با انتشار کتابهای متعدد و مقالات بسیار زیاد، بزرگان پزشکی ایران از جمله بخصوص: محمد زکریای رازی، ابوعلی سینا، اهوازی و بسیاری دیگر از پیش کسوتان پزشکی و طبابت در ایران را به هموطنانش معرفی کرده و ارج و مقام و مرتبهٔ آنان را به جهانیان شناسانده‌است.

منابع

  • مجله رنگین کمان نو، شماره ۸ (شنبه ۲۵ خردادماه سال ۱۳۴۷ خورشیدی)، صفحه: ۱۱ به بعد.