نزدیک‌ترین نیای مشترک: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
فارسی سازی ارقام
Tanhabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات : استانداردسازی اینترویکی‌ ها
خط ۴۳: خط ۴۳:


[[cs:Poslední společný předek]]
[[cs:Poslední společný předek]]

[[en:Most recent common ancestor]]
[[en:Most recent common ancestor]]
[[es:Ancestro común más reciente]]
[[es:Ancestro común más reciente]]
[[fr:Dernier ancêtre commun]]
[[fr:Dernier ancêtre commun]]
[[it:Ultimo antenato comune]]
[[he:אב קדמון משותף]]
[[he:אב קדמון משותף]]
[[it:Ultimo antenato comune]]
[[nl:Recentste gemeenschappelijke voorouder]]
[[ja:最も近い共通祖先]]
[[ja:最も近い共通祖先]]
[[nl:Recentste gemeenschappelijke voorouder]]
[[pl:Ostatni wspólny przodek]]
[[pl:Ostatni wspólny przodek]]
[[pt:Ancestral comum mais recente]]
[[pt:Ancestral comum mais recente]]

نسخهٔ ‏۳ دسامبر ۲۰۱۰، ساعت ۲۲:۵۰

در ژنتیک، به متاخرترین موجودی که تمامی اعضای هر مجموعه‌ای از ارگانیسم‌ها از نسب او هستند جدیدترین نیای مشترک (ج.ن.م) به انگلیسی Most Recent Common Ancestor آن گروه می‌گویند. این اصطلاح اغلب در سلسله شناسی انسان کاربرد دارد.

در موارد خاص ج.ن.م یک مجموعه‌‌ از افراد را می‌توان با رجوع به شجره‌نامه آن گروه تعیین کرد. اما، به طور کلی، شناسایی دقیق ج.ن.م یک مجموعه‌ از افراد غیر ممکن است. با این وجود، اغلب می‌توان از دوره‌ی زمانی که ج.ن.م در آن زندگی می‌کرده‌است برآوردی تعیین کرد. این تخمین‌ها را می‌توان بر اساس تست دی‌ان‌ای و نرخ جهش ژنیتیکی به دست آورد.

ج.ن.م معمولا برای توصیف یک نیای مشترک بین افراد یک گونه خاص استفاده می‌شود. این اصطلاح همچنین می تواند برای توصیف یک جد مشترک بین گونه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. برای اجتناب از اشتباه، زمانی که بحث در مورد اصل و نسب میان گونه ها باشد، گاهی آخرین جد مشترک و یا concestor در انگلیسی به جای ج.ن.م به کار می‌رود.

ج.ن.م همچنین ممکن است برای شناسایی جد مشترک بین مجموعه‌ای از موجودات زنده‌ تنها از طریق مسیرهای ژنی خاص مورد استفاده قرار گیرد. حوای میتوکندری و آدم رنگین‌تن Y نمونه‌هایی از چنین کاربردی برای ج.ن.م هستند.

ج.ن.م تمام انسان‌های زنده

ردیابی اصل و نسب یک شخص در گذشته یک درخت دودویی تشکیل می‌دهد شامل پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ، پدرجد و مادرجد و غیره. با این حال، تعداد افراد در چنین درختی از نیاکان رشد تصاعدی خواهد کرد و در نهایت تبدیل به تعدادی غیر ممکن خواهد شد. به عنوان مثال، یک فرد زنده‌ی امروزی، ۳۰ نسل پیش از این (که حدود قرون وسطی می‌شود) 230 یا حدود ۱.۰۷ میلیارد جد می‌بایست داشته باشد، که بیش از کل جمعیت جهان در آن زمان است. [۱]

اما در واقعیت، درخت نیاکان درخت دودویی نیست. بلکه پدیده‌ای به نام ادغام نسب‌ها درخت دودویی را به یک گراف جهت دار غیر مدور تبدیل می‌کند.

تشکیل نسل به نسل گراف نیاکان تمامی مردمان زندهٔ امروزی را در نظر بگیرید. با مردم زندهٔ بدون فرزند در کف نمودار شروع کنید. اضافه کردن پدر و مادر همه‌ٔ آن افراد به بالای گراف باعث متصل شدن خواهر و برادر‌ها از طریق دو نقطه اشتراک (که پدر و مادر آنها باشد) خواهد شد (در مورد نیمه خواهر برادرها یک نقطه اشتراک به دست می‌آید). اضافه کردن نسل بعدی (پدر بزرگ و مادر بزرگ‌ها) تمام عموزاده‌ها (در معنای عام) را به هم متصل خواهد کرد. همانطور که هر کدام از نسل‌های پیشین به بالای گراف اضافه می‌شوند، ارتباط بین مردم بیشتر و بیشتری در گراف برقرار می‌شود. در نهایت به نسلی می‌رسیم که یک یا چند نفر از بسیار افرادی که در بالاترین سطح گراف قرار دارند ج.ن.م هستند، به طوری که این امکان وجود دارد که از این افراد خطوطی مستقیم متشکل از نوادگان‌شان به تمامی اشخاص زنده امروزی در کف گراف کشید.

بنابراین ج.ن.م تمامی اشخاص زندهٔ امروزی می‌توانسته‌اند هم زمان با عدهٔ زیادی از دیگر انسان‌ها زندگی‌ کرده‌باشد. اکثر آن دیگر مردمان یا هیچ نوادگان زنده‌ای امروز به جا نگذاشته‌اند و یا نیای تنها زیر مجموعه‌ای از مردم زنده امروزی هستند. وجود ج.ن.م بنابراین دلالت بر وجود گلوگاه جمعیت و یا زوج اولین نمی‌کند.

این اشتباه است که فرض کنیم که ج.ن.م همه‌ی ژن‌های خود (و یا حتی هیچ ژن خاصی) را به تمامی افراد زنده‌ی امروزی رسانده است. در اثر تولید مثل جنسی، در هر نسلی، هر پدر و مادری تنها نیمی از ژن‌های خود را به هر یک از اولاد نسل بعدی منتقل می‌کنند. به جز در مورد تزویج خانوادگی، درصد ژن‌های به ارث رسیده از ج.ن.م به نسل‌های بعدی کوچکتر و کوچکتر می شود، تا جایی که سرانجام به صفر می‌گراید، و ژن‌های به ارث رسیده از معاصران ج.ن.م با هم در هم ادغام می‌شوند.[۲]

جستارهای وابسته

منابع

  1. رجوع شود به فصل All Africa and her progenies در داوکینز, ریچارد (1995). رودخانه‌ای از بهشت. New York: Basic Books. ISBN 0-465-06990-8.
  2. داوکینز, ریچارد (2004). داستان نیاکان، سفری به سپیده‌دم حیات. Boston: Houghton Mifflin Company. ISBN 0-618-00583-8.