مجمل التواریخ و القصص: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Bahramee (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
VolkovBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات اصلاح: en:Mojmal al-tawarikh
خط ۲۱: خط ۲۱:
[[رده:نثر فارسی دوره تکوین]]
[[رده:نثر فارسی دوره تکوین]]


[[en:Majmal al-tawarikh]]
[[en:Mojmal al-tawarikh]]

نسخهٔ ‏۱۲ اکتبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۶:۵۵

برگی از یک نسخه کپی کتاب مجمل التواریخ و القصص در سال ۱۴۲۵ میلادی، که محمد پیامبر اسلام را در حال دریافت اولین وحی از جبرئیل و آغاز پیامبری او نشان می‌دهد و متن آن به زبان فارسی است.

مُجمل‌التواریخ والقصص کتابی‌است از نویسنده‌ای ناشناخته، به زبان فارسی در تاریخ جهان از زمان خلقت تا ۵۲۰ قمری—تألیف کتاب هم در همین سال یا اندکی پس از آن بوده‌است. نثر کتاب به نسبت زمان نگارش کهن و نزدیک به نثر عهد سامانی‌است. از احوال نویسنده اینقدر مشخص است که اهل اسدآباد همدان یا حوالی آن بوده‌است. برخی نام نویسنده این کتاب را با توجه به اینکه به نسب جدش در جای از کتاب اشارت کرده‌است «ابن شادی اسدآبادی» می‌دانند.

سه دستنوشته از این کتاب در دست است که در قرن‌های هشتم (نسخهٔ برلین)، نهم (نسخهٔ پاریس) و یازدهم نوشته شده‌اند. نسخه چاپی کتاب مجمل‌التواریخ والقصص برای اولین بار به سال ۱۳۱۸ توسط محمدتقی بهار تهیه شد. در این چاپ نسخهٔ پاریس مبنا قرار گرفته‌است.

منابع

  • مجمل‌التواریخ والقصص، به کوشش به تصحیح محمدتقی بهار ملک‌الشعرا و ویرایستاری علی اصغر عبداللهی.، تهران: دنیای کتاب، ۱۳۸۳، شابک ISBN ۹۶۴-۵۸۷۰-۷۳-۹ مقدار |شابک= را بررسی کنید: invalid character (کمک) پارامتر |چاپ= اضافه است (کمک)