موتور عقب: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''موتور عقب''' اصطلاحی است مربوط به [[صنعت خودروسازی]] که عبارتست از قرارگیری [[موتور خودرو]] در سمت انتهایی بدنه آن. تیم [[طراحی خودرو|طراحی یک خودرو]] در هنگام طراحی [[توزیع نیروی پیشران|سامانه انتقال نیرو]] خودرو، تصمیم می‌گیرند که بر اساس کارایی‌ها و فعالیت‌های پیش‌بینی شده برای خودرو و همچنین موتور درنظرگرفته شده برای آن، موتور را در کدام قسمت [[شاسی خودرو]] تعبیه کنند. از آنجا که موتور خودرو سنگین‌ترین جزء سیستم انتقال قدرت هر خودرویی است، در نظر گرفتن موقعیت مکانی آن در هنگام طراحی شاسی مورد نیاز اجتناب ناپذیر است. از آنجا که [[جعبه دنده]] یکی از اجزای جدایی ناپذیر موتور خودرو می‌باشد، این قطعه نیز به همراه موتور خودرو و با کمک بازوها و نشیمنگاه‌های مخصوص بر روی [[اکسل (مکانیک)|محور]] عقب تعبیه می‌شود.
'''موتور عقب''' اصطلاحی است مربوط به [[صنعت خودروسازی]] که عبارتست از قرارگیری [[موتور خودرو]] در سمت انتهایی بدنه آن. تیم [[طراحی خودرو|طراحی یک خودرو]] در هنگام طراحی [[توزیع نیروی پیشران|سامانه انتقال نیرو]] خودرو، تصمیم می‌گیرند که بر اساس کارایی‌ها و فعالیت‌های پیش‌بینی شده برای خودرو و همچنین موتور درنظرگرفته شده برای آن، موتور را در کدام قسمت [[شاسی خودرو]] تعبیه کنند. از آنجا که موتور خودرو سنگین‌ترین جزء سیستم انتقال قدرت هر خودرویی است، در نظر گرفتن موقعیت مکانی آن در هنگام طراحی شاسی مورد نیاز اجتناب ناپذیر است. از آنجا که [[جعبه دنده]] یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر موتور خودرو می‌باشد، این قطعه نیز به همراه موتور خودرو و با کمک بازوهای کنترلی و نشیمنگاه‌های مخصوص بر روی [[اکسل (مکانیک)|محور]] عقب تعبیه می‌شود. موقعیت دقیق طولی و ارتفاعی قرارگیری موتور و متعلقات آن به ماکزیمم شیب عرضی مجاز جاده برای این خودرو، تاثیر بر روی نیروی موثر ترمز، [[کوپل واژگون‌کننده]]، [[نیروی اینرسی|نیروهای اینرسی]] و نیروهای واکنشی که از طرف جاده بر [[چرخ|چرخها]] و سپس سایر اجزای خودرو وارد می‌آید، بستگی دارد.

==منابع==
*جزوه طراحی شاسی و بدنه خودرو دکتر محسنی منفرد صفحه ۷۸ گروه مکانیک دانشگاه آزاد اراک !

نسخهٔ ‏۲۰ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۱:۲۹

موتور عقب اصطلاحی است مربوط به صنعت خودروسازی که عبارتست از قرارگیری موتور خودرو در سمت انتهایی بدنه آن. تیم طراحی یک خودرو در هنگام طراحی سامانه انتقال نیرو خودرو، تصمیم می‌گیرند که بر اساس کارایی‌ها و فعالیت‌های پیش‌بینی شده برای خودرو و همچنین موتور درنظرگرفته شده برای آن، موتور را در کدام قسمت شاسی خودرو تعبیه کنند. از آنجا که موتور خودرو سنگین‌ترین جزء سیستم انتقال قدرت هر خودرویی است، در نظر گرفتن موقعیت مکانی آن در هنگام طراحی شاسی مورد نیاز اجتناب ناپذیر است. از آنجا که جعبه دنده یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر موتور خودرو می‌باشد، این قطعه نیز به همراه موتور خودرو و با کمک بازوهای کنترلی و نشیمنگاه‌های مخصوص بر روی محور عقب تعبیه می‌شود. موقعیت دقیق طولی و ارتفاعی قرارگیری موتور و متعلقات آن به ماکزیمم شیب عرضی مجاز جاده برای این خودرو، تاثیر بر روی نیروی موثر ترمز، کوپل واژگون‌کننده، نیروهای اینرسی و نیروهای واکنشی که از طرف جاده بر چرخها و سپس سایر اجزای خودرو وارد می‌آید، بستگی دارد.

منابع

  • جزوه طراحی شاسی و بدنه خودرو دکتر محسنی منفرد صفحه ۷۸ گروه مکانیک دانشگاه آزاد اراک !