بیتلز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
TobeBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات افزودن: mwl:The Beatles
AliBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:اصلاح فاصلهٔ مجازی
خط ۳۳: خط ۳۳:
اولین فصل ضبط بیتلز در ژوئن ۱۹۶۲ بود که مارتین را راضی نکرد، اما در دومین اجرای آنها در سپتامبر ۱۹۶۲ ترانه‌ای در انگلیس به نام «Love Me Do» ساخته شد که ترانه‌ای موفق بود. («Love Me Do» در فهرست تا هجده ماه بعد یعنی تا مه ۱۹۶۴ در نمودار تک‌آهنگ‌های برتر در آمریکا قرار داشت) سه ماه بعد آنها اولین آلبوم خود را به ضبط رساندند (که ''Please Please Me'' نام داشت)، این آلبوم میکس ترانه‌های لنون و مک‌کارتنی بود. این گروه اولین برنامه تلویزیونی خود را تحت نام ''People and Places'' به طور زنده در [[منچستر]] و در [[ایستگاه تلویزیونی گرانادا]] در [[۱۷ اکتبر]] [[۱۹۶۲ (میلادی)|۱۹۶۲]] به اجرا گذاشتند.
اولین فصل ضبط بیتلز در ژوئن ۱۹۶۲ بود که مارتین را راضی نکرد، اما در دومین اجرای آنها در سپتامبر ۱۹۶۲ ترانه‌ای در انگلیس به نام «Love Me Do» ساخته شد که ترانه‌ای موفق بود. («Love Me Do» در فهرست تا هجده ماه بعد یعنی تا مه ۱۹۶۴ در نمودار تک‌آهنگ‌های برتر در آمریکا قرار داشت) سه ماه بعد آنها اولین آلبوم خود را به ضبط رساندند (که ''Please Please Me'' نام داشت)، این آلبوم میکس ترانه‌های لنون و مک‌کارتنی بود. این گروه اولین برنامه تلویزیونی خود را تحت نام ''People and Places'' به طور زنده در [[منچستر]] و در [[ایستگاه تلویزیونی گرانادا]] در [[۱۷ اکتبر]] [[۱۹۶۲ (میلادی)|۱۹۶۲]] به اجرا گذاشتند.


یکی از آخرین آلبوم‌هایی که بیتل‌ها به عنوان یک گروه ضبط کردند [[ابی رود (آلبوم)|اَبی رود]] بود. تصویر جلد این آلبوم یکی از تاثیر گذار ترین و حتی تاریخی ترین تصویر جلد آلبوم می‌باشد. عکس آن توسط یک عکاس اسکاتلندی بر روی یک نردبان در حالی گرفته شد که وی تنها ۱۰ دقیقه برای بستن این خیابان پر تردد وقت داشت. او توانست از بیتل‌ها در حالی که به آرامی از خیابان می‌گذشتند ۶ فریم عکس بیندازد. این خیابان همچنان به همان شکل در انگلستان باقی مانده‌است و استودیوی [[ابی رود استودیوز|ابی رود]] هم همچنان همان جا باقیست. این شاید تنها نقطه‌ای باشد که طرفداران بیتل‌ها بتوانند به آنجا بروند و خاطرات قریب به ۴۰ سال پیش خود را زنده کنند. همواره طرفداران بیتل‌ها در این خیابان باعث ترافیک می‌شوند. هر کس به نوعی سعی می‌کند تا عکسی مانند عکس روی جلد آلبوم به عنوان یادگاری از «اَبی رود» بگیرد.
یکی از آخرین آلبوم‌هایی که بیتل‌ها به عنوان یک گروه ضبط کردند [[ابی رود (آلبوم)|اَبی رود]] بود. تصویر جلد این آلبوم یکی از تاثیر گذارترین و حتی تاریخی‌ترین تصویر جلد آلبوم می‌باشد. عکس آن توسط یک عکاس اسکاتلندی بر روی یک نردبان در حالی گرفته شد که وی تنها ۱۰ دقیقه برای بستن این خیابان پر تردد وقت داشت. او توانست از بیتل‌ها در حالی که به آرامی از خیابان می‌گذشتند ۶ فریم عکس بیندازد. این خیابان همچنان به همان شکل در انگلستان باقی مانده‌است و استودیوی [[ابی رود استودیوز|ابی رود]] هم همچنان همان جا باقیست. این شاید تنها نقطه‌ای باشد که طرفداران بیتل‌ها بتوانند به آنجا بروند و خاطرات قریب به ۴۰ سال پیش خود را زنده کنند. همواره طرفداران بیتل‌ها در این خیابان باعث ترافیک می‌شوند. هر کس به نوعی سعی می‌کند تا عکسی مانند عکس روی جلد آلبوم به عنوان یادگاری از «اَبی رود» بگیرد.


== اعضا ==
== اعضا ==

نسخهٔ ‏۱۵ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۰۹:۱۲

بیتلز
اطلاعات پس‌زمینه
ژانرپاپ، راک
سال‌های فعالیت۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰
اعضاجان لنون
پل مک‌کارتنی
جورج هریسون
رینگو استار

بیتلز (به انگلیسی: The Beatles) گروه انگلیسی پاپ/راک اهل لیورپول بودند که گروه آنها شامل جان لنون (۱۹۴۰–۸۰)، پل مک‌کارتنی (۱۹۴۲–)، جورج هریسون (۱۹۴۳–۲۰۰۱)، و رینگو استار (۱۹۴۰–) می‌شد و در دهه ۱۹۶۰ فعالیت موسیقی خود را آغاز کردند.

بیتلز یکی از تاثیر گذارترین و مشهورترین گروه‌های موسیقی در قرن بیستم به حساب می‌آید. آنها تنها در کشور بریتانیا بیش از چهل تک‌آهنگ و آلبوم به بازار ارائه دادند که در رتبه اول قرار گرفتند. این موفقیت در بسیاری از کشورهای دیگر نیز تکرار شد. شرکت ناشر موسیقی ای‌ام‌آی رکوردز (EMI) رقم فروش رکوردهای این گروه را تا سال ۱۹۸۵، در سراسر جهان حدود یک میلیارد، تخمین زد.[۱] انجمن صنعت ضبط آمریکا (RIAA) بیتلز را پرفروش‌ترین گروه موسیقی تمام دوران در آمریکا اعلان کرده است.[۲]

تاریخچه

پرونده:Jk beatles john.jpg
خواننده اصلی و گیتارزن ریتم، جان لنون

در مارس ۱۹۵۷، جان لنون گروه اسکیفلی را به نام گروه کواریمن (که با نام بلک‌جکس هم شناخته می‌شوند) تشکیل داد. در ۶ ژوئیه همان سال جان لنون پل مک‌کارتنی را ملاقات کرد. در فوریه ۱۹۵۸، گیتاریست جوانی به نام جورج هریسون عضو این گروه شد. تعدادی ترانه از این سه در آن دوره به جای مانده‌است. در این مدت افراد متعددی به این گروه اضافه و کم می‌شدند اما تنها جان لنون و پل مک‌کارتنی و جورج هریسون اعضای ثابت آن بودند.

گروه کواریمن به‌نام‌های مختلفی تغییر یافت که در این میان می‌توان به جانی و مونداگز، جان بزرگ و بیتلز، بیتلز نقره‌ای، برادران بیت اشاره کرد که سرانجام نام بیتلز (The Beatles) را که نگارش اشتباه کلمه The Beetles (به معنی سوسکها) است را برگزیدند.

در سال ۱۹۶۰ بیتلز به شمال شرقی اسکاتلند به عنوان گروه پشتیبان جانی جنتل سفر کردند و قبل از اولین اجرای موسیقی خود او را ملاقات کردند و پل مک‌کارتنی به عنوان باتجربه‌ترین فرد گروه شناخته می‌شد. درامر آنان در آن زمان تامی مورد بود. [۱]

درامر بعدی آنان نورمن چپمن بود، اما تنها برای چند هفته و تا موقعی که باید به خدمت اجباری می‌رفت. این یک مشکل برای آنان بود و آلن ویلیامز، مدیر غیررسمی گروه، آنها را به باشگاه‌هایی در هامبورگ، آلمان فرستاد. (پل مک‌کارتنی همواره می‌گفت که اگر قرار باشد اعضای بیتلز به خدمت اجباری فراخوانده شوند آنها هیچوقت وجود نخواهند داشت، به دلیل اختلاف سنی آنها)

در سال ۱۹۶۰ پل مک‌کارتنی پس از مشاهده کار پیت بست در گروه بلک‌جکس به او پیشنهاد داد که درامر گروه آنان شود. [۲]

در سال ۱۹۶۲ پیت بست رفت و به‌جای او رینگو استار (نام اصلی: ریچارد استارکی) به این گروه پیوست. استار درامر گروهی لیورپولی بود و چند دفعه‌ای در هامبورگ با بیتلز کار کرده بود. از ابتدا هم جرج مارتین از عملکرد بست راضی نبود علی‌رغم این‌که بست فرد محبوبی نزد بسیاری از زنان بود.

اولین فصل ضبط بیتلز در ژوئن ۱۹۶۲ بود که مارتین را راضی نکرد، اما در دومین اجرای آنها در سپتامبر ۱۹۶۲ ترانه‌ای در انگلیس به نام «Love Me Do» ساخته شد که ترانه‌ای موفق بود. («Love Me Do» در فهرست تا هجده ماه بعد یعنی تا مه ۱۹۶۴ در نمودار تک‌آهنگ‌های برتر در آمریکا قرار داشت) سه ماه بعد آنها اولین آلبوم خود را به ضبط رساندند (که Please Please Me نام داشت)، این آلبوم میکس ترانه‌های لنون و مک‌کارتنی بود. این گروه اولین برنامه تلویزیونی خود را تحت نام People and Places به طور زنده در منچستر و در ایستگاه تلویزیونی گرانادا در ۱۷ اکتبر ۱۹۶۲ به اجرا گذاشتند.

یکی از آخرین آلبوم‌هایی که بیتل‌ها به عنوان یک گروه ضبط کردند اَبی رود بود. تصویر جلد این آلبوم یکی از تاثیر گذارترین و حتی تاریخی‌ترین تصویر جلد آلبوم می‌باشد. عکس آن توسط یک عکاس اسکاتلندی بر روی یک نردبان در حالی گرفته شد که وی تنها ۱۰ دقیقه برای بستن این خیابان پر تردد وقت داشت. او توانست از بیتل‌ها در حالی که به آرامی از خیابان می‌گذشتند ۶ فریم عکس بیندازد. این خیابان همچنان به همان شکل در انگلستان باقی مانده‌است و استودیوی ابی رود هم همچنان همان جا باقیست. این شاید تنها نقطه‌ای باشد که طرفداران بیتل‌ها بتوانند به آنجا بروند و خاطرات قریب به ۴۰ سال پیش خود را زنده کنند. همواره طرفداران بیتل‌ها در این خیابان باعث ترافیک می‌شوند. هر کس به نوعی سعی می‌کند تا عکسی مانند عکس روی جلد آلبوم به عنوان یادگاری از «اَبی رود» بگیرد.

اعضا


تأثیرات

پرونده:Jk beatles paul.jpg
خواننده اصلی و نوازنده بیس پل مک‌کارتنی

گروه بیتلز تحت تأثیر خوانندگان متعددی قرار گرفتند که برخی از آنها عبارت‌اند از:


سازها

پرونده:Jk beatles george.jpg
گیتاریست اصلی و خواننده جورج هریسون. (عکس توسط جان کلی, ۱۹۶۸)

دیسکوگرافی

مقاله اصلی: ترانه‌شناسی بیتلز
اطلاعات بیشتر: فهرست ترانه‌های بیتلز بر اساس خوانندگان، نمودار فروش ترانه‌های بیتلز، ترانه‌های غیرمجاز بیتلز

آلبوم‌های اصلی بیتلز که در انگلستان ساخته شدند عبارت‌اند از:

پرونده:Jk beatles ringo.jpg
درامر و خواننده رینگو استار

(audio) ۱۹۶۵
Help! (کمک) (اطلاعات پرونده)
Yesterday (دیروز) (اطلاعات پرونده)
Drive My Car (ماشینم را بران) (اطلاعات پرونده)
Norwegian Wood (This Bird Has Flown) (چوب نروژی (پرنده پرید)) (اطلاعات پرونده)
Nowhere Man (مرد ناکجاآباد) (اطلاعات پرونده)
In My Life (در زندگی‌ام) (اطلاعات پرونده)

۱۹۶۶

Taxman (مالیات‌گیر) (اطلاعات پرونده)
Eleanor Rigby (النور ریگبی) (اطلاعات پرونده)
I'm Only Sleeping (من فقط می‌خوابم) (اطلاعات پرونده)
Got to Get You into My Life (می خوام تو رو وارد زندگیم کنم) (اطلاعات پرونده)

۱۹۶۷

دشت‌های توت فرنگی برای همیشه (Strawberry Fields Forever) (اطلاعات پرونده)
Penny Lane (پِنی‌لِین) (اطلاعات پرونده)
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (گروه کلوپ بی‌کسان گروهبان فلفل) (اطلاعات پرونده)
Lucy in the Sky with Diamonds (لوسی در آسمان با الماس‌ها) (اطلاعات پرونده)
When I'm Sixty-Four (وقتی ۶۴ ساله شدم) (اطلاعات پرونده)
A Day in the Life (یک روز در زندگی) (اطلاعات پرونده)
Magical Mystery Tour (سفر مرموز جادویی) (اطلاعات پرونده)
I Am the Walrus (من یک گراز دریایی‌ام) (اطلاعات پرونده)

۱۹۶۸

Blackbird (توکا) (اطلاعات پرونده)
Mother Nature's Son (فرزند طبیعت) (اطلاعات پرونده)
Helter Skelter (سرسره) (اطلاعات پرونده)
Revolution ۱ (انقلاب ۱) (اطلاعات پرونده)

۱۹۶۹

Come Together (همراه شوید!) (اطلاعات پرونده)
Something (یک چیزی) (اطلاعات پرونده)
Here Comes the Sun (اینک خورشید می‌دَمَد) (اطلاعات پرونده)
She Came in Through the Bathroom Window (او از پنجره حمام آمد) (اطلاعات پرونده)
در شنیدن پرونده مشکلی دارید؟ اینجا را ببینید.


منبع

  1. Shelokhonov, ‎Steve, IMDB.com (به انگلیسی) {{citation}}: |مقاله= ignored (help); External link in |مقاله= (help); Missing or empty |title= (help)نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link) Retrieved on 2007-04-06.
  2. Recording Industry Association of America (RIAA) (به انگلیسی), 1999-11-10 {{citation}}: |مقاله= ignored (help); External link in |مقاله= (help); Missing or empty |title= (help) Retrieved on 2007-06-26.

جستارهای وابسته

پیوند به بیرون

الگو:Link FA الگو:Link FA الگو:Link FA الگو:Link FA الگو:Link FA الگو:Link FA الگو:Link GA الگو:Link GA الگو:Link GA الگو:Link GA