اندام وتری گلژی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برگشت به نسخه
خط ۱: خط ۱:
اندام وتری گلژی {{انگلیسی|Golgi tendon organ}} گیرنده‌هایی هستند که حاوی کپسول بوده و در وتر (تاندون)عضلات وجود دارند.اندامهای وتری گلژی همانند گیرنده‌های [[دوک عضلانی]] به عنوان گیرنده‌های کششی عضلات محسوب می‌شوند.فیبر عصبی اندام وتری گلژی از نوع Ib است.این فیبر عصبی قطور بوده ولی نسبت به Ia (فیبر عصبی پایانه اولیه دوک عضلانی)اندکی کوچکتر است.به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ فیبر عضلانی معمولا به طور سری(In series) به هر اندام وتری گلژی متصل شده اند<ref>شادان، فرخ.ترجمه: فیزیولوژی پزشکی پرفسور آرتورگایتون. جلد دوم.ص ۱۳۹۶</ref>.
{{تمیزکاری}}


اندامهای وتری گلژی نوع خاصی از گیرنده‌های مکانیکی هستند که در عضلات مخطط،بیشتر به تغییر قوام یا تون عضلانی<ref>Muscle tone

</ref> حساس هستند و این تغییرات را به [[دستگاه عصبی مرکزی]] گزارش می‌دهند.اطلاعات حاصل از این گیرنده‌ها بیشتر به [[نخاع]]، [[مخچه]] و [[قشر مغز]] جهت کنترل بیشتر و دقیق تر اعمال حرکتی انتقال می‌یابد.
'''اندام وتری گلژی''' {{انگلیسی|Golgi tendon organ}} گیرنده‌هایی هستند که در بر گیرنده کپسول بوده و در وتر (تاندون)ماهیچه‌ها وجود دارند.اندام‌های وتری گلژی همانند گیرنده‌های [[دوک عضلانی]] به نام گیرنده‌های کششی ماهیچه‌ها محسوب می‌شوند. فیبر عصبی اندام وتری گلژی از نوع Ib است.این فیبر عصبی قطور بوده ولی در برابر Ia (فیبر عصبی پایانه نخستین دوک عضلانی)اندکی کوچکتر است.به گونه میانه ۱۰ تا ۱۵ فیبر عضلانی بیشتر به گونه سری(In series) به هر اندام وتری گلژی متصل شده اند<ref>شادان، فرخ.ترجمه: فیزیولوژی پزشکی پرفسور آرتورگایتون. جلد دوم.ص ۱۳۹۶</ref>.

اندام‌های وتری گلژی نوع ویژه‌ای از گیرنده‌های مکانیکی هستند که در ماهیچه‌های مخطط، بیشتر به دگرگونی قوام یا تون عضلانی<ref>Muscle tone
</ref> حساس هستند و این دگرگونی‌های را به [[دستگاه عصبی مرکزی]] گزارش می‌دهند.اطلاعات برآمده از این گیرنده‌ها بیشتر به [[نخاع]]، [[مخچه]] و [[قشر مغز]] جهت مهار بیشتر و دقیق تر اعمال حرکتی انتقال می‌یابد.
== نقش اندامهای وتری گلژی ==
== نقش اندامهای وتری گلژی ==
این گیرنده‌ها بیشتر به افزایش قوام و تانسیون ماهیچه‌ای واکنش نشان می‌دهند و به شدت تحریک می‌شوند. تحریک اندام‌های وتری گلژی(GTO) در پی افزایش تانسیون عضله، باعث تحریک فیبرهای حسی گروه Ib می‌گردند و زمانی که این تحریکات به میزان بالایی شدت یابد، از تانسیون بیشتر عضلات جلوگیری می‌کنند. به راستی عضله‌ای که میزان تانسیون آن افزایش یافته‌است، در نخاع مهار می‌گردد. این فرآیند که مایه مهار همان عضله می‌شود، جهت محافظت و جلوگیری از آسیب عضلانی بایسته‌است.
این گیرنده‌ها بیشتر به افزایش قوام و تانسیون عضلانی واکنش نشان می‌دهند و به شدت تحریک می‌شوند.تحریک اندامهای وتری گلژی(GTO) در پی افزایش تانسیون عضله،باعث تحریک فیبرهای حسی گروه Ib می‌گردند و زمانی که این تحریکات به میزان بالایی شدت یابد،از تانسیون بیشتر عضلات جلوگیری می‌کنند.در واقع عضله‌ای که میزان تانسیون آن افزایش یافته‌است،در نخاع مهار می‌گردد.این فرآیند که باعث مهار همان عضله می‌شود،جهت محافظت و جلوگیری از آسیب عضلانی ضروری است.
== رفلکس کششی معکوس یا مهار اتوژنیک ==
== رفلکس کششی معکوس یا مهار اتوژنیک ==
تحریک گیرنده‌های وتری گلژی که مایه ایجاد جریان عصبی در فیبرهای حسی Ib می‌گردد، در جهت مهار همان عضله وارد عمل می‌شود که این حالت عکس رفلکس کششی به چرایی تحریک Ia از [[دوک عضلانی]] است;به همین انگیزه به اثر تحریک Ib رفلکس کششی معکوس یا مهار اتوژنیک<ref>Autogenic inhibition
تحریک گیرنده‌های وتری گلژی که باعث ایجاد جریان عصبی در فیبرهای حسی Ib می‌گردد،در جهت مهار همان عضله وارد عمل می‌شود که این حالت عکس رفلکس کششی به علت تحریک Ia از [[دوک عضلانی]] است;به همین دلیل به اثر تحریک Ib رفلکس کششی معکوس یا مهار اتوژنیک<ref>Autogenic inhibition
</ref> می‌گویند.
</ref> می‌گویند.


در مهار اتوژنیک، نورون‌های واسطه ای<ref>Interneurons
در مهار اتوژنیک،نورون‌های واسطه ای<ref>Interneurons
</ref> در نخاع جهت مهار نورون‌های حرکتی همان عضله و تحریک نورون‌های حرکتی عضلات مقابل نقش دارند.
</ref> در نخاع جهت مهار نورون‌های حرکتی همان عضله و تحریک نورون‌های حرکتی عضلات مقابل نقش دارند.
== رابطه انقباض و کشش عضلانی با تحریک اندام وتری گلژی ==
== رابطه انقباض و کشش عضلانی با تحریک اندام وتری گلژی ==
* '''انقباض عضله'''.هنگامی که انقباض عضلانی به کاهش درازای می‌انجامد، بخش وتری یا تاندونی عضله کشیده می‌شود که مایه تحریک بیشتر اندام‌های وتری گلژی شده و متناسب با کشش برپاشده، پیام‌های فراوانی از راه فیبرهای حسی Ib به نخاع ارسال می‌گردد.نتیجه ارسال این پیام‌ها به دستگاه عصبی به ویژه در زمان‌هایی که تانسیون عضله به میزان فراوانی افزایش می‌یابد، مهار عضله مربوطه جهت جلوگیری از آسیب خواهد بود.
* '''انقباض عضله'''.هنگامی که انقباض عضلانی به کاهش طول می‌انجامد،بخش وتری یا تاندونی عضله کشیده می‌شود که باعث تحریک بیشتر اندام‌های وتری گلژی شده و متناسب با کشش ایجاد شده،پیام‌های زیادی از طریق فیبرهای حسی Ib به نخاع ارسال می‌گردد.نتیجه ارسال این پیام‌ها به دستگاه عصبی به خصوص در زمان‌هایی که تانسیون عضله به میزان زیادی افزایش می‌یابد،مهار عضله مربوطه جهت جلوگیری از آسیب خواهد بود.
* '''کشش عضله'''.اگر کشش عضلانی به گونه آرام و نگه داشته شده اعمال گردد، حساسیت اندام وتری گلژی در برابر گیرنده‌های دوک عضلانی بیشتر بوده و با تحریک بسیار Ib، عضله تحت کشش مهار می‌گردد.بدین ترتیب، عضله مربوطه می‌تواند تحت کشش بیشتری نیز قرار گیرد.
* '''کشش عضله'''.اگر کشش عضلانی به صورت آرام و نگه داشته شده اعمال گردد،حساسیت اندام وتری گلژی نسبت به گیرنده‌های دوک عضلانی بیشتر بوده و با تحریک زیاد Ib،عضله تحت کشش مهار می‌گردد.بدین ترتیب،عضله مربوطه می‌تواند تحت کشش بیشتری نیز قرار گیرد.
== پانویس ==
== پانویس ==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
خط ۲۳: خط ۲۰:
* [[نورون حرکتی آلفا]]
* [[نورون حرکتی آلفا]]
== منابع ==
== منابع ==
* نراقی، محمد علی؛ حاجی حسینی، داود. برگردان نوروآناتومی W.C. Wongck. انتشارات جعفری.
* نراقی، محمد علی؛ حاجی حسینی، داود. ترجمه نوروآناتومی W.C. Wongck. انتشارات جعفری.
* شادان، فرخ.ترجمه: فیزیولوژی پزشکی پرفسور آرتورگایتون. جلد دوم، انتشارات شرکت سهامی چهر.
* شادان، فرخ.ترجمه: فیزیولوژی پزشکی پرفسور آرتورگایتون. جلد دوم، انتشارات شرکت سهامی چهر.
* برزکار، ابراهیم.ساختار و عملکرد سیستم عصبی-عضلانی.چاپ نخست.بهار ۱۳۸۵.شابک:۸-۷۶۸۸-۰۶-۹۶۴
* برزکار،ابراهیم.ساختار و عملکرد سیستم عصبی-عضلانی.چاپ اول.بهار ۱۳۸۵.شابک:۸-۷۶۸۸-۰۶-۹۶۴
* میناگر، علیرضا و وثوق آزاد، ژاک. برگردان: نوروآناتومی پایه و کاربردی پرفسور فیتزجرالد.انتشارات دانش پژوه.
* میناگر، علیرضا و وثوق آزاد، ژاک. ترجمه: نوروآناتومی پایه و کاربردی پرفسور فیتزجرالد.انتشارات دانش پژوه.
{{چپ چین}}
{{چپ چین}}
* Barbara F. Westmoreland/ Medical Neuroscience; ۱۹۹۴
* Barbara F. Westmoreland/ Medical Neuroscience; ۱۹۹۴

نسخهٔ ‏۱۲ اوت ۲۰۱۰، ساعت ۲۲:۵۴

اندام وتری گلژی (به انگلیسی: Golgi tendon organ) گیرنده‌هایی هستند که حاوی کپسول بوده و در وتر (تاندون)عضلات وجود دارند.اندامهای وتری گلژی همانند گیرنده‌های دوک عضلانی به عنوان گیرنده‌های کششی عضلات محسوب می‌شوند.فیبر عصبی اندام وتری گلژی از نوع Ib است.این فیبر عصبی قطور بوده ولی نسبت به Ia (فیبر عصبی پایانه اولیه دوک عضلانی)اندکی کوچکتر است.به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ فیبر عضلانی معمولا به طور سری(In series) به هر اندام وتری گلژی متصل شده اند[۱].

اندامهای وتری گلژی نوع خاصی از گیرنده‌های مکانیکی هستند که در عضلات مخطط،بیشتر به تغییر قوام یا تون عضلانی[۲] حساس هستند و این تغییرات را به دستگاه عصبی مرکزی گزارش می‌دهند.اطلاعات حاصل از این گیرنده‌ها بیشتر به نخاع، مخچه و قشر مغز جهت کنترل بیشتر و دقیق تر اعمال حرکتی انتقال می‌یابد.

نقش اندامهای وتری گلژی

این گیرنده‌ها بیشتر به افزایش قوام و تانسیون عضلانی واکنش نشان می‌دهند و به شدت تحریک می‌شوند.تحریک اندامهای وتری گلژی(GTO) در پی افزایش تانسیون عضله،باعث تحریک فیبرهای حسی گروه Ib می‌گردند و زمانی که این تحریکات به میزان بالایی شدت یابد،از تانسیون بیشتر عضلات جلوگیری می‌کنند.در واقع عضله‌ای که میزان تانسیون آن افزایش یافته‌است،در نخاع مهار می‌گردد.این فرآیند که باعث مهار همان عضله می‌شود،جهت محافظت و جلوگیری از آسیب عضلانی ضروری است.

رفلکس کششی معکوس یا مهار اتوژنیک

تحریک گیرنده‌های وتری گلژی که باعث ایجاد جریان عصبی در فیبرهای حسی Ib می‌گردد،در جهت مهار همان عضله وارد عمل می‌شود که این حالت عکس رفلکس کششی به علت تحریک Ia از دوک عضلانی است;به همین دلیل به اثر تحریک Ib رفلکس کششی معکوس یا مهار اتوژنیک[۳] می‌گویند.

در مهار اتوژنیک،نورون‌های واسطه ای[۴] در نخاع جهت مهار نورون‌های حرکتی همان عضله و تحریک نورون‌های حرکتی عضلات مقابل نقش دارند.

رابطه انقباض و کشش عضلانی با تحریک اندام وتری گلژی

  • انقباض عضله.هنگامی که انقباض عضلانی به کاهش طول می‌انجامد،بخش وتری یا تاندونی عضله کشیده می‌شود که باعث تحریک بیشتر اندام‌های وتری گلژی شده و متناسب با کشش ایجاد شده،پیام‌های زیادی از طریق فیبرهای حسی Ib به نخاع ارسال می‌گردد.نتیجه ارسال این پیام‌ها به دستگاه عصبی به خصوص در زمان‌هایی که تانسیون عضله به میزان زیادی افزایش می‌یابد،مهار عضله مربوطه جهت جلوگیری از آسیب خواهد بود.
  • کشش عضله.اگر کشش عضلانی به صورت آرام و نگه داشته شده اعمال گردد،حساسیت اندام وتری گلژی نسبت به گیرنده‌های دوک عضلانی بیشتر بوده و با تحریک زیاد Ib،عضله تحت کشش مهار می‌گردد.بدین ترتیب،عضله مربوطه می‌تواند تحت کشش بیشتری نیز قرار گیرد.

پانویس

  1. شادان، فرخ.ترجمه: فیزیولوژی پزشکی پرفسور آرتورگایتون. جلد دوم.ص ۱۳۹۶
  2. Muscle tone
  3. Autogenic inhibition
  4. Interneurons

جستارهای وابسته

منابع

  • نراقی، محمد علی؛ حاجی حسینی، داود. ترجمه نوروآناتومی W.C. Wongck. انتشارات جعفری.
  • شادان، فرخ.ترجمه: فیزیولوژی پزشکی پرفسور آرتورگایتون. جلد دوم، انتشارات شرکت سهامی چهر.
  • برزکار،ابراهیم.ساختار و عملکرد سیستم عصبی-عضلانی.چاپ اول.بهار ۱۳۸۵.شابک:۸-۷۶۸۸-۰۶-۹۶۴
  • میناگر، علیرضا و وثوق آزاد، ژاک. ترجمه: نوروآناتومی پایه و کاربردی پرفسور فیتزجرالد.انتشارات دانش پژوه.
  • Barbara F. Westmoreland/ Medical Neuroscience; ۱۹۹۴