پالایشگاه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
برچسب‌ها: برگردانده‌شده ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
جز ویرایش 5.127.241.244 (بحث) به آخرین تغییری که Telluride انجام داده بود واگردانده شد
برچسب: واگردانی
خط ۱: خط ۱:
{{منبع}}
{{منبع}}
'''پالایشگاه''' مجموعه‌ای از [[واحد فرآیند شیمیایی|واحدهای فرآیند شیمیایی]] است که به [[پالایش]] مواد یا تبدیل [[مواد خام]] به فرآورده‌های مفید می‌پردازد.
'''پالایشگاه''' به تاسیسات صنعتی گفته می شود که در آن [[نفت خام]] تحت فرآوری قرار گرفته و به محصولات مفیدتر و پرکاربردتری تبدیل می شود.

==فرآیند تقطیر==
هنگامیکه [[نفت خام]] وارد پالایشگاه می شود فرآیندی موسوم به مراحل تقطیر را طی می کند. در این فرآیند اجزاء تشکیل دهنده [[نفت خام]] از آن جدا شده و می توان این اجزاء را بیشتر پالایش نمود.

فرآیند تقطیر از زمان ورود نفت خام به [[بویلری]] با فشار بالا شروع می شود. [[نفت خام]] خود مخلوطی از [[هیدروکربن]] های مختلف است. بویلر مخزنی است که [[نفت]] در آن جوش می آید و مانند آب بخار می شود. [[نفت خام]] تا 1112 درجه [[فارنهایت]] گرم می شود.

[[نفت خام]] بخار پس از بخار شدن از طریق یک [[لوله]] وارد [[بخش تحتانی برج تقطیر]] می گردد. [[برج تقطیر]] یک [[مخزن]] بلند است که دارای صفحات یا سینی های زیادی می باشد. بخار [[نفت خام]] از این [[برج]] شروع به بالا رفتن می کند و هرچه بالاتر برود سردتر می شود. بخار [[نفت خام]] در جریان سرد شدن به نقطه جوش رسیده و روی صفحات یا سینی ها بصورت مایع قرار می گیرد. بخار [[نفت خام]] مانند [[بخار آب]] که روی سطح [[شیشه]] به آب تبدیل می شود روی این صفحات یا سینی ها بحالت میعانات در می آید. سپس میعانات مختلف از طریق لوله به مخازن جداگانه منتقل می گردد. این میعانات شامل [[گازها]]، [[نفتا]]، [[بنزین]]، [[نفت سفید]]، [[گازوئیل]]، [[روغن های روانکاری]]، [[روغن های سنگین]]، و [[سایر فرآورده ها]] می باشند.

این میعانات از این به بعد برای فرآورش بیشتر به سایر بخش های پالایشگاه منتقل می شوند.

امروزه [[نفت خام]] برای تبدیل به فرآورده های مورد نیاز بوسیله [[خطوط لوله]]، [[راه آهن]]، [[نفتکش ها]]، و [[کامیون ها]] به پالایشگاه ها منتقل می شوند . پالایشگاه ها معمولا مکان های بسیار آلوده کننده ای بشمار می آیند. اما اغلب دولت ها در مورد دور ریختن مایعات و متصاعد شدن گازهای پالایشگاه ها در هوا محدودیت هائی را اعمال می کنند. برنامه های زیست محیطی فراوانی وجود دارد که پالایشگاه ها را صنعتی ایمن تر و تمیزتر می کنند.


== انواع پالایشگاه ==
== انواع پالایشگاه ==

نسخهٔ ‏۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۶:۴۲

پالایشگاه مجموعه‌ای از واحدهای فرآیند شیمیایی است که به پالایش مواد یا تبدیل مواد خام به فرآورده‌های مفید می‌پردازد.

انواع پالایشگاه

جُستارهای وابسته