شاملو (هریس): تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۸°۰۷′۴۷″ شمالی ۴۶°۴۰′۴۱″ شرقی / ۳۸٫۱۲۹۷۲°شمالی ۴۶٫۶۷۸۰۶°شرقی / 38.12972; 46.67806
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
ملكى تبريزى (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: متن دارای ویکی‌متن نامتناظر ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۳۷: خط ۳۷:
|footnotes=
|footnotes=
}}
}}
'''شاملو''' یکی از روستاهای [[استان آذربایجان شرقی]] است که در [[دهستان بدوستان غربی]] [[بخش خواجه]] [[شهرستان هریس]] واقع شده‌است.این روستا از قدیمی‌ترین روستاهای [[آذربایجان ايران بوده و در 30 کیلومتری ''[[تبریز]]'' و 5 کیلومتری [[خواجه (شهر)|خواجه]] قرار دارد و اهالی روستا به کشاورزی و دامداری مشغولند و نیز در قالی بافی هم فعالیت دارند. از محصولات کشاورزی می‌توان گندم-جو-نخود-عدس و هندوانه دیم نام برد. از محصولات دامداری می‌توان به گوشت قرمز و شیر و پنیر اشاره نمود.
'''شاملو''' یکی از روستاهای [[استان آذربایجان شرقی]] است که در [[دهستان بدوستان غربی]] [[بخش خواجه]] [[شهرستان هریس]] واقع شده‌است.این روستا از قدیمی‌ترین روستاهای [[آذربایجان ايران بوده و در 20 کیلومتری ''[[تبریز]]'' و 5 کیلومتری [[خواجه (شهر)|خواجه]] قرار دارد و اهالی روستا به کشاورزی و دامداری مشغولند و نیز در قالی بافی هم فعالیت دارند. از محصولات کشاورزی می‌توان گندم-جو-نخود-عدس و هندوانه دیم نام برد. از محصولات دامداری می‌توان به گوشت قرمز و شیر و پنیر اشاره نمود.


يكى از نام هاى معاصر روستای شاملو ؛ یمیشچه می‌باشد و چون صیفی جات در این روستا زیاد کشت می‌شود و در زبان ترکی آذربایجانی به صیفی جات ( مانند [[خربزه]]، [[هندوانه]] ) یمیش (یاش یمیش) گویند و نیز به دلیل کوه کمره که در آن درختچه‌های یمی شان(زالزالک) زیاد بوده و هنوز هم وجود دارد یمیشچه هم اتلاق شده‌است.
يكى از نام هاى معاصر روستای شاملو ؛ یمیشچه می‌باشد و چون صیفی جات در این روستا زیاد کشت می‌شود و در زبان ترکی آذربایجانی به صیفی جات ( مانند [[خربزه]]، [[هندوانه]] ) یمیش (یاش یمیش) گویند و نیز به دلیل کوه کمره که در آن درختچه‌های یمی شان(زالزالک) زیاد بوده و هنوز هم وجود دارد یمیشچه هم اتلاق شده‌است.

نسخهٔ ‏۲۵ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۷:۳۰

شاملو (هریس)
شاملو
village
شاملو (هریس) در ایران واقع شده
شاملو (هریس)
شاملو (هریس)
مختصات: ۳۸°۰۷′۴۷″ شمالی ۴۶°۴۰′۴۱″ شرقی / ۳۸٫۱۲۹۷۲°شمالی ۴۶٫۶۷۸۰۶°شرقی / 38.12972; 46.67806
کشور ایران
استان‌های ایراناستان آذربایجان شرقی
شهرستان‌های ایرانشهرستان هریس
بخش (تقسیمات کشوری)بخش خواجه
تقسیمات کشوری در ایراندهستان بدوستان غربی
جمعیت
 (2006)
 • کل۲۹۵
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +4:30 (ساعت رسمی ایران)

شاملو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است.این روستا از قدیمی‌ترین روستاهای [[آذربایجان ايران بوده و در 20 کیلومتری تبریز و 5 کیلومتری خواجه قرار دارد و اهالی روستا به کشاورزی و دامداری مشغولند و نیز در قالی بافی هم فعالیت دارند. از محصولات کشاورزی می‌توان گندم-جو-نخود-عدس و هندوانه دیم نام برد. از محصولات دامداری می‌توان به گوشت قرمز و شیر و پنیر اشاره نمود.

يكى از نام هاى معاصر روستای شاملو ؛ یمیشچه می‌باشد و چون صیفی جات در این روستا زیاد کشت می‌شود و در زبان ترکی آذربایجانی به صیفی جات ( مانند خربزه، هندوانه ) یمیش (یاش یمیش) گویند و نیز به دلیل کوه کمره که در آن درختچه‌های یمی شان(زالزالک) زیاد بوده و هنوز هم وجود دارد یمیشچه هم اتلاق شده‌است. اين روستاى باستانى داراى بندسد با پيشينه اى از دوران صفوى ميباشد، كه به آن بند شاملو ميگفتند، و در نوع خود كم نظير بوده و ريشه در علم آبخيز دارى ايرانيان داشته و دارد، هم اكنون آثارى از اين بند سدّ باستانى و كتيبه و بزرگ سنگى در شاملو وجود دارد، بنا به ابراز پيشينيان شاملو محل استراحت اردوى شاه اسماعيل صفوى در لشكركشى فتح منطقه قفقاز گرجستان و ارمنستان بوده و پس از بازگشت پيروزمندانه شاه اسماعيل صفوى از فتح قفقاز، منطقه شاملو بلحاظ خوش يومن بودن اين فتوحات، همراهى سرداران و مشاوران مقرّب شاملو در به قدرت رسيدن ايشان و تاسيس حكومت شيعى، مدّت ها مورد توجه شاه اسماعيل صفوى و تفرجگاه وى بود، تفرجگاه شاه اسماعيل صفوى در وسط بند شاملو (بصورت جزيره) و سواحل اين بند بنا به نامگذارى سرداران اهل آناتولى شاه اسماعيل پرادايس ثقلين نام داشت، كه به لحاظ لطافت، خوش آب و هوايى منطقه شهره سلسله صفوى بود.

اما در خصوص ایل شاملودر لغتنامه دهخدا چنین آورده شده‌است:


از ایلات ترک اغوز بودند,و در سوریه زندگی میکردند,این ایل در گذشته با مهاجرت اوغوزها به آنجا رسیده و سکونت اختیار کرده بودند.ایل شاملو همگام با سایر ایلات اغوز به ایران مهاجرت کردند و در تأسیس سلسله صفوی,و به سلطنت رسانیدن شاه اسماعیل صفوی,با سایر ایلات اوغوز معروف به قزلباش,روملو,استاجلو,تکه لو,ذوالقدر,قاجار,افشار,سهم بسزائی داشتند. بزرگان این ایل در سلطنت صفویان مصدر مشاغل مهم بودند,و شاه عباس کبیر,از طفولیت در میان طایفه شاملو بزرگ شد,امرای شاملو در زمان ولیعهدی شاه عباس که در هرات زندگی می کرد,عبارت بودند از: 1-عبدی خان شاملو,از سرداران شاه اسماعیل اول 2-دورمیش خان شاملو,والی هرات 3-زینل خان شاملو,از امرای بزرگ صفوی 4-علی قلی خان شاملو,بیگلر بیگی(استاندار خراسان) 5-علی مردان خان شاملو,نادرشاه او را به سفارت نزد محمد شاه پادشاه هندوستان فرستاد از آن زمان بخشى از طایفه شاملو در مشهد زندگی می‌کنند.


این روستا دارای یک مدرسه نوساز و یک مسجد نوساز می‌باشد و بعد از زلزله ورزقان اکثر خانه‌ها نوسازی شده‌است.

همسایه‌های روستای شاملو از شمال شهرک پایین و از شرق روستاهای ساخسلو و قویجاق و از جنوب روستاهای آلپاوت ( الفوت ) و ترکداری و استیار و از غرب بخش خواجه و روستای امندی است.

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.