شاپور چهارم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
←‏منابع: اصلاح
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه ویرایش پیشرفتهٔ همراه
خط ۳۴: خط ۳۴:


== زندگی‌نامه ==
== زندگی‌نامه ==
شاپور چهارم پسر [[یزدگرد یکم]] و [[شوشاندخت]] بود، و دو برادر به نام‌های [[بهرام پنجم]] (بهرام گور) و [[نرسه]] داشت. در هنگام مرگ شاه اشکانی ارمنستان، [[خسرو چهارم ارمنستان]]، [[یزدگرد یکم]] تصمیم گرفت تا به جای [[اردشیر چهارم ارمنی]]، برادرزاده خسرو، تاج شاهی ارمنستان را به پسر ارشد خود شاپور چهارم بدهد. در حین پادشاهی شاپور چهارم در ارمنستان، او راه آشتی و مصالحه را پیش گرفت و روابط دوستانه‌ای با اشراف ارمنستان برقرار کرد. او هر چه می‌توانست کرد تا ارمنی‌های از دین برگشته و مسیحی‌شده را دوباره زرتشتی کند، اما تا حد زیادی ناموفق بود.
شاپور چهارم پسر [[یزدگرد یکم]] و [[شوشاندخت]] بود، و دو برادر به نام‌های [[بهرام پنجم]] (بهرام گور) و [[نرسه]] داشت. در هنگام مرگ شاه اشکانی ارمنستان، [[خسرو چهارم ارمنستان]]، [[یزدگرد یکم]] تصمیم گرفت تا به جای [[اردشیر چهارم ارمنی]]، برادرزاده خسرو، تاج شاهی ارمنستان را به پسر ارشد خود شاپور چهارم بدهد. در حین پادشاهی شاپور چهارم در ارمنستان، او راه آشتی و مصالحه را پیش گرفت و روابط دوستانه‌ای با اشراف ارمنستان برقرار کرد. او هر چه می‌توانست کرد تا ارمنیان از دین (زرتشتی) برگشته و مسیحی‌شده را دوباره زرتشتی کند، اما تا حد زیادی ناموفق بود.


در سال ۴۲۰، یزدگرد یکم توسط اشراف ساسانی در [[ورکانه]] کشته شد، که شاپور را به سرعت به [[تیسپون]] کشاند تا تاج و تخت را بستاند. با این حال، او تنها موفق شد مدت کوتاهی شاهنشاه باشد و اشراف و موبدان او را که سعی داشت تمامی فرزندان یزدگرد یکم را بیرون کند، کشتند. پس از قتل شاپور، اشراف شاهزاده دیگری به نام [[خسرو زورستان|خسرو]]، پسر [[بهرام چهارم]] را به عنوان شاهنشاه ایران بر تخت نشاندند.
در سال ۴۲۰، یزدگرد یکم توسط اشراف ساسانی در [[ورکانه]] کشته شد، این موضوع شاپور را به سرعت به [[تیسپون]] کشاند تا تاج و تخت را بستاند. با این حال، او تنها موفق شد مدت کوتاهی شاهنشاه باشد و اشراف و موبدان او را که سعی داشت تمامی فرزندان یزدگرد یکم را بیرون کند، کشتند. پس از قتل شاپور، اشراف، شاهزاده دیگری به نام [[خسرو زورستان|خسرو]]، پسر [[بهرام چهارم]] را به عنوان شاهنشاه ایران بر تخت نشاندند.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۲۸ مهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۳:۵۲

شاپور چهارم
شاهنشاه ساسانی
سلطنت۴۲۰ میلادی
پیشینیزدگرد یکم
جانشینخسرو زورستان
درگذشته۴۲۰ میلادی
تیسفون
دودمانساسانی
پدریزدگرد یکم
مادرشوشاندخت

شاپور چهارم شاه ارمنستان ایران از ۴۱۵ تا ۴۲۰ و همچنین مدعی تاج و تخت شاهنشاهی ساسانی در ۴۲۰ بود، که مدت کوتاهی هم فرمان راند.

زندگی‌نامه

شاپور چهارم پسر یزدگرد یکم و شوشاندخت بود، و دو برادر به نام‌های بهرام پنجم (بهرام گور) و نرسه داشت. در هنگام مرگ شاه اشکانی ارمنستان، خسرو چهارم ارمنستان، یزدگرد یکم تصمیم گرفت تا به جای اردشیر چهارم ارمنی، برادرزاده خسرو، تاج شاهی ارمنستان را به پسر ارشد خود شاپور چهارم بدهد. در حین پادشاهی شاپور چهارم در ارمنستان، او راه آشتی و مصالحه را پیش گرفت و روابط دوستانه‌ای با اشراف ارمنستان برقرار کرد. او هر چه می‌توانست کرد تا ارمنیان از دین (زرتشتی) برگشته و مسیحی‌شده را دوباره زرتشتی کند، اما تا حد زیادی ناموفق بود.

در سال ۴۲۰، یزدگرد یکم توسط اشراف ساسانی در ورکانه کشته شد، این موضوع شاپور را به سرعت به تیسپون کشاند تا تاج و تخت را بستاند. با این حال، او تنها موفق شد مدت کوتاهی شاهنشاه باشد و اشراف و موبدان او را که سعی داشت تمامی فرزندان یزدگرد یکم را بیرون کند، کشتند. پس از قتل شاپور، اشراف، شاهزاده دیگری به نام خسرو، پسر بهرام چهارم را به عنوان شاهنشاه ایران بر تخت نشاندند.

منابع

شاپور چهارم
زادهٔ: ؟؟؟ م درگذشتهٔ: ۴۲۰ م
عنوان سلطنتی
پیشین:
بهرام شاپور
شاه ارمنستان
۴۱۵ – ۴۲۰ م
پسین:
آرتاشس چهارم
پیشین:
یزدگرد یکم
مدعی شاهنشاهی ایران‌شهر
۴۲۰ – ۴۲۰ م
پسین:
خسرو زورستان