معجزه شیلی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ویراستاری متن
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Chile GDP per capita (PPP).svg|بندانگشتی|جی دی پی شیلی (آبی) و آمریکای لاتین (خاکستری) ۱۹۵۰-۲۰۰۷]]
[[پرونده:Chile GDP per capita (PPP).svg|بندانگشتی|جی دی پی شیلی (آبی) و آمریکای لاتین (خاکستری) ۱۹۵۰-۲۰۰۷]]


'''معجزه شیلی''' لفظیست که [[میلتون فریدمن]]، اقتصاددان برنده جایزه نوبل برای توصیف بازجهت دهی اقتصاد شیلی به سوی نئولیبرالیسم و بازار آزاد در دهه ۱۹۸۰ و منفعتهای این شیوه از لیبرالیسم اقتصادی بکار برده است. او گفت «اقتصاد شیلی عالی کار کرد، ولی مهمتر از این، دولت مرکزی و نظامی با جامعه دمکراتیک جایگزین شد. بنابراین نکته مهم در مورد شیلی اینست که بازار آزاد کار خود را برای ایجاد یک جامعه آزاد با انجام رساند.»
'''معجزه شیلی''' لفظیست که [[میلتون فریدمن]]، اقتصاددان برنده جایزه نوبل برای توصیف بازجهت دهی اقتصاد شیلی به سوی نئولیبرالیسم و بازار آزاد در دهه ۱۹۸۰ و منفعتهای این شیوه از لیبرالیسم اقتصادی بکار برده است. او گفت «اقتصاد شیلی عالی کار کرد، ولی مهمتر از این، دولت مرکزی و نظامی با جامعه دمکراتیک جایگزین شد. بنابراین نکته مهم در مورد شیلی این‌است که بازار آزاد کار خود را برای ایجاد یک جامعه آزاد به انجام رساند.»


فریدمن دو سال پس از کودتا در 1975 La Universidad Católica de Chile سخنرانی کرد. پس از آن وی ۴۵ دقیقه با پینوشه ملاقات کرد و ژنرال از او خواست در نامه‌ای نظرش را راجع به اقتصاد شیلی بنویسد. فریدمن پیشنهاد کاهش کسر بودجه دولت را داد. در ۱۹۷۵ نیویورک تایمز در اکتبر آن سال نوشت که سیاست اقتصادی نظامیان شیلی مبتنی بر آرای میلتون فریدمن و [[مکتب شیکاگو]] ی وی بود.
فریدمن دو سال پس از کودتا در 1975 La Universidad Católica de Chile سخنرانی کرد. پس از آن وی ۴۵ دقیقه با پینوشه ملاقات کرد و ژنرال از او خواست در نامه‌ای نظرش را راجع به اقتصاد شیلی بنویسد. فریدمن پیشنهاد کاهش کسری بودجه دولت را داد. در ۱۹۷۵ نیویورک تایمز در اکتبر آن سال نوشت که سیاست اقتصادی نظامیان شیلی مبتنی بر آرای میلتون فریدمن و [[مکتب شیکاگو]] ی وی بود.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۰۹:۲۹

جی دی پی شیلی (آبی) و آمریکای لاتین (خاکستری) ۱۹۵۰-۲۰۰۷

معجزه شیلی لفظیست که میلتون فریدمن، اقتصاددان برنده جایزه نوبل برای توصیف بازجهت دهی اقتصاد شیلی به سوی نئولیبرالیسم و بازار آزاد در دهه ۱۹۸۰ و منفعتهای این شیوه از لیبرالیسم اقتصادی بکار برده است. او گفت «اقتصاد شیلی عالی کار کرد، ولی مهمتر از این، دولت مرکزی و نظامی با جامعه دمکراتیک جایگزین شد. بنابراین نکته مهم در مورد شیلی این‌است که بازار آزاد کار خود را برای ایجاد یک جامعه آزاد به انجام رساند.»

فریدمن دو سال پس از کودتا در 1975 La Universidad Católica de Chile سخنرانی کرد. پس از آن وی ۴۵ دقیقه با پینوشه ملاقات کرد و ژنرال از او خواست در نامه‌ای نظرش را راجع به اقتصاد شیلی بنویسد. فریدمن پیشنهاد کاهش کسری بودجه دولت را داد. در ۱۹۷۵ نیویورک تایمز در اکتبر آن سال نوشت که سیاست اقتصادی نظامیان شیلی مبتنی بر آرای میلتون فریدمن و مکتب شیکاگو ی وی بود.

منابع

http://en.wikipedia.org/wiki/Economic_history_of_Chile_(1973-1990)